Domov News Ford Mustang a prototypy, o ktorých ste nikdy nepočuli

Ford Mustang a prototypy, o ktorých ste nikdy nepočuli

Ford Mustang a prototypy, o ktorých ste nikdy nepočuli

Ford Mustang je legendou amerického automobilového priemyslu. No na začiatku jeho života boli zaujímavé prototypy, ktoré sa nikdy nedočkali produkcie…

Pri slovnom spojení „americký muscle car“ pravdepodobne každému ako prvý príde na um Ford Mustang. Meno sa tak zakorenilo v automobilovej subkultúre, že dokonca aj ľudia, ktorí sa o autá nezaujímajú, vedia, o čo ide. No dlhá história kultového amerického auta skrýva mnoho zaujímavostí. Vedeli ste napríklad, že existovali prototypy ako roadster či kombík? Poďme sa na ne spolu pozrieť.

Ford Mustang Roadster Concept Car (1962)

S prvotnou myšlienkou postaviť ľahký a dostupný športový automobil prišla automobilka ešte začiatkom 60-tych rokov minulého storočia. Prvý prototyp uzrel svetlo sveta už v roku 1962, kedy sa o Mustangu ako ho poznáme dnes ešte ani nechýrovalo.

V tomto prípade išlo o roadster s vidlicovým štvorvalcom s objemom 1,5 litra uprostred. Prezentácia konceptu sa stretla s veľkým nadšením. Ukázalo sa, že hoci verejnosť má záujem o dostupné športové vozidlo, daná koncepcia sa s pochopením nestretla…

Ford Mustang II (1963)

…preto prišla automobilka už o rok s druhým prototypom. Už nešlo o malý dvojmiestný roadster s malým motorom uprostred, ale o plnotučný kabriolet so 4 miestami na sedenie a tradičným vidlicovým osemvalcom s objemom 4,7 litra pod prednou kapotou. Automobil dostal oficiálne názov „Mustang“ a tvary karosérie do veľkej miery odzrkadľovali aj sériovu podobu prvej generácie pony caru.

Ford Mustang III „Shorty“ (1964)

Pred produkčnou verziou však automobilka vyrobila niekoľko automobilov, na ktorých prebiehali rôzne testovania, okrem iného aj nárazové testy. Väčšina z týchto protoypov však bola na konci zošrotovaná, zachovalo sa len niekoľko kusov. Jeden z nich bol prerobený firmou Dearborn Steel Tubing (ktorá sa podieľala na vývoji predchádzajúceho konceptu) z kabrioletu na fastback so skrátenou platformou o 46 centimetrov, vďaka čomu si vyslúžil prezývku „Shorty“. Zmeny sa udiali aj pod kapotou, kde došlo k zvýšeniu objemu na takmer 5 litrov. Skrátený Mustang sa však sériovej výroby nikdy nedočkal, hoci sa o ňom v tej dobe špekulovalo. Na druhej strane, na základe konceptu vznikol produkčný Fastback, hoci s klasickým rozvorom.

Ford Mustang 2+2 (1965)

Vďaka masívnej marketingovej kampani, do ktorej Ford investoval nemalé prostriedky, sa Mustang stal okamžitým predajným hitom. Vďaka tomu vznikla pôda pre rôzne úpravy a za jednu z nich je zodpovedný aj slávny dizajnér Giugiaro (vtedy ešte pracoval pre Bertoneho, Italdesign založil o 3 roky neskôr).

Keďže Henry Ford bol známy svojou obľúbou talianskych superšportov, nápad dostal v centrále automobilky zelenú a vznikol tak prototyp Mustangu 2+2. Z pôvodného auta údajne ostalo len viečko nádrže a znak v maske. Bohužiaľ, koncept v roku 1966 zmizol zo scény a dodnes sa považuje za stratený. Jednou z teórií je, že bol zošrotovaný…

Ford Mustang Mach 1 Prototype (1965 a 1966)

Súbežne s Giugiarovou verziou vznikali aj koncepty označované Mach 1, ktoré mali predznamenať budúcu generáciu Mustangu. Prvý z nich prišiel ešte v roku 1965, o rok neskôr automobilka mierne upravila masku a svetlomety. Dominanta konceptu v podobe nízkej strechy sa však produkcie nedočkala. Na druhej strane, meno Mach 1 sa zachovalo v podobe športovo orientovaných verzíí Mustangu.

 

 

Ford Mustang Station Wagon (1966)

Okrem kabrioletu, kupé a fastbacku sa mal Mustang dočkať aj štvrtej karosérskej verzie v podobe kombíku s tradičným americkým označením Station Wagon. Prvotne malo ísť o 4-dverový kombík, no ten bol vedením zamietnutý, a tak prišli talianski dizajnéri so športovejšou dvojdverovou verziou. Koncept totiž má na svedomí spoločnosť Construzione Automobili Intermeccanica a istý čas sa verilo, že sa skutočne dočká produkčnej verzie. Ford však zamietol obe verzie: ako vlastnú, tak aj tú od Talianov.

Ford Mustang Mach 2 Concept (1967)

Posledný koncept zo slávnej éry Mustangu sa svojim spôsobom vracia späť ku koreňom. Koncept s názvom Mach 2 z roku 1967 totiž znova počítal s motorom uprostred a mal byť akýmsi prídavkom k zabehnutým verziám. Ford však aj tento koncept zamietol: dôvodom bola údajná prílišná komplexita modelu…

Galéria

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJauto.cz
Predchádzajúci článokRenault 4 vstane z mŕtvych
Nasledujúci článokAutokamera ako pomocník – na čo dbať pri správnom výbere?