Domov News Slovensko a vodíkový superšport? Toto je návrh z dielne Košickej univerzity a...

Slovensko a vodíkový superšport? Toto je návrh z dielne Košickej univerzity a spoločnosti Matador

Svetová výstava EXPO 2020, ktorá bola odložená kvôli pandémii koronavírusu sa začne prvého októbra v Dubaji. Na výstave sa zúčastní aj Slovensko. Vo svetovej premiére sa predstaví prvý slovenský vodíkový superšport MH2.

Vodíková mobilita je v poslednej dobe preberanou témou aj u nás. Okrem elektromobility vidia odborníci budúcnosť najmä vo vodíku. Jasným príkladom je aj budovanie prvých vodíkových staníc, ktoré by sa mali nachádzať v Bratislave a v Košiciach. Odvážnym krokom k vodíku je aj nový výtvor od spoločnosti Matador Group. Tá v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach (TUKE) vytvorila prvý slovenský vodíkový superšport. Nie je však jasné, či firma Matador Group a Technická univerzita v Košiciach mala pripravený daný prototyp už minulý rok keď sa výstava mala uskutočniť. Doposiaľ o pripravovanom prototype nie je k dispozícii množstvo detailov, nuž o pár dní sa na neho bude môcť pozrieť celý svet.

Aké technické informácie poznáme?!

Napriek tomu, že Matador konkrétne informácie nezverejnil, niekoľko technických drobností však vieme. Superšport by mal mať veľmi nízky koeficient odporu vzduchu Cx len 0,2. Čo sa týka dizajnu, za konštrukciou aj výrobou stojí práve spoločnosť Matador. Pohonné ústrojenstvo využíva vodíkový palivový článok a unikátne nádrže, za ktoré košická univerzita v roku 2019 na Medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Nitre získala cenu Techfórum, práve za prototyp tandemového vodíkového kompresora s metalhybridovou zliatinou a tepelným čerpadlom.

 

Táto technológia bola otestovaná v prvom vodíkovom autobuse, ktorý bol postavený na základe Iveca a tiež by mal byť súčasťou výstavy EXPO 2020. Unikátnosť nádrží sa ukrýva za číslami. Vodíkové vozidlá skladujú svoje palivo v plynnom stave pri tlaku 350 až 700 barov v masívnych kompozitových nádržiach. A nádrže od košickej univerzity dokážu to isté ale pri tlaku 10 až 30 barov vďaka spomenutej metalhybridovej zliatine. Na základe prvého videa, môžeme posúdiť, že MH2 bude poháňaný štyrmi elektromotormi. Na konkrétne čísla o výkone si budeme musieť počkať ešte niekoľko dní.

MH2 - First Slovak Hydrogen Concept Car ׀ Official Teaser

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Yamaha MT-09 SP. Zábavná motorka, ktorej dizajn nie je pre každého
Nasledujúci článokGenesis uvedie elektrický sedan G80 EV, objavil sa aj v Európskom konfigurátore