Domov News Kto na Slovensku najviac znečisťuje prostredie? Autá rozhodne nie…

Kto na Slovensku najviac znečisťuje prostredie? Autá rozhodne nie…

emisie
POkiaľ ide o emisie, slovenských problém je hutníctvo, výroba energie a cementárne. Foto: Pexels

Pokiaľ ide o emisie, na popredných priečkach najväčších producentov znečisťujúcich látok je oblasť hutníctva a kovovýroby. Bežná slovenská cementáreň vyprodukuje toľko emisií oxidu uhoľnatého (CO) ako stotisíc naftových áut.

Podiel hutníctva a kovovýroby na produkcii oxidu uhoľnatého (CO) predstavuje na Slovensku v rámci stovky najväčších znečisťovateľov ovzdušia až 89 %.  V prípade oxidov dusíka ide o tretinový podiel, v prípade pevných častíc o podiel presahujúci dve tretiny. Vyplýva to z analýzy Inštitútu pre výskum sociálno-ekonomických rizík, zameraného aj na emisie. Tá zisťovala, ktoré odvetvia či podniky na Slovensku sú ich najväčšími producentmi. Automobilový priemysel a ani doprava medzi nimi nefigurujú.

emisie
Autá ako znečisťovateľ prostredia sú zbytočne démonizované, čo neznamená však, že sú ekologické.

Dôvodom prvenstva hutníctva a kovovýroby je energeticky náročná výroba a závislosť od fosílnych palív. Pri výrobe železa a ocele dochádza k chemickému uvoľňovaniu uhlíka. To je podľa analýzy jeden z hlavných dôvodov, prečo hutnícke a oceliarske firmy vypúšťajú najväčšie množstvo napríklad oxidu uhličitého (CO2). Európska únia aj preto v roku 2009 zaradila košickú oceliareň na 23. miesto v rebríčku najväčších producentov skleníkových plynov v Európe.

Výroba cementu u nás patrí po hutníctve a kovovýrobe k najväčším znečisťovateľom ovzdušia. Analýza upozorňuje, že cementári postupne v posledných rokoch vymenili palivo a namiesto uhlia a plynu začali dovážať zo zahraničia vysoko výhrevný plastový odpad. Podľa Inštitútu jedna priemerná cementáreň na Slovensku vyprodukuje za rok toľko CO emisií, ako 100-tisíc osobných naftových automobilov. V prvej pätici najväčších priemyselných znečisťovateľov ovzdušia sa nachádzajú hutníctvo a kovovýroba,  ťažba surovín, výroba energie, chemický priemysel a spracovanie dreva a papiera.

Čítajte viac: Peugeot končí s GTi. Za všetko môžu emisie!

Koncentrácia podnikov z uvedených priemyselných odvetví spôsobuje, že medzi najznečistenejšie katastre na Slovensku patria Košice – Šaca, Žiar nad Hronom, Horné Srnie, Ladce, Rohožník, Zemianske Kostoľany, Trnovec nad Váhom či Nováky.

Aj z tejto analýázy vyplýva, že doprava automobilový priemysel nepatria na Slovensku k najväčším znečisťovateľom a sú zbytočne démonizované. Nikto samozrejme netvrdí, že sú ekologické, ale oveľa efektívnejšie a systémovejšie by bolo namiesto absurdných eko-noriem pre producentov automobilov hľadať systémové riešenia, ktoré budú škodlivé emisie ovplyvňovať rovnako efektívne naprieč celým spektrom jeho priemyselných producentov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSubaru chystá elektrifikáciu všetkých svojich modelov
Nasledujúci článokTEST Mitsubishi Eclipse Cross – štýlové SUV s vlastnou tvárou
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.