Aj keď nový Peugeot 208 ešte len teraz vstupuje na trh, môžeme s čistým svedomím povedať, že bude patriť k najdôležitejším automobilom francúzskej značky a tromfom, ktorý by jej mal zabezpečiť dobrú východiskovú pozíciu na to, aby zvládla prichádzajúcu krízu. Tú už prakticky všetci odborníci považujú za neodvratnú.

V súvislosti so spomaľujúcim sa predajom áut a zároveň čoraz väčším dôrazom na ekológiu možno očakávať, že v horizonte najbližších dvoch-troch rokov skončí dlhodobá dominancia modelov, spadajúcich do kategórie SUV a crossoverov, ktoré absolútne prevalcovali európsky trh. A obnoví sa záujem o malé autá, k akým patrí aj Peugeot 208.

Náznaky tohto trendu vidieť už v tom, že pomaly začína opäť stúpať záujem o kombi a luxusné sedany opäť lákajú podnikateľov a manažérov viac, než  veľké opulentné SUV. Dôležitý je však mainstream – teda modely nižšej strednej triedy a malé autá, tvoriace ťažiskovú časť európskych predajov. A kto v tejto kategórii dokáže ponúknuť plnohodnotnú náhradu crossoverov, ktorá dokáže rovnako zaujať dizajnom, modernými technológiami a bude spĺňať aj očakávania v oblasti ekológie, získa obrovskú výhodu.

Peugeot 208
Minimalisticky poňatá zadná časť dáva vyniknúť originálnym svetlám.
Trojjediný

V Peugeote to pochopili dokonale. V prvom rade diverzifikovali riziko tým, že novú 208-ku uviedli na trh v troch modifikáciách – s benzínovým motorom, s naftovým agregátom a aj ako elektromobil. Len pre zaujímavosť, je to vôbec prvá takáto „trojkombinácia“ francúzskej značky. Toto riešenie bolo  možné vďaka tomu, že auto je postavené na platforme CMP. Tá už od začiatku bola vyvíjaná tak, aby umožnila jednoduchú zástavbu batérií, elektrická modifikácia má označenie e-CMP.

Táto platforma prispela navyše k zlepšeniu jazdných vlastností, zvýšila sa tuhosť, zlepšila aerodynamiku a mierne klesla aj hmotnosť. To je veľmi dobrý základ na to, aby ste na trh uviedli naozaj dobré auto. Ale iba základ.

Ďalšou dôležitou vecou je vzhľad. Hovorí sa, že čo je malé, to je milé. Aj preto väčšina áut tejto kategórie prichádza s dizajnom, preferujúcim rôzne obliny a možno až s prílišným množstvom rôznym ozdobných detailov. Akoby už  od začiatku boli brané ako mestské približovadlá navrhnuté prevažne mužmi na základe toho, čo si myslia, že sa bude páčiť ženám.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Imidž  nie je na nič

Peugeot 208 je v tomto smere celkom iný. Je to plnohodnotné mestské auto určené tým, čo si myslia, že malé autá sú praktické a nie menejcenné. Chcú od nich, aby dobre vyzerali, dobre jazdili a mali v nich všetky technológie, ktoré dnes moderný človek potrebuje. Jednoducho chcú, aby auto bolo pre nich príjemným a praktickým spoločníkom a nie symbolom spoločenského postavenia.

A takto je navrhnutý aj nový Peugeot 208 – aby oslovil mužov, rovnako ako ženy, pričom nemá najmenší problém prebrať základné dizajnové prvky aj z luxusného modelu 508. Už v základe vyzerá dobre, no môžete ho vylepšiť do skutočne exkluzívnej podoby vo verzii GT-Line. V kabíne môžete  mať digitálny i-Cockpit, duálnu klimatizáciu,  3D navigáciu na 10-palcovom displeji infotainmentu, bezkľúčový prístup, športový volant, bezdrôtovo v ňom dobijete smartfón, na kamere vidíte situáciu za vozidlom a pre väčší komfort je k dispozícii aj 8-stupňový automat, vyhrievané sedadlá a full LED svetlá vpredu aj vzadu.

Peugeot 208
Aj bez extra ozdôb verzie GT Line vyzerá dobre.

Pokiaľ máte pocit, že táto enumerácia vystrelí cenu auta do astronomických výšin, tak treba povedať, že ani zďaleka – so všetkým vyššie uvedeným len nepatrne prekročí hranicu 20-tisíc eur. Inak povedané – v top výbave sa ledva dostanete na základnú cenu porovnateľného Audi A1. Niekomu sa to možno nebude páčiť, ale treba povedať, že pri tomto porovnaní je Peugeot 208 v úplne inej lige nielen šírkou výbavy, ale aj v realite vyzerá oveľa exkluzívnejšie než základné Audi, ktorého jedinou – navyše už aj pomerne spornou – výhodou je reputácia prémiovej značky.

Už v základe výborný

Nebavme sa ale o top výbavách, pozrime sa na základ. V Peugeote tomuto autu veria dosť na to, aby nám ho už pre získanie prvých dojmov dali nie v „cukríkovej“ konfigurácii a s najsilnejším motorom, vhodnými na ohurovanie postpubertálnych novinárov, ale so základným motorom a výbavou len mierne nad základnou cenou. Samozrejme, odjazdili sme neskôr aj už spomínanú GT Line aj s 8-stupňovým automatom, navyše naozaj v exkluzívne vyzerajúcom modro-čiernom prevedení, no teraz sa pozrime na (takmer) základ, stojí totiž za to.

Peugeot 208
Peugeot 208 je malé auto, no vzadu má miesta relatívne dosť.

Základ znamená v reči čísiel benzínový motor s objemom 1,2-litra a výkonom 55 kW, resp. 75 koní, doplnený 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Cena je tesne pod hranicou 11-tisíc eur. Testované auto bolo v druhej najnižšej výbave Active, čo značí cenu mierne presahujúcu 12-tisíc eur.

Oproti úplnému základu bola naša verzia vylepšená o predné LED svetlá, farebný 3,5-palcový displej v prístrojovej kaplnke, multifunkčný volant, rádio so 7″ farebným dotykovým displejom vrátane bluetooth, systém na rozpoznávanie značiek a množstvo dizajnových a funkčných drobností. Úprimne povedané – do úplného základu, teda verzie Like by sme nešli, no pri Active je už pomer ceny a výbavy naozaj zaujímavý.

Peugeot 208
Niektoré detaily, ktoré francúzska automobilka využíva vo viacerých modeloch, sa nám naozaj páčia.
Elektrická odbočka

Ku cti slúži Peugeotu aj to, že elektrický pohon nespojil len s najsilnejšími výbavami, ako to zvykne robiť konkurencia, ale k dispozícii je už od výbavy Active, o ktorej práve píšeme. Ak vás zaujíma cenové rozpätie, v ktorom je dostupný elektromobil, tak v uvedenej výbave stojí 28 990 eur a vyšplhať sa môže až na 33 200 eur. A keď sme už pri ňom – má 50 kWh batériu a priemernú kombinovanú spotrebu (podľa WLTP) necelých 17 kWh, takže priemerný dojazd nie je problém vyrátať.

Ale späť k testovanému  autu.  Asi ako prvé každému napadne  – 55 kW, nič moc, bude to lenivé a slabé. Čiastočne je to pravda, absenciu výkonu cítite najmä pri predbiehaní na diaľnici, kde treba takmer vždy razantnejšie podradiť. Ale inak je v kombinácii s 5-stupňovým manuálom toto auto na okreskách a v meste až prekvapivo dynamické, treba vziať do úvahy, že váži len približne tonu, je teda pomerne ľahké.  Odpustiť mu musíte len trochu dlhšiu jednotku, tým pádom o niečo komótnejšie rozjazdy. O to viac vás však prekvapí pri samotnej jazde.

Peugeot 208
Kufor má základný objem 265 až 311 litrov.

A nielen dynamikou, ale aj jazdným komfortom. Auto je, aj vzhľadom na relatívne krátky rázvor, prekvapivo komfortné  pri prejazde priečnych aj pozdĺžnych nerovností. V zákrutách navyše veľmi dobre drží stopu, no pri tejto verzii nepredpokladáme, že si ju budú voliť športovo  založení šoféri, tomu zodpovedá aj nastavenie riadenia. Spolupráca medzi volantom a kolesami je dobrá, nie však chirurgicky presná. Vzhľadom na charakter auta to vôbec nie je výhrada, skôr len poznámka na okraj. Podvozok bude patriť jednoznačne k silným stránkam tohto modelu.

A pokiaľ ide o spotrebu, tú môžeme zatiaľ iba odhadnúť. Na test sme dostali totiž úplne nové a nezabehnuté auto, navyše na zimných pneumatikách Najazdili sme s ním počas týždňa približne 700 kilometrov, takmer rovnomerne rozdelených medzi mesto, okresky a diaľnice, prevažne v dvoj- a trojčlennom obsadení. Ukazovateľ priemernej spotreby sa napokon ustálil približne na hranici 5,5 litra, čo je veľmi dobré.

Čítajte viac:

Test Peugeot 508 SW Allure 1,5 BlueHDi EAT8 – pôvabne drzé kombi

Nový Peugeot 208 je podľa nás dizajnovo mimoriadne vydarené a komfortné auto s potenciálom osloviť rovnako mužov ako ženy. Jazdí veľmi dobre, základného motoru sa netreba báť, práve naopak – veľmi príjemne nás prekvapil, ako dynamikou, tak aj spotrebou.  V základných výbavách síce prídete o jeden z módnych technologických benefitov – digitálny i-Cockpit, ale úprimne povedané – v tomto aute nám vôbec nechýbal.

Technické údaje
TECHNICKÉ ÚDAJE – Peugeot 208
Usporiadanie a počet valcov V3
Zdvihový objem 1199 cm3
Max. výkon 55 kW/75 k pri 5 750 ot.
Max. krútiaci moment 118 Nm pri 2 750 ot.
Palivo Benzín
Pohon predné kolesá
Prevodovka 5-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 055 mm
Šírka 1 765 mm (sklop. zrkadlá)
Výška 1 430 mm
Rázvor náprav 2 540 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 078 kg
Objem batožinového priestoru 265 – 311 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,2 s
Max. rýchlosť 170 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (WLTP) 5,4 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 10 990 eur
Základná cena testovanej verzie 12 190 eur

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!