Domov News BMW diesel so štyrmi turbami bol motor, ktorý nikto nepotrebuje, ale…

BMW diesel so štyrmi turbami bol motor, ktorý nikto nepotrebuje, ale…

bmw_quad_turbo

Mamutí BMW diesel so štyrmi turbami oficiálne zabili emisné normy, no ešte stále sa dá kúpiť ako nové vozidlo v modeloch X3 a X4. Na kapote ale bude znak Alpiny.

Po správach o ukončení výroby zaujímavých veľkoobjemových motorov bez prepĺňania z dielne Hyundai prichádzajú o čosi lepšie správy z nemeckej fronty. Hoci v produktoch BMW diesel so 4 turbodúchadlami už nenájdeme, v ponuke dvorného úpravcu si predsa len ešte miesto našiel. Ako je to možné?

Najprv trochu histórie

Prvýkrát sa štvorturbový motor objavil v ponuke mníchovskej automobilky v roku 2016 a išlo o prirodzený vývoj predtým trojturbového motora generácie N57 s prívlastkom S. V tej dobe Audi predstavilo SQ7 s obrovským 4,0-litrovým dvakrát prepĺňaným vidlicovým osemvalcom spaľujúcim naftu, a tak BMW muselo reagovať. V Mníchove sa však rozhodli ísť cestou pridania dodatočného turbodúchadla namiesto dvojice valcov.

Motor zdedil označenie M50d po predchodcovi s troma turbami, rovnako tak aj objem 3,0 litra (2993 centimetrov kubických) a konštrukciu radového šesťvalca. Samozrejmosťou už bola 48-voltový štartér-generátor. Motor inžinieri naladili na 294 kW, teda rovných 400 koní a neskutočný krútiaci moment 760 Nm v rozmedzí otáčok od 2 do 3-tisíc. A to všetko pri kombinovanej spotrebe približne 7 litrov v prípade limuzín, o pol litra viac v prípade vyšších modelov.

Nový motor debutoval v roku 2016 v limuzíne radu 7, následne sa dostal aj o triedu nižšie do radu 5 a samozrejmosťou bola aj implementácia do novej generácie SAV X5 a X6. Na krátko sa objavil aj v obrovskom SUV X7. No jeho dráha sa skončila v jeseni roku 2020, kedy vstúpilo do platnosti nariadenie Európskej únie, podľa ktorého musí limit 95 gramu emisií CO2 dodržiavať 95 percent celkovej produkcie automobilky.

Dynamika

Najľahší model, do ktorého sa quad turbo diesel dával, bol M550d. Takto naladené auto dokázalo zrýchliť z pokoja na 100 km/h za 4,4 sekundy. Pôsobivé, no v tom istom kontexte je potrebné podotknúť, že BMW 540d xDrive zvláda rovnakú disciplínu za 4,7 sekundy. Ide pritom o rovnaký motor, hoci s polovičným počtom turbodúchadiel. A to všetko pri emisii 145 gramov CO2 na kilometer, v porovnaní s 166 g/km modelu M550d. Matematika jednoducho nepustí, a tak sa rozhodnutie BMW zdá ako logické. Nehovoriac o výrazne komplikovanejšej konštrukcii, a tým aj vyšších výrobných nákladov modelov 50d…

Zmenu dokonca odobrili aj zákazníci BMW – tí sa jednoducho bez reptania presunuli k slabším modelom s označením 40d. Zdá sa to ako win-win situácia, no nie? Nuž, ešte stále existujú ľudia, ktorí by jednoducho motor takéhoto typu uvítali v novom aute. A pre tých je tu Alpina.

Ešte nie je všetkému koniec

Práve dvorný úpravca BMW – Alpina, sa rozhodol tento hoci malý, no stále potentný trh pokryť. A výsledkom je dieselový ekvivalent X3 M a X4 M v podobe modelov XD3 a XD4.

Alpina nezaháľa a predstavuje svoje omladené modely XD3 a XD4

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJautoforum
Predchádzajúci článokBratislava zažije kompletnú opravu mosta na diaľnici D2. Čo čaká motoristov ?
Nasledujúci článokRed Bull Racing monopost F1 z Česka na Slovensko od hradu k hradu!