Domov News TEST BMW 128ti, nabitý hatchback, ktorý to nebude mať vôbec ľahké

TEST BMW 128ti, nabitý hatchback, ktorý to nebude mať vôbec ľahké

BMW 128ti pobralo svoju technológiu od svojho výkonnejšieho súrodenca. Prišlo však o pohon štyroch kolies a nie je to ani plnokrvná zadnokolka. Rozhodne však má čo ponúknuť.

Áno. BMW 128ti má pohon prednej nápravy a k dispozícií je výhradne s osemstupňovým automatom. Malé, ostré a športové hothatche však nie sú pre BMW ničím novým. Už niekoľko rokov majú zastúpenie aj v tejto triede. Drvivá väčšina týchto vozidiel však disponovala prevažne zadným náhonom, prípadne pohonom všetkých štyroch kolies (v posledných rokoch). BMW sa však rozhodlo okúsiť vody s predným náhonom. Stojí tento počin za to?

Všetko po poriadku..

Pokiaľ nie ste skalným fanúšikom bavorskej automobilky, tak zrejme ani neviete, že označenie TI, postupne zmenené na ti, je tu s nami už nejaké to desaťročie. Skratka označuje pojem Turismo Internazionale. Týmto pojmom sa pomenúvali športové modely. Prvým modelom od BMW so skratkou TI bol model 1800 z roku 1963. Vrcholom tej doby však bolo BMW 2002 TI. To dokázalo vyhrať vytrvalostný závod 24 hodín Nürburgringu.

O pár rokov neskôr, koncom deväťdesiatych rokov sa k tomuto názvu BMW vrátilo v podobe modelov 323ti a 325ti. Prešla teda ďalšia dekáda a testované BMW 128ti je nástupcom legiend, ktoré boli stvorené pred istým časom, dokáže sa však ujať v triede ostrých predokolkových hothatchov ako Hyundai i30 N, či Honda Civic TypeR, ktoré si dokázali vybudovať svoje silné renomé v tejto triede?

Základ je solídny

BMW 128ti nie je vrcholom ponuky jednotkovej rady. Vrcholom je M135i xDrive s pohonom všetkých štyroch kolies, dvojlitrom pod kapotou a výkonom cez 300 koní. 128ti však vsádza na inú koncepciu. Stratil sa pohon všetkých štyroch kolies a naladenie je taktiež odlišné od M135i. Auto je pritlačené o 10 milimetrov viac k zemi, nemá adaptívne tlmiče, no sú športové a keďže sa jedná o koncepciu s predným pohonom, tak je aj inak nastavená geometria. Oproti M135i je 128ti ľahšia o 80 kilogramov.

Výhodou je taktiež použitie mechanického samosvoru Torsen. Väčšina priamych konkurentov však vsádza na elektronický samosvor. Auto tak disponuje veľkým množstvom dobrých korenín a hlavné jedlo je tak naozaj dobre dochutené. Azda jednou výhodou-nevýhodou je to, že 128ti nedostanete s manuálnou prevodovkou, kdežto konkurenti majú možnosť voľby. K prevodovke sa však ešte vrátime.

Farebné doplnky vás odlíšia

BMW 128ti svoj charakter obohacuje aj o radu (nielen) exteriérových doplnkov. Špeciálne kryty vonkajších náduchov pochádzajú z top triedy „jednotky“. Povrch deflektorov dostal červené lakovanie a rovnako aj výduchy za zadnými blatníkmi. Červenú kontrastnú farbu majú taktiež prahy dverí. Pod zadnými dverami sa vyníma označenie „ti“.

Tieto doplnky sú určené pre farby Storm Bay, Mineral Grey, Sapphire Black a v nami testovanej Alpine White. Nedokážem si pomôcť, no tieto maličkosti tejto svižnej „jednotke“ pridali šťavu a v spojení s bočnou siluetou.. jednoducho sexy.

Ergonómia znova zvládnutá

Po otvorení ihneď viete, kam ste sa dostali. Palubovka natočená na šoféra, každé tlačidlo má svoje miesto, tak ako ste tomu zvyknutí už posledných desať rokov. Áno, niekomu to možno prekáža, že BMW nedáva do svojich áut tablety, že klimatizáciu ešte stále musíte nastaviť stlačením tlačidla. Za mňa môžem iba povedať no a čo. Prečo by sa malo niečo meniť iba skrz „rádoby“ vyslovených slov, keď všetko funguje ako má? Keď usadnete, viete presne, čo máte stlačiť a nemusíte v aute sedieť minútu, aby ste našli to, čo hľadáte.

Aj v interiéri vidíte, že ste nastúpili do športovej verzie, nakoľko spleť červených doplnkov nájdete naozaj všade. Pokiaľ to porovnáme s neprémiovými modelmi, tak žiaľ kvalita a presnosť spracovania je na úplne inej úrovni. Ale je to úplne pochopiteľné, keďže sa nachádzame v takej značke, akej sa nachádzame. Celkový exteriérový „kukuč“ je dotvarovaný masívnymi čiernymi ľadvinkami a zatmavenými prednými svetlometmi.

Posed za volantom má každý iný, no som si istý, že akonáhle usadnete za volant, za chvíľu máte svoju polohu. Sedadlá sú elektrické, s pamäťovou funkciou, čiže ak sa budete v aute striedať dvaja, vie si každý z vás nastaviť všetko podľa seba. Sedadlá majú aj dofukovacie bočnice, čiže si myslím, že aj objemnejší človek (ako ja) v tom bude vedieť stráviť hodiny.

ZF alebo Aisin?

Motoru nechýba naozaj nič. Výkon má svoje maximum v rozmedzí od 4700 ot./min – 6500 ot./min. Z dvojlitrového štvorvalca sa dokázal vytlačiť výkon 195 kW / 265 koní s maximálnym krútiacim momentom 400Nm. Z pokoja na hodnotu 100 km/h sa dostanete v priebehu 6,1 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na 250 km/h. Auto síce trošku trpí na pretáčanie predných kolies počas „kick-downu“, no akonáhle chytí grip, už si ide svoje. Šofér však musí byť v pohotovosti, lebo zopár krát sa stane, že vás auto zoberie do jednej alebo druhej strany pri výraznom odpichu.

Pri 128ti však BMW stavilo na prevodovku Aisin a nie ZF ako sme zvyknutí. Jednoducho ZF si s BWM sadlo ako „riť na šerbel“ po rokoch. Aisin je však menšia prevodovka a je určená pre modely s priečnym ukotvením motora. Táto osemstupňová prevodovka je stále rýchla, no chýba jej potrebná razancia, ako sme zvyknutí od ZF. Nie je to však výtkou pre BMW, skôr iba mojou rozmaznanosťou.

V režime Eco Pro sa snažila prevodové stupne hádzať čo najrýchlejšie, v komfortnom režime sa zasa správala tak, ako sa očakávalo. Radila presne, jemne a bez okolkov. Pri športovom režime automaticky vystúpili otáčky smerom hore, ožila a dokázala si aj kopnúť. Pokiaľ ste zástancom manuálnych prevodoviek pri „hothečoch“, tak si nechajte zájsť chuť. Nič také sa nebude konať a ani sa neplánuje.

Obutie je základom

Ostrý hothatch vsádza na brzdovú sústavu M Sport so 4-piestovými jednodielnymi strmeňmi. Kotúče disponujú rozmerom 360  x 30 mm vpredu a 300 x 20 mm vzadu. Auto z výrobnej linky schádza na 18“ kolesách, za príplatok však môžete zvoliť aj 19“. Odporúčam sa rozhodnúť pre 18“ kolesá, nakoľko sú naše cesty v takom stave v akom sú (žiaľ), no auto na nich sedí fantasticky.

Väčšina novinárov, ktorí toto vozidlo skúšali pred nami mali obuté pneumatiky Bridgestone. Je to paradoxom, keďže vo výbere máte aj Michelin Pilot Sport 4S – bez príplatku. Práve obutie bolo častokrát azda jedinou výtkou tohto auta. My sme však mali šťastie a v deň preberania mi bolo oznámené, že máme čerstvo nové (s nula kilometrami) pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S! Tešil som sa ako malé dieťa na zmrzlinu.

Má apetít

Podvozok je naladený geniálne. Žiadne adaptívne tlmiče, pekne spravené športové tlmiče s mechanickým samosvorom Torsen sú ideálnou kombináciou pre toto vozidlo. Väčšina ľudí si myslí, že BMW má výhradne zadný pohon, prípadne 4×4. Pokiaľ niekomu nepoviete, že pod kapotou máte vyše 250 koní a všetok výkon ide primárne na predné kolesá, veľmi ťažko vám uverí. S BMW 128ti viete jazdiť na limite. Samozrejme musíte vedieť, kde ten limit je. V zákrutách drží perfektne a netrpí ani na nedotáčavosť predného pohonu. Riadenie je presné, tak ako to má byť.

Má však problém s pitím. BMW 128ti má iba 50 litrovú nádrž, a žerie doslova všetko okolo seba. Priemerná spotreba počas testu sa ustálila na 8,1 litra. Pri diaľničnej rýchlosti rátajte okolo 7,6 litra, okresky sme namerali na hodnote 7,1 litra, no mesto je preňho hotovým zabijakom. Tu sa budete hýbať okolo 9 litrov. Pokiaľ preferujete svižnejšiu jazdu a chcete využívať 195 kW motor naplno, pripravte sa na priemernú spotrebu okolo 10 litrov.

Ako teda..?

Dobré šasi, dobré pneumatiky, dobrý podvozok, vsadenie na mechanický samosvor a neadaptívny podvozok, prevodovke dať menší upgrade a máte dokonalý hatchback. Nie na štýl BMW so zadným pohonom, ale s predným. V porovnaní s vrcholom M135i xDrive je 128ti o 6.000 € lacnejšie. Nie je to veľa, no ani málo. Cena tento hatchback jednoducho zabíja, no potenciál je v ňom obrovský.

Suma testovaného modelu je 41.700 € s DPH. Keby sme o pár tisíc eur nižšie, niekde na hranici 35.000 €, tak verím, že po našich cestách behá oveľa viac 128ti, než Hyundaiov i30 N. Ten si dokázal vytvoriť vlastnú „bublinu“ okolo seba a darí sa mu. Pokiaľ však 128ti dáme do porovnania s VW Golf Clubsport GTI so sedemstupňovou DSG prevodovkou, ten stojí 39.220 €. To už nie je taký skok, no dielenské spracovanie oproti prémiovému segmentu je niekde inde. Je jasné, že BMW 128ti to nebude mať ľahké, no verím, že pár kúskov sa u nás nájde.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1998 cm3
Max. výkon 195 kW / 265 koní
Max. krútiaci moment 400 Nm
Palivo benzín
Pohon predný
Prevodovka automatická, 8-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 319 mm
Šírka 1 799 mm
Výška 1 434 mm
Rázvor náprav 2 670 mm
Objem palivovej nádrže 50 l
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Objem batožinového priestoru 380 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,1 s
SPOTREBA
Mesto 9,0 l
Diaľnica 7,6 l
Okresky 7,1 l
Priemer 8,1 l
CENA
Základná cena modelu od 24 396 €
Cena testovanej verzie 41 700 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAston Martin Valkyrie môže konkurovať závoďákom
Nasledujúci článokLamborghini Countach LPI 800-4: hej, cica!