Domov News Pamätáte sa na koncept Dustera? Aktuálnym by bol aj dnes

Pamätáte sa na koncept Dustera? Aktuálnym by bol aj dnes

V súčasnosti si už modelové portfólio značky Dacia bez modelu Duster ani nevieme predstaviť. Netrpezlivo očakávame jeho tretiu generáciu. Spomínate si však na pôvodný koncept rumunského SUV? Predstavil sa ako kupé-crossover a mal niekoľko zaujímavých riešení, ktoré sa do sériovej výroby nakoniec nedostali.

Duster bol vôbec prvým koncepčným automobilom značky Dacia. Odhalil sa na autosalóne v Ženeve v roku 2009. Vznikol ako výsledok spolupráce medzi Renault Design Central Europe v Bukurešti v Rumunsku a Renault Design Technocentre v Guyancourte vo Francúzsku. Dacia Duster Concept predviedol svalnatú karosériu na znak solídnosti a robustnosti značky a štipku športového ducha. V interiéri to bol koncert farieb, veľkého vnútorného priestoru a nezvyčajného riešenia variability.

Športový crossover
Futuristický koncept komunikoval svojím zjavom jednoduchosť, solídnosť, autentickosť a jedinečný charakter ako základné hodnoty Dacie, ktorých sa v podstate drží dodnes. A to v segmente, v ktorom dovtedy Daciu nikto nečakal. Koncept bol pre vodiča športové kupé, no pre pasažierov zase komfortné MPV pre maximálne pohodlné cestovanie. Široko proti sebe otvárajúce sa dvere mali uľahčovať nastupovanie a nakladanie batožiny. S masívnou siluetou vysokou 1490 mm, krátkymi prevismi, veľkorysým rázvorom 2800 mm a kompaktnými rozmermi s dĺžkou 4250 mm a šírkou 1640 mm sa Duster prezentoval so štýlom športového crossoveru.
Predná časť bola zvýraznená pomocou dvoch úzkych horizontálnych otvorov na prívod vzduchu, ktoré dopĺňali široké
blatníky budiace dojem sily. Na každú stranu od nezameniteľnej prednej masky Dacie sa tiahli úzke svetlomety zarezávajúce sa do predných blatníkov v línii až po predné dvere. Profil pozostával
z markantných oblúkov nad kolesami a vysoko posadenej línie okien posilňujúc pocit stability vozidla pevne stojaceho na
ceste. Antracitovo šedá farba karosérie a akoby z jedného dielu zhotovené veľké sklenené plochy aj vďaka prekrytým A a B
stĺpikom posilňovali bočnú líniu a dotvárali grafickú identitu Dusteru.
Mladý žralok
Koncept bol dlhý 4250 mm, teda rovnako ako vtedajší Logan. Stál na 21-palcových zliatinových diskoch kolies s päťlúčovým dizajnom. Na A-stĺpikoch umiestnené spätné zrkadlá, ako aj lichobežníkové hliníkové koncovky výfukov podčiarkovali športové gény konceptu. Hladké línie bočnej štruktúry viedli k tomu, že vzduch hladko obtekal steny vozidla až po zvláštne aerodynamicky tvarované zadné svetlá, ktoré usmerňovali pretekajúci prúd vzduchu za vozidlom, a to aj pomocou na streche umiestnených smeroviek v tvare plutiev, dosahujúc tak aerodynamický odpor Dusteru na úrovni 0,30 Cx. Dizajn zadných svetiel sériového prevedenia bol napokon menej výstredný, ale tento motív je pre Daciu stále aktuálny. Napríklad koncept Bigster od nich nemá príliš ďaleko.
Obrazovka na volante
Interiér odzrkadľoval nápaditosť a veľkorysosť Dacie. Vyžaroval pohodu a harmóniu aj vďaka kompozícii z dvoch dominantných farieb, čokoládovo hnedej a modrej. Kompletne presklená štruktúra strechy zaplavila interiér svetlom. Sedadlo vodiča tvorila tenká, komfortne čalúnená škrupina, tiahnuca sa od nástupného prahu po stredovú konzolu. Táto modelácia z jedného dielu prebrala športové línie exteriéru. Volantu dominovala veľká centrálna obrazovka, airbag vodiča bol preto umiestnený v jeho spodnej časti. Prístrojová doska prinášala hladké, výrazné línie a spájala jednoduchosť s veľkorysou priestorovou ponukou. Tá zostala aj pre priestrannú odkladaciu schránku na spolujazdcovej strane, ponúkajúcou objem 20 litrov doplnenou dostatočnými odkladacími priestormi s objemom 8 litrov vo dverách s originálnym dvojfarebným povrchom.
Prevoz bicykla? Žiadny problém
Batožinový priestor s kolmou zadnou stenou bol s prihliadnutím na kompaktnú stavbu karosérie relatívne veľký –  470 litrov. Koncept ponúkal navyše neobyčajnú flexibilitu a variabilitu. Zmeniť štvormiestnu konfiguráciu na športovo – úžitkový variant trvalo len niekoľko sekúnd. Spolujazdcovo sedadlo sa jednoducho zosunulo na podlahu a zasunulo sa pod vodičovo. Vytvoril sa tým  nákladný priestor s plochou 2 m³, dovoľujúci napríklad jednoduchý prevoz horského bicykla.
Nový Duster už bez nafty
Dacia Duster Concept bola vybavená pohonnou jednotkou 1.5 dCi s výkonom 105 koní, krútiacim momentom 240 Nm a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. 1300 kg vážiaci koncept tak dokázal zrýchliť z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Naftové motory však už pod kapotou budúceho Dusteru neuvidíme. Nahradiť by ich mali hybridné pohonné jednotky. Verzia na LPG pravdepodobne zostane zachovaná. Premiéra nového Dustera je naplánovaná na začiatok roka 2024. Dizajnovo bude vychádzať z konceptu Bigster. Pôvodný koncept Dusteru nám však pripomenul, že by mu pristala aj verzia SUV-kupé. Uvidíme, možno nás Rumuni nakoniec prekvapia.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJStop magazín 7/2009
Predchádzajúci článokTEST Aprilia Tuono 660 Factory – všestranný naháč, ktorý vlastne nie je naháčom
Nasledujúci článokNajvýkonnejší štvorvalec v sériovom aute. To je nový Mercedes-AMG C63 S E Performance