V dnešnej dobe vnímame volant spolu s jeho extra funkciami za samozrejmosť. Ako však táto  neodmysliteľná súčasť každého auta nadobudla svoju dnešnú podobu? 

Ako si predstavujete výzor prvých volantov? Väčšina motoristov (vrátane mňa) by povedala, že sa pravdepodobne jednalo o jednoduchú drevenú či kovovú obruč, ktorá plnila jediu funkciu –  smerovanie vozidla. Musím vás sklamať, no prvý volant tak nevyzeral. To, čoho sa dnes dotýkame takmer každý deň a časom môže z automobilového svetu úplne vymiznúť totiž začínalo ako kľuka.

Chvíľka histórie

Korene volantu siahajú až do roku 1894 a spájajú sa s vozidlom Panhard 4 HP. Na ňom sa totiž Alfred Vacherona zúčastnil na pretekoch Paris-Rouen. Cieľom týchto pretekov bolo demonštrovať spoľahlivosť zúčastnených vozidiel. Popri automobiloch s parným, olejovým či mechanickým pohonom sa podarilo Panahardu obsadiť štvrté miesto aj vďaka technologickej inovácií v podobe volantu.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Možno sa práve pýtate, prečo skončilo jediné vozidlo s volantom až na štvrtom mieste? Kto bol teda víťaz? Odpoveď som vám napovedal už v nadpise článku. Na prvom mieste skončil jazdec na vozidle od spoločnosti Les fils de Peugeot freres, ktoré malo namiesto volantu ešte kľukové riadidlá. Aj keď modely značky, ktorú poznáme dnes pod názvom Peugeot, boli dostatočne moderné už v tej dobe, francúzi sa rozhodli pre implementáciu novej technológie, volantu. V roku 1901 s príchodom modelu PEUGEOT Type 36 automobilka dala svoje posledné zbohom motorizovaným kočom. 36-ka totiž priniesla inovácie v podobe motoru uloženého v prednej časti vozidla a okrúhleho volantu.

Inovácie vtedy,…

V období, keď sa z motorových kočov postupne formovali automobily boli za ovládanie kolies vozidla zodpovedné už spomínané kľukové riadidlá. Tie však mali jednu ohromnú nevýhodu – boli navrhnuté na ovládanie jednou rukou. Tento faktor spôsoboval, že riedenie bolo častokrát nepresné a manévrovanie s vozidlom pri nízkych rýchlostiach horšie ako v aute bez posilňovača. Konštruktéri a priekopníci sa preto rozhodli tento nepraktický prvok nahradiť kruhovým volantom.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Kruhový dizajn umožňuje efektívnejšie prenášať silu a tým zľahčuje ovládanie vozidla. Navyše je naň jednoduchšie napojiť dnes už neodmysliteľný posilňovač či jednoduchý klaksón. Keďže volant je jedným z najdôležitejších prvkov v celej kabíne, konštruktéri sa postupom času začali zamýšľať nad tým, aké bezpečnostné, ovládacie či dizajnové prvky by sa doňho dali implementovať. V deväťdesiatych rokoch minulého storočia uzreli svetlo sveta prvé airbagy a posiloňovače riadenia. Okrem toho sa Peugeot snažil zlepšiť komfort volantu. To sa automobilke podarilo najmä vďaka zmenám v použitých materiáloch (napr. polyuretánová pena).

…dnes….

Polyuteránová pena sa používa dodnes na výrobu volantov pre modely s nižšími stupňami výbavy. Komfort navyše stupňujú luxusné materiály ako napríklad koža či brúsená koža, ktorú dostanete vo vyšších stupňoch výbavy u Peugeotu často bez príplatku. Volant dnes umožňuje pridanie ďaľších luxusných prvkov, akými sú napríklad ergonomické opierky na palce, ovládače infotainmentu a v nesposledom rade aj ovládače tempomatu či obmedzovaču rýchlosti. Motošportom inšpirované verzie GTi a GT-Line disponujú pádlami na manuálne radenie v prípade automatu.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ak čo-to už o modeloch Peugeotu viete, určite ste postrehli fakt, že v posledných rokoch v kokpitoch prevládajú menšie, sploštené volanty. Tie sú spolu s dotykovým displejom a zvýšeným prístrojovým štítom súčasťou systému PEUGEOT i-Cockpit. Vďaka užšiemu úchopu a menšej veľkosti je auto jednoducho manévrovateľné a vyžaduje k tomu menej pohybu rukami. Keďže pre Peugeot sú inovácie veľmi dôležité, minulý rok bol tento populárny systém vylepšený, pričom dostal názov i-Cockpit 3D.

…a zajtra.

Odkedy spoločnosť Google predstavila v roku 2014 autonómne vozidlo Google Car, v automobilovom svete sa spustila vlna “automatizácie”. Auto totiž nemalo volant či pedále a jeho pohyb závisel od jediného STOP/GO tlačidla. To inšpirovalo mnoho automobiliek pre spusenie vývoju vlastných autonómnych vozidiel. Francúzky Peugeot, ako vždy, nezaostával. V roku 2015 sa v skupine PSA spustil projekt AVA – Autonomous Vehicle for All, teda autonómne vozidlo pre všetkých. Týmto projektom si automobilka zapísala prventvo s testovaní autonómnych vozidiel na verejných komunikáciách vo Francúzku.

Keď bude vozidlo pripravené na vstup na trh, bude zahŕňať 5 certifikovaných režimov autonómnej jazdy : Hands on, Hands off, Eyes off, Mind off a Driverless. V režime Driverless bude auto schopné jazdiť úplne bez vodiča, a tak aj bez volantu a pedálov. Vývoj jednotlivých režimov je však náročný časovo aj finančne. Aj keď v blízkej budúcnosti sa portfólio autonómnych vozidiel pravdepodobne rozšíri, je viac ako pravdepodobné, že sa bude jednať len o základné dva či tri režimy. V skratke – volant ako ho poznáme tu ešte nejakú tú dobu pobudne.

Zdroj: Peugeot

TEST Nový Peugeot 208: Tentokrát sme to zobrali skutočne od základu

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!