Domov News Každé druhé predané auto v Európe je SUV. Pohon 4×4 má však...

Každé druhé predané auto v Európe je SUV. Pohon 4×4 má však iba zlomok z nich

mercerdes EQC 4x4²

Boom SUV dosahuje v tomto období svoj absolútny vrchol. Nie je to iba trend lokálny, ale celosvetový. Veľké rozdiely však nájdeme v podiele SUV s pohonom 4×4. Kde ich jazdí najviac? 

Za prvých 6 mesiacov tohto roka tvoril predaj vozidiel kategórie SUV v Európe 50 % predajov všetkých vozidiel. V Amerike to je 53 %, v Číne 47 %. Informáciu priniesol portál motor1.com.

Historické okienko

Súčasné SUV ako ich poznáme, sú vlastne vzdialenými potomkami prvých off-roadov zo 40. rokov minulého storočia. Boli to drsné vozidlá s pohonom na všetky štyri kolesá, ktoré väčšinou používali vojenské sily. Platformy, ktoré sa vyvinuli pre civilné použitie, sa vyznačujú lepším interiérom s väčším priestorom a vyššou pozíciou sedenia. Nástup SUV však bol veľmi pozvoľný. Kupujúcimi až do 80. rokov boli vo všeobecnosti dobre situovaní jednotlivci, ktorí hľadali bezpečný a funkčný spôsob dopravy. Platí to najmä v Európe, hoci aj v USA bolo málo kupujúcich a menej možností. To sa zmenilo v roku 1990 príchodom modelu Ford Explorer.

SUV automaticky neznamená pohon 4×4

Postupne krabicové karosérie začali nahrádzať moderné a atraktívne dizajny. Veľa automobiliek začalo vyvíjať a predávať vlastné SUV, čím začali klesať ich ceny. Stále však platilo, že autá tohto tipu používali pohon všetkých kolies. Dokonca ešte v roku 2011, keď bol trh mestských crossoverov v plienkach, malo 62 % predaných SUV v Európe pohon všetkých kolies. V roku 2022 sa ich podiel scvrkol na 36 %.

Ošiaľ SUV preukazuje aj zmena na pozícii najpredávanejšieho automobilu na svete. Toyotu Corollu vystriedala RAV4.
Vzostup mestských crossoverov

Mestské SUV začali meniť pravidlá hry. Začali vznikať na platformách kompaktných hatchbackov. Hoci bývajú drahšie o 10-15 %, ľudí oslovili svojou vyššou pozíciou pri riadení, ľahším nastupovaním, lepším výhľad na cestu a pocitom vyššieho bezpečia. No len veľmi málo týchto modelov má v ponuke pohon všetkých kolies. Väčšinou ide o automobily s náhonom na predné kolesá, ktoré prostredníctvom sofistikovaných asistenčných systémov kontroly trakcie si dokážu poradiť s nástrahami ľahšieho terénu. Prípadne im na zvládnutie prekážky stačí vyššia svetlá výška. V súčasnosti 61 % predaných SUV v Európe má pohon predných kolies a 3 % pohon zadných kolies.

Ihriskom pre SUV 4×4 sú USA

V Číne je podiel SUV s pohonom 4×4 ešte menší, iba 23 %. USA naďalej dominujú veľké SUV, takže na tomto trhu prevahu predokoliek nezaznamenávame. Za veľkou mlákou 73 % predaných SUV má pohon 4×4, 23 % pohon predných kolies a 5 % pohon zadných kolies. Podiel SUV s pohonom všetkých kolies v USA dokonca rastie, pretože v roku 2011 bol podiel tých štvorkolkových iba 59 %.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=jabpunKhgno?ab_channel=Startstop]

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJMotor1.com
Predchádzajúci článokZa dobrotu na žobrotu. Lidl ukončil nabíjanie zadarmo, toto sú nové ceny
Nasledujúci článokBugatti Mistral: rozlúčka s ikonickým motorom W16