Nebolo to tak dávno, keď automobilka Mercedes-AMG predstavila svoj najlacnejší model A 35 4MATIC. Najslabší člen rodiny známej ohromným výkonom a rýchlosťou nielen v priamke doteraz konkuroval vozidlám ako Volskwagen Golf GTI, Hyundai i30 N či Audi S3. Prekvapujúco, prvého apríla automobilka oznámila, že okrem klasického hatchbacku sa čoskoro dočkáme aj sedanu!

Svižných hothatchov je momentálne na trhu neúrekom. Vo väčšine prípadoch ide o autá s pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies, karosériou hatchbacku a štvoricou dverí. Automobilky ich prezentujú ako praktické a agilné autá pre každú príležitosť. Je ťažké nesúhlasiť s ich tvrdením, no určite by sa našlo pár majiteľov, pre ktorých v nich jednoducho nie je dostatok miesta alebo hnacej sily. Nemeckú ponuku hotchatchov v podobe Audi S3, BMW M140i, po prípadne lacnejších alternatív akými sú napríklad VW Golf GTI alebo Opel Atra OPC doplnila automobilka s trojcípou hviezdou o slabšiu variantu A 45-ky len nedávno. Potrebuje však automobilkový trh hothatch prestransformovaný do sedanu? Podľa mňa určite áno.

Ak ste sa v priebehu posledných pár rokov pozerali práve po spomenutých nemeckých hothatchoch, mohli ste si všimnúť pár kúskov, ktoré vytŕčajú z davu. Sú nimy Audi S3 sedan a BMW M140i. Prečo vôbec spomínam tieto modely? Audi S3 sedan totiž prináša už overenú koncepciu s podobe preplňovavého dvojitrového turbomotora s pohonom všetkých kolies v úplne novom šate a BMW M140i je dokonca dostupné s pohonom zadnej náravy (nie však na dlho). Práve S3-ka bola podľa mňa dôvodom, prečo sa rozhodol Mercedes-AMG vytvoriť aj sedan. Všetky potrebné technológie a komponenty sú už predsa vyvinuté a stačí iba nové telo.

BMW M140i Finale Edition – Posledný mohykán v dobe downsizingu

Pohonné ústrojenstvo

Mercedes-AMG je špecialista na športové sedany, takže nečakajte že A 35 sedan bude lenivé auto. Pod kapotou nájdeme priečne uložený dvojlitrový zážihový štvorvalec dopovaný dvojkomorovým turbodúchadlom. Jeho maximálny výkon 225kW (306 konských síl) a 400 Nm dokáže vystreliť najmenší sedan od Mercedes-u z 0 na 100 km/h za 4,8 sekudny. Maximálna rýchlosť je elektornicky obmedzená na 250 km/h. Vďaka dosiahnutiu maximálneho krútiaceho momentu už pri 3000 otáčkach budete môcť  svižne akcelerovať kedykoľvek sa vám zachce.

Pre eliminovanie turbodiery a celkové vylepšenie vlastností agregátu sa nemeckí inžinieri rozhodli využiť technológie z klasickej A 35-ky. Jedná sa o vylepšené vstrekovanie a zapaľovanie paliva, inteligentné chladenie motora a oleja a variabilné časovanie ventilov CAMTRONIC. S motorom spolupracuje dvojspojková prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT 7G. Ako už naznačuje jej názov – má 7 stupňov medzi ktorými vie preraďovať za veľmi krátky čas. Nechýba ani funkcia Launch Control, viacero režimov a pádla na radenie pod volantom.

O optimálny prenos sily na vozovku a radosť z jazdy sa stará už overený pohon všetkých štyroch kolies AMG Performance 4MATIC. Jeho špecialitou je schopnosť prerozdelovanie krútiaceho momentu medzi nápravy od pomeru 50:50 až po 100% sily len na “predok” pre šetrenie paliva. Vlastnosti pohonu, prevodovky a motoru sa budú odvýjať od zvoleného jazdného režimu. Na výber sú nasledovné: Slippery pre jazdu na klzkej vozovke, Comfort pre pohodlné cestovanie na dlhšie vzdialenosti, Sport a Sport+ pre maximálny jazdý pôžitok a Individual, v ktorom je možné auto nakonfigurovať podľa šoférovych preferencií.

Exteriér

Tu u mňa boduje auto najviac. Z predu si ho môžu neznalci zameniť za oveľa väčšie CLS-ko, no podľa veľkosti loga značky a rozmeru pneumatík je viac než zrejmé že sa jedná o “slabšiu váhu”. Nasávací otvor obklopujúci trojcípu hviezdu je funkčný (narozdiel od ľadviniek na nových modeloch BMW), podobne ako mriežka pod EČV. Celkovo pôsobí dizajn prednej masky veľmi živo a sviežo. Keby boli modely E63 a S63 dospelými mužmi v strednom veku, A35 by som označil na “pubertiaka” v dobrom slova zmysle.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ak sa na auto pozriete zboku, zistíte že sa jedná o akúsi zmenšenú kombináciu tried C a CLS. Predná časť je plochá a vytvára dojem luxusného vozidla, pričom zadná naznačuje dostatok batožinového priestoru a miesta na zadných sedadlách. Vašu pozornosť si určite zaslúžia aj aerodynamicky optimalizované 18 palcové disky kolies, pod ktorými sa ukrývajú výkonné brzdy. Na prednej náprave to sú 4-piestikové pevné strmeňe s 350 milimetorvými kotúčmi zatiaľ čo vzadu nájdeme 1-piestikové plávajúce strmeňe a 330 milimetrové kotúče. Zadnú časť vkusne dotvárajú dva pravé výfuky a menší spoiler.

Interiér

Na západe nič nové. Najnovší multimediálny systém MBUX, nový volant, budíky nahradené dvoma digitálnymi displejmi. Toto auto už viete ovládať aj hlasovými povelmi, ktoré začínate frázou “Ahoj, Mercedes”. Oba displeje ukazujú vždy relevantné údaje pre jazdný režim, ktorý je momentálne zvolený. Napríklad v režime Sport alebo Sport+ je k dispozíicí okruhová časomiera AMG Track Pace a merač preťaženia G.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Veľmi oceňujem aj to, že v dobe, keď je možné ovládať všetky potrebné funkcie cez dotykovú obrazovku nájdete v novej A 35-ke okrem okrúhleho ovládaču jazdných režimov na volante aj fyzické tlačidlá na ovladanie klimatizácie. Pocit luxusu v kabíne zaručuje ambientné LED osvetrenie a kvalitné materiály použité pri výrobe. Nesmú chýbať ani škrupinové športové sedačny. Škoda len, že automobilka ešte nezverejnila fotky zadnej lavice spolu s jej rozmermi. Zvonku pôsobí auto vcelku masívne, no mám taký pocit, že na zadných sedadlách sa dospelí ľudia, ktorí majú nad 180 centimetrov nebudú cítiť veľmi pohodlne. 

Dostupnosť

To, kedy sa tento model dostane do výroby ešte nie je verejnosti známe. Rovnako je to aj s cenou a dátumom začiatku predaja. Každopádne sa veľmi tešíme na príchod ďaľšieho ostrého sedanu a veríme, že budeme môcť pre našich čitateľov priniesť recenziu čo najskôr.

Zdroje: Daimler | startstop.sk