Domov News Ako sa vyvinuli bezpečnostné prvky v aute za posledných 30 rokov?

Ako sa vyvinuli bezpečnostné prvky v aute za posledných 30 rokov?

Úroveň bezpečnostných prvkov a komfortu pri ojazdených vozidlách za posledných 30 rokov rapídne narástla.

Bezpečnostné a komfortné prvky výbavy sú dnes prakticky neodmysliteľnou súčasťou skoro všetkých vozidiel. Dnes má takmer každé ojazdené auto aspoň 1 airbag, posilňovač riadenia, elektrické okná, ABS alebo klimatizáciu a asi tri štvrtiny automobilov majú ESP alebo tempomat. No pred tridsiatimi rokmi boli najdôležitejšími modelmi na trhu Škoda Favorit, Forman a 105/120/130, u ktorých sa vodič aj posádka museli bez týchto prvkov výbavy úplne zaobísť. AAA AUTO v rámci pripomenutia 30 rokov svojej existencie prichádza s prehľadom vývoja bezpečnostných prvkov a komfortu za tri uplynulé desaťročia.

Značnej modernizácie sa u nás v masívnom meradle dočkali autá v roku 1994, resp. v nasledujúcich rokoch, kedy si slovenskí a českí zákazníci mohli začať kupovať cenovo dostupnú Škodu Felicia, súčasťou ktorej výbavy bola často už aj klimatizácia. Medzi zahraničnými vozidlami hrali v ponuke ojazdených áut prím napr. Ford Escort a Sierra, Opel Kadett a Astra, Fiat Tipo a Uno, Volkswagen Golf alebo Renault 19. Airbag mal v tom čase každý štvrtý automobil. Posilňovač riadenia tiež nebol samozrejmosťou, mal ho každý druhý. Elektrickými oknami disponoval každý tretí, ABS mal každý šiesty a klimatizáciu jeden z desiatich automobilov. Tempomat malo len jedno vozidlo zo sto a ESP nebolo na trhu ojazdených áut rozšírené vôbec, veď sa v ponuke najluxusnejších nových vozidiel objavilo až v roku 1995 a jeho prítomnosť v nových vozidlách začala rýchlejšie rásť až po prelome milénia.

Prediktívny tempomat

Z obľúbených českých vozidiel mohla mať airbag, posilňovač riadenia, elektrické okienka, ABS alebo klimatizáciu za príplatok prvýkrát až Škoda Felicia, ktorá na čele predajných štatistík v „áčkach“ Favorita vystriedala až v roku 1999. S ESP a tempomatom sa vodiči pri tuzemských vozidlách prvýkrát stretli až vo Fabii a Octavii, ktoré predajným štatistikám v AAA AUTO začali dominovať ešte neskôr.

Ťažných zariadení mierne pribúda, strešné okná z ponuky naopak miznú

Naopak, napr. vozidiel s ťažným zariadením na začiatku deväťdesiatych rokov bolo okolo 15 – 20 %, zatiaľ čo teraz ich je okolo štvrtiny, takže ich podiel rastie iba pomaly. Otváracie strešné okno má dnes okolo 10 % vozidiel, zatiaľ čo predtým to bolo takmer každé tretie. A napríklad CD menič, predtým žiadaný symbol luxusu, dnes z vozidiel takmer definitívne vymizol. „Nebude dlho trvať a na ojazdený automobil s CD meničom prakticky nebude možné naraziť,“ uvádza Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO. Najčastejšie býval v priehradke spolujazdca, pod jeho sedačkou alebo v batožinovom priestore a umožňoval striedavé prehrávanie najčastejšie 6 CD bez toho, aby ich vodič musel vymieňať priamo v prehrávači.

Komfortných a bezpečnostných prvkov je v nových, ale už aj v ojazdených automobiloch veľké  množstvo. „Som rád, že žijeme v čase, kedy si drvivá väčšina vodičov pod pojmom ojazdené auto nevybaví zákonite iba staré a možno nebezpečné auto, ale už skôr vozidlo, ktoré síce nie je úplne nové, ale je dobre vybavené,“ zakončuje Petr Vaněček.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST BMW iX xDrive50 – je to naozaj najlepší elektromobil?
Nasledujúci článokDobro naháňa zlo v Audi RS e-tron GT. Audi ukázalo behind the scenes najdrahšieho filmu na Netflixe