Po obrovskej kauze Dieselgate sa začal hon na naftové agregáty, no je skutočne v dnešnej dobe opodstatnený?
Naftové motory boli dlhé roky ospevované pre svoju príkladnú efektivitu a ekológiu, to sa však dramaticky zmenilo v septembri 2015, kedy vypukla kauza Dieselgate. Odvtedy museli automobilky investovať obrovské množstvo peňazí nielen na zaplatenie pokút a odškodnení, ale aj na vývoj nových technológií, ktoré by naftové motory vrátili do hry.
Samozrejme zatiaľ, čo sa automobilky snažia napraviť hriechy z minulosti a dopriať nám v rámci dostupných technológií, čo najkvalitnejšie a najčistejšie motory, politici a aktivisti sa medzitým vydali opačným smerom a svojimi krokmi, sa snažia o nezvratný koniec naftových motorov.
Skvelým príkladom je eurokomisárka Elzbieta Bienkowska, ktorá sa po afére Dieselgate angažovala na prísnejšom dohľade EÚ nad homologizáciou. Tá v rozhovore pre renomovaný server Automotive News dokonca uviedla: „ Dieslové autá sú odpísané. Uvidíte, že behom pár rokov zmiznú. Je to technológia včerajška.“
Jej slová si však k srdcu nezobral napríklad Mercedes-Benz, ktorý svojím modelom C220d 4Matic zažiaril v testoch ekologickosti Green NCAP.
Diesel je skoro rovnako čistý ako elektromobil
Organizáciu Green NCAP, môžeme považovať ako „dcérsku spoločnosť“ organizácie Euro NCAP, ktorá je známa svojimi testami bezpečnosti. Green NCAP sa zameriava na testy ekologickej prevádzky a spotreby pri nových automobiloch rôznych koncepcií, vrátané elektromobilov a áut na CNG. V druhej sérií testov, ktoré boli zverejnené 11. júla, prekvapivo zažiaril naftový Mercedes C 220d 4Matic.
V teste nazývanom „ Clean Air Index“ ktorý hodnotí množstvo vypustených škodlivých častíc, Mercedes dosiahol plný počet bodov (10). Naftový 2.0 litrový štvorvalec s výkonom 143 kw a s krútiacim momentom 400 Nm, sa dokázal vyrovnať elektromobilom, ktoré vzhľadom na absenciu akýchkoľvek výfukových splodín dostávajú 10 bodov automaticky.
V teste „Energy Efficiency Index“, ktorý meria spotrebu auta v rôznych podmienkach, sa už ale Mercedesu nedarilo a s priemernou spotrebou 5,7 l /100 km získal hodnotenie 5,3 z 10 bodov. To sa odrazilo na jeho konečnom hodnotení 3 hviezdičky z maximálnych 5 a kvôli tomu skončil na treťom mieste z piatich testovaných automobilov.
Na prvom mieste skončil čisto elektrický Nissan Leaf, ktorý dostal 10 bodov v teste Clean Air Index a 8,5 bodov v teste Energy Efficiency Index. Na druhom mieste skončil Opel Corsa s 1,0 litrovým benzínovým motorom, ktorý získal 9 bodov za Clean Air Index a v teste Energy Efficiency Index 6 bodov. Jeho motor s výkonom 66 kw mal pritom priemernú spotrebu 6,1 l/100 km.
Z výsledkov naftového Mercedesu je evidentné, že spaľovacie motory rozhodne nie sú technológiu včerajška, ktorý by sme mali odpísať. Podoba testov navyše stále nie je konečná a ich súčasťou by sa malo stať aj hodnotenie výroby daného auta na životné prostredie. Spracovanie chemikálií pre výrobu batérií, však rozhodne nie je žiadnou „čistou“ záležitosťou a práve to by mohlo elektromobilom pohoršiť.
Čistejšie než kedykoľvek predtým
Nestalo sa prvýkrát, že dieslové motory ukazujú skvelé výsledky. Už v minulosti sa k tejto vyjadril tajomník Európskej asociácie výrobcov automobilov. „Nové naftové motory sú vďaka moderným technológiam omnoho čistejšie než ich predchodcovia.“
Pritom to nieje len jeho osobný názor, ale opiera sa o nezávislé testy viac ako 260 nových vozidiel s naftovými agregátmi. Počas testov podľa metodiky WLTP sa potvrdilo, že hodnoty emisii a pevných častíc, sa zhodujú pri testoch v laboratórnych ale aj reálnych podmienkach.
Naftové agregáty spĺňajúce normu Euro 6, sú o cca 85% čistejšie, než ich predchodcovia s normou Euro 5. V praxi to znamená, že napríklad emisné hodnoty oxidu dusíka klesli z 0,180 g/km na 0,080 g/km.
Zvyšujúce sa nároky a obmedzenia
Európska norma pre reguláciu emisií vznikla v roku 1992, vtedy bol limit CO stanovený na 3,16 g/km, limit NOx vtedy nikto neriešil, kombinovaný limit HC+NOx bol stanovený na 1,13 g/km a pevné častice na 0,18 g/km. V roku 2016 vstúpila do platnosti norma Euro 6, ktorá limitovala CO na 0,50 g/km, Nox na 0,08 g/km, HC+NOx na 0,17 g/km a pevné častice boli limitované na hodnotu 0,0005 g/km. Napríklad emisie CO tak boli u naftových motorov od roku 1993 znížené o 82% a limity pevných častíc boli znížené o 96%. ďalšieho radikálneho sprísňovania sa dočkáme v roku 2020, kedy vstúpi do platnosti norma Euro 7.
Množstvo Európsky miest pristúpilo práve po kauze Dieselgate k zákazu vjazdu vozidiel s naftovými agregátmi do centra. K obmedzeniu vozidiel so staršími naftovými motormi sa rozhodli mestá ako Berlín, Londýn či Paríž. Francúzi sa však rozhodli zájsť ešte ďalej!
Podľa najnovších plánov bude do roku 2024 zakázaný vjazd všetkým naftovým vozidlám do Paríža. Od roku 2030 nebudú môcť do Paríža vojsť akékoľvek vozidlá výlučne so spaľovacím motorom. Napokon najväčší extrém si vláda pripravila pre rok 2040 kedy by mal do platnosti vstúpiť zákon, ktorý zakáže predaj nových vozidiel výlučne so spaľovacími motormi v celej krajine! Už v minulosti sme o podobnom vyhlásení informovali v súvislosti v Veľkou Britániou.
Zobudia sa kompetentný?
V to dúfame, našťastie sa v poslednej dobe začínajú ekológovia zameriavať aj na iné segmenty produkujúce podstatne viac emisii než v automobily. Ako príklad si môžme vziať lodnú dopravu na ktorú sme u nás v redakcií upozorňovali už viac krát. Naposledy v článku spomíname že 16 najväčších lodí na svete vyprodukuje viac emisií než všetky autá na svete.
Nedávno však verejnosťou otriasla informácia o spoločnosti Carnival Cruise, ktorá vlastní 47 výletných lodí a tie za rok 2017 vyprodukovali 10 krát viac emisií ako všetky autá v Európe.
Vedeli ste, že 16 najväčších lodí znečistí ovzdušie viac ako všetky autá sveta?
Zdroj: TUV SUD, auto.cz