Paríž sa na konci októbra stal dejiskom svetovej premiéry nového modelu Citroën C4 Cactus. Ten má byť súčasťou novej stratégie “Core Model Strategy” v ktorej má figurovať osem najdôležitejších modelov značky.

EXTERIÉR

Prvá generácia tohto neortodoxného vozidla je na trhu už 3 roky, a tak prišla omladozovacia kúra práve včas. Ako môžeme vidieť, nový C4 Cactus sa v mnohom odlišuje od svojho staršieho súrodenca. Podľa Lindy Jackson, výkonnej riaditeľky značky Citroën, zmenou prešlo možno 80 % častí exteriéru. Očividnou zmenou prešla predná časť vozidla, kde si síce svetlomety denného svietenia zachovali svoj tvar, ale plynulý prechod chrómovaných častí do loga značky, je v tomto prípade nový. C4 Cactus týmto trendom nadväzuje na meší model C3 Aircross. Hlavné a hmlové svetlomety zostali na pôvodnom mieste, avšak aj u nich pozorujeme menšie zmeny v dizajne. Hmlové svetlomety budú k dispozícii aj s funkciou prisvetľovania do zákrut.

Slabý predaj pôvodného modelu mal za následok radikálny krok, ktorý je viditeľný hlavne z bočnej strany vozidla. Povestné “kaktusovské” vankúšiky nazývané “Air Bump” sa teraz nachádzajú na spodnej časti dverí. Auto tak vyzerá omnoho elegantnejšie, no stále si však zachováva istú dávku praktickosti. Zaujímavý dizajn takisto vedia umocniť atraktívne disky kolies o veľkosti 16 alebo 17 palcov. Veľkosťou sa nový C4 Cactus od svojho predchodcu až tak neodlišuje. Svojimi rozmermi 4170 mm na dĺžku, 1710 na šírku a 1480 mm na výšku je len o 13 mm dlhší ako svoj predchodca. Zaujímavosťou je, že nový model je síce papierovo užší o 19 mm, priestoru v interiéri však má byť viac. Výška vozidla zostala nezmenená.

Zadná časť nového “kaktusu” prešla taktiež niektorými zmenami. Snáď najviditeľnejšou sú zadné svetlomety, ktoré nielenže dostali nový tvar, ale sú aj väčšie.

INTERIÉR

Minimalizmus je dnes v móde a Citroën to veľmi dobre vie. Preto v interiéri veľa konvenkčných tlačidiel nenájdete. Napríklad aj klimatizáciu ovládate cez multimediálny systém. To len aby ste neboli prekvapený! A ako je pri značke Citroën zvykom, nenájdete tu ani klasické analógové budíky s ukazovateľmi rýchlosti či otáčok. Všetko je digitálne.

Sedadlá dostali nový tvar aj materiály, a tak by nemali byť problém ani dlhé cesty. Zaujímavá je aj ponuka farebných kombinácii. Azda najzaujímavejšia by mohla byť kombinácia bielej a červenej, resp. bordovej farby, kde vrch a spodok sadadla je červený a stred biely. Takisto oceňujem originálne madlo na predných dverách a schránku spolujazdca, kde sa dizajnéri inšpirovali starými cestovnými kuframi! Ak ste fanúšikom panoramatickej strechy, tak môžete byť spokojný, pretože ani tá v ponuke nechýba. Čo je ale zaujímavé, Citroën použil netradičnú metódu ochrany pasažierov, a síce, že napríklad airbag spolujazdca nie je umiestnený klasicky v odkladacom priestore pred ním, ale zabudovaný v streche! Je to zaujímavé riešenie, ešte k tomu aj praktické, pretože v odkladacom priestore tým pádom zostáva viac miesta. Keď sme už pri odkladacích priestoroch, nemôžeme nespomenúť ani batožinový priestor s dvojitým dnom. Ten má veľkosť 350 litrov a pri sklopení zadných sedadiel sa môžeme dopracovať k hodnote 1170 litrov.

TECHNOLÓGIE

Dominantou palubnej dosky je multimediálny systém s dotykovým displejom o veľkosti 7 palcov, ktorý podporuje ako Apple CarPlay, tak aj Android Auto. Samozrejmosťou je taktiež pripojenie zariadenia pomocou Bluetooth. Okrem toho, k dispozícii je aj 12V elektrická zásuvka či USB vstup.

Inovácie sa udiali aj v oblasti komfortu a bezpečnosti. Citroën totiž namiesto klasického hydropneumatického pruženia tentokrát použil nový systém nazývaný aj ako PHC (Progressive Hydraulic Cushions™), na ktorého vývoj sa podalo až 20 patentov. Ten má zabezpečiť efekt “The flying carpet”, t.j. lietajúceho koberca.

Samozrejme, nemôžeme zabudnúť ani na bezpečnosť. Citroën C4 Cactus ponúka 12 asistenčných bezpečnostných asistentov. Medzi ne napríklad patrí rospoznávanie dopravných značiek a rýchlostných obmedzení, udržiavanie jazdného pruhu, sledovanie únavy vodiča, parkovací asistent, automatické núdzové brzdenie fungujúce od 5 – 85 km/h alebo aj zlepšený trakčný systém “Grip Control” s viacerými módmi jazdných režimov (pozor, nie 4×4).

MOTORIZÁCIE

Na výber budú aj benzínové, aj naftové motory. Z benzínových to budú iba trojvalce s obsahom 1,2 litra. Najslabší poháňa 82 koní, za ním nasledujú dva s označením PureTech (110 koní a 130 koní). Z naftových budú k dispozícii štvorvalcové “jednašestky” o výkone 100 – 120 koní, v ktorých bude možnosť objednania Štart & Stop systému. V závislosti od motorizácie bude k dispozícii 5-stupňová či 6-stupňová manuálna prevodovka, chýbať však nebude ani 6-stupňový automat.

Na záver musím povedať, že nový Citroën C4 Cactus vyzerá veľmi sľubne. Ak mám povedať za seba, tento dizajn sa mi páči oveľa viac a myslím si, že určite nebudem jediný. Auto vyzerá elegantne ale zároveň prakticky a práve to by sa mohlo odzrkadliť aj na predaji. Novému “kaktusu” prajeme veľa šťastia a tešíme sa na prvú jazdu!

Predaj: jar 2018 (európsky trh)