Odbyt jazdených automobilov medziročne rastie. Je potešiteľné, že čoraz viac dávame prednosť mladším automobilom. O tomto trende informovala spoločnosť AAA Auto.

Sieť autocentier AAA Auto, ktorá je súčasťou spoločnosti Aures Holdings, predala v tomto roku na Slovensku už 13 500 jazdených vozidiel. A to je dostatočný počet na to, aby sme vedeli vyhodnotiť preferencie našich motoristov. Keď spoločnosť pred časom spúšťala projekt Mototechna, v rámci ktorého ponúka málo jazdené autá, kládol som si základnú otázku, odkiaľ chce firma ale tieto autá brať? Bolo mi totiž jasné, že projekt nemá byť iba o pár predaných autách. Dnes už projekt nabral objem, ktorý by za úspech považoval nejeden importér nových automobilov, o koncových díleroch ani nehovorím. Podľa vyjadrenia spoločnosti, väčšina z ponúkaných automobilov pochádza z lízingových spoločností.

Kupujeme mladšie a drahšie autá

Záujem o zánovné autá z roka na rok výrazne rastie. Podľa zverejnených štatistík, majú na celkovom predaji podiel už takmer 17 percent. Pre porovnanie, v minulom roku to bolo 13 percent a v roku 2017 iba 10,4.  Vývoj teda ukazuje, že naši motoristi vyhľadávajú skôr kvalitnejšie a mladšie autá. Tento trend podčiarkuje aj rast priemernej ceny financovaných vozidiel. V roku 2019 sme za štandardnú jazdenku priemerne zaplatili   7.653 € a za zánovné vozidlo až 11 518 €. Táto suma je veľmi zaujímavá. Dá sa za ňu kúpiť aj solídne nové auto.

Archív
Kto je kráľom?

Najvyhľadávanejším jazdeným autom u nás je podľa očakávania Škoda Octavia, do TOP 10 trhu ešte patria Škoda Fabia, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Škoda Superb, Kia Sportage, Opel Astra, Kia Ceed, Ford Focus a Hyundai i30. Poradie teda v podstate zodpovedá trhu nových automobilov. Oveľa konzervatívnejší sú však naši motoristi v prípade preferencie paliva. Tu si totiž nadpolovičný podiel (51 %) stále drží diesel. Pre porovnanie, pri nových autách je záujem o modely s dieselovým motorom podstatne nižší,  približne 25 %.

Perspektívy trhu

Podobne ako v prípade nových automobilov, nové možnosti rastu hľadajú aj predajcovia jazdeniek. Prvým krokom je spustenie projektu požičovne automobilov. Prvé zastúpenie už firma otvorila v Bratislave, v prípade rastu záujmu o túto službu sa nebráni otvoriť ďalšie. Požičovňa je veľmi zaujímavý projekt, firma si tak v zaujímavom objeme „vyrába“ vlastné jazdenky s dokonale zmapovanou históriou, čo je pri následnom predaji dôležitým kritériom. Samostatnou kapitolou je sektor elektromobilov. Prvotné nadšenie schladil, podobne ako v prípade nových automobilov, vlažný záujem zákazníkov. Ponuka elektromobilov teda bude závisieť na dostupnosti jazdených elektromobilov a tiež na dopyte.