Domov News Dunajbus – Ako to vyzerá s budúcnosťou lodného autobusu na Dunaji?

Dunajbus – Ako to vyzerá s budúcnosťou lodného autobusu na Dunaji?

Dunajbus
Lodná doprava by mohla obslúžiť až stotisíc ľudí. Ilustračné foto: Pexels

Novelou zákona, ktorá je účinná od 1. januára tohto roka, sa vytvorili právne podmienky na zavedenie verejnej hromadnej vodnej dopravy, pilotným projektom je Dunajbus.

Zriadenie lodnej medzimestskej dopravy je najnovšie vo verejnom záujme. Zadefinovali sa tiež podmienky pre verejných dopravcov, ktorí budú vysúťažení na účel výkonu verejnej osobnej lodnej dopravy. Uvedeniu vodného dopravcu do praxe však bude predchádzať ešte niekoľko krokov. Jeho praktickosť otestuje projekt Dunajbus.

Dôležitým medznkom je novela zákona o vnútrozemskej plavbe, ktorá nadobudla účinnosť 1. januára 2020. Vďaka nej bude môcť vzniknúť aj projekt tzv. Dunajbusu.  Ten by mohol pomôcť pri preprave približne 100-tisíc ľudí.

Jej cieľom je ustanoviť zavedenie výkonov vo verejnom záujme vo verejnej osobnej lodnej doprave a tiež zavedenie verejného dopravcu. Počíta aj s ustanovením oprávnení dopravcu voči cestujúcim a s doplnením povinností cestujúceho v osobnej lodnej doprave.

Objednávateľom bude ministerstvo, ktoré si na zabezpečenie dopravnej obslužnosti územia objedná u licencovaného verejného dopravcu dopravnú službu v pravidelnej vnútroštátnej verejnej osobnej lodnej doprave.

Na základe záujmu vyšších územných celkov Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR v súčinnosti s vyššími územnými celkami zostaví plán dopravnej obslužnosti územia verejnou osobnou lodnou dopravou. Následne sa vypíše súťaž na verejného dopravcu a uzatvorí sa zmluva o dopravných službách s verejným dopravcom, ktorý na to bude mať ministerstvom vydanú licenciu, na dopravné výkony.

Čítajte viac:

Vedeli ste, že 16 najväčších lodí znečistí ovzdušie viac ako všetky autá sveta?

Splavná vodná cesta na Dunaji by mala byť v rámci tohto projektu využitá primárne na trase Šamorín – Bratislava. Funkciou národného vodného dopravcu by mal byť pritom poverený existujúci podnik. Ešte približne pred rokom však ministerstvo dopravy, vrátane jeho šéfa, tvrdilo, že odhadované príjmy by ani v prípade maximálneho využitia kapacít plavidiel nedosiahli úroveň nákladov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokÚtek šéfa Nissanu z Japonska do Libanonu bol ako z hollywoodskeho akčného filmu
Nasledujúci článokŠtrajk v Bratislave, autodopravcovia sú nespokojní štát ich ignoroval
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.