Radosť z jazdy, zväčšená kabína a pohon predných kolies. Dokáže nová platforma skĺbiť tieto všetky atribúty a pokračovať v napredovaní automobilky?

BMW radu 1 sme s napätím očakávali už na ženevskom autosalóne. Svetu sa však oficiálne predstavuje až teraz. V poradí už tretia generácia s označením F40 (nie, nejedná sa o legendárne Ferrari) sa oproti svojmu predchodcovi výrazne zmenila. Nielen vzhľadom ale aj využitou technológiou. Ako sme sa dávnejšie dočítali, tak jednotka prechádza z pohonu zadnej nápravy, na pohon nápravy prednej.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Aj skrz toto vybočenie z „koreňov“ automobilka sľubuje, že charakteristické športové vlastnosti ostali zachované, tak ako je tomu známe pri vozidlách značky BMW. Mníchovská automobilka by sa dala považovať za nováčika vo vývoji vozidiel s predným pohonom. BMW však zúročilo všetky svoje poznatky, ktoré nadobudli pri vývoji vozidiel s predným pohonom pri iných modeloch. Nová platforma s motorom uchyteným vpredu má za dôsledok zväčšenie vnútorného priestoru. Práve ten bol Achillovou pätou pri BMW radu 1.

Okrem platformy sa zmenil aj celkový vizuál vozidla. Krátka predná kapota následne prechádza do čelného skla a strešná línia mierne klesá. Široké ľadvinky sú jemne oddelené šikmými full-LED svetlometmi. Samozrejme, tie sú za príplatok, štandardne je vozidlo vybavené halogénovými svetlami.

Vzhľad ako taký sa vie prispôsobiť podmienkam klienta. Okrem sériového stavu v podobe Advantage budete môcť auto odieť aj do verzie Luxury Line, či Model M SportModel Sport Line. Posledné dve spomínané verzie budú vozidlu dodávať na agresii a dynamickosti.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Nové BMW radu 1 je o päť milimetrov kratšie, než jeho predchodca, čiže na dĺžku meria 4 319 milimetrov. Šírka vozidla narástla na 1 799 milimetrovvýška padla na 1 421 milimetrov. Kufrový priestor sa zväčšil o 20 litrov, na finálnych 380 litrov. K odberu bude výhradne päť-dverová varianta. S „trojdverákom“ sa môžeme rozlúčiť.

Interiér sa inšpiroval svojim väčším bratom, radu 3. V základe budete mať k dispozícií 5,1“ displej s pomerom obrazovky 4:3. Za príplatok budete môcť mať k dispozícií aj 10,25“ panel, pričom rovnako veľký štít sa môže nachádzať aj na vrchu palubnej dosky.

Motorizácie. Jednotka na trh vstúpi s troma benzínovými a dvoma naftovými agregátmi. K dispozícií budú aj tri rôzne prevodovky. Základné motorizácie 116d a 118i budú spriahnuté so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Silnejšie motorizácie budú disponovať osemstupňovou automatickou prevodovkou.

Základným kameňom motorov je trojvalec 118i s výkonom 103 kW. Vrcholom benzínovej ponuky bude 2,0-litrový štvorvalec M135i xDrive doplnený o turbodúchadlo s výkonom až 225 kW. Štandardom bude pohon všetkých kolies xDrive.

Naftové agregáty vsádzajú na dvojstupňové prepínanie turbodúchadiel s variabilnou geometriou lopatiek. Základom je 1,5-litrový trojvalec s výkonom 85 kW. Najvýkonnejším dieselovým variantom bude 120d xDrive s výkonom 140 kW.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Nová jednotka je o 30 kilogramov ľahšia, než jej predchodca, no bude oveľa tuhšia. Teda aspoň to v BMW sľubujú. Redukciu váhy zaistilo využitie hliníkových častí na kapote, či kufri. Čo sa týka jazdných asistentov, tak BMW radu 1 v tom má jasno. Systém start & stop, adaptívny tempomat, upozornenie pred vybočením z jazdného pruhu sú už nutnosťou, no jednotka ponúkne aj varovanie pred vozidlami prichádzajúcimi  zozadu, či zo strany. BMW radu 1 taktiež bude disponovať parkovacím asistentom, ktorý dokáže bez vodiča vyjsť zo zaparkovaného boxu po rovnakej trase akou vozidlo prišlo. Klasický kľúč môže byť nahradený digitálnym kľúčom vo vašom smartfóne.