Domov News TEST Hyundai Kona N – má to rada natvrdo

TEST Hyundai Kona N – má to rada natvrdo

Nie každé spojenie automobilových kategórií je vždy úspešné, resp. realizovateľné. Úspešná divízia N, pod ktorú patrí čoraz viac modelov, sa nedávno rozrástla o SUV, resp. crossoverový model Kona. Tá už aj v sériovej verzii s prístupným spaľovacím motorom vyzerá netradične a diskusie o jej vzhľade vzbudzujú vášne.

Od svojho debutu bola Kona navrhnutá tak, aby vyzerala nízka a široká, na rozdiel od klasických SUV. Napriek úvodnému nedostatku a dojmu, že vyzerá menšia ako iné autá, bola upravovaná niekoľkokrát. Kona vyzerá z každého uhlu pohľadu stabilne a nízko. Minuloročný facelift navyše zjemnil vzhľad exteriéru. Prvok, vďaka ktorej má Kona pocit, že ide o kompaktné SUV s vynikajúcou úžitkovou hodnotou, je poloha sedadla. Na rozdiel od iných SUV je nastupovanie a vystupovanie relatívne pohodlné, pretože je v rovnakej výške ako boky pasažiera.

Verzia N pridáva výfuky s obrovským polomerom a niekoľko agresívnych dizajnových, ale aj funkčných prvkov navyše. V konečnom dôsledku tak dostanete auto, ktoré má silný charakter a nestane sa, že by vám pripomínalo nejaký iný model. 

Každému podľa preferencií

Keď sa rozhodnete pre model N, nečakáte, že budete vozidlo používať na rodinné účely. Športový nadšenci vytiahnu auto cez víkend, niekto ho dokonca bude používať denne na ceste do práce. Na tomto nevidíme nič zlé. Treba sa však pripraviť na to, že Kona N nebude klasické pohodlné SUV v štýle Santa Fe. Nastavenie podvozka je naozaj poriadne tvrdé a cítiť každú nerovnosť.

Zatiaľ čo poniektorí vyčítajú nedostatok ostrého športového bublania, intenzívne dunenie môže byť zase pre niekoho nepríjemné pri dlhšej jazde. Rovnako zabudnite na to, že by ste Konu N ovládali jednou rukou na volante. Hlavne na okreskách vám auto veľmi často a intenzívne pripomenie, že volant sa drží dvoma rukami. 

Stromokocúr, v dobrom slova zmysle

Po usadnutí za volant do športovej sedačky sa cítite inak ako pri usadnutí do klasického SUV. Nejde ani tak o tvar sedadiel, ale tento dojem vytvára celkový športový charakter auta. Ide o SUV, ktoré má vyššiu polohu sedadla ako sedan alebo hatchback. To zlepšuje komfort pri nastupovaní a vystupovaní. Vtedy si uvedomíte: Ach, moje auto je SUV. Niektorí ľudia si myslia, že vysoká poloha sedadla nie je vhodná na jazdu na trati.

Sedadlá pre model N vyrobené zo semišu a pravej kože sú však veľmi dobre tvarované a nie sú príliš tvrdé alebo nepohodlné kvôli vysokému bočnému vedeniu. Pri jazde na trati, kde potrebujete k dispozícii všetky konské sily, môžete vypnúť klimatizáciu. Zaujímavou funkciou je červené tlačidlo na volante s funkciou overboost. Po jeho stlačení sa na 20 sekúnd dočasne zvýši výkon z 280 na 290 koní. Systém po použití vyžaduje 40 sekúnd na vychladnutie a jeho využitie podmieňuje benzínom s vyšším oktánovým číslom. 

Resumé

Vozidlo obsahuje 52 mm turbínové koleso so zväčšeným priemerom o 5 mm v porovnaní s predchádzajúcim modelom a o 2,5 mm² väčšou, 12,5 mm² prietokovou dráhou turbíny. Okrem toho sa súčasne zvýšil výkon a odolnosť zlepšením tvaru a materiálu bloku valcov. Keďže maximálny krútiaci moment je vyvíjaný v širšom rozsahu ako predtým, vodiči môžu ľahko zažiť vysoký výkon Kona N v rôznych prostrediach, od každodennej jazdy až po okruhovú jazdu. Keď budete chcieť znížiť spotrebu, zvolíte si režim Eco, režim Comfort tu však nenájdete. Aj keď je Kona N SUV s čistým športovým charakterom, nie je vyslovene nereálne ju používať na denné jazdenie do práce.

Kona v prvom rade nie je tak celkom rodinné auto, interiér je pomerne stiesnený a druhý rad poskytuje priestor pre pasažierov na úrovni B segmentu. Ani priestor pre batožinu nie je určený na rodinné využitie a skôr pre dvojčlennú posádku. Kona N je však zaujímavou možnosťou medzi i20 N a i30 N. 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor R4
Zdvihový objem 1998 cm3 
Max. výkon 206 kW / 280 k
Max. krútiaci moment 392 Nm
Palivo Benzín
Pohon FWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 215 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 800 mm
Výška 1 565 mm
Rázvor náprav 2 600 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 510 kg
Objem batožinového priestoru 361 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,5 s
Rozmer pneumatík 235/40 R19
SPOTREBA (počas testu)
Mesto 10 l/100 km
Diaľnica 7,8 l/100 km
Okresky 6,9 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 35 490
Základná cena testovanej verzie 36 080

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článok5 podôb Porsche Cayenne – od bezpečnostného vozidla, cez sanitku až po expedičný špeciál
Nasledujúci článokKrásny motoristický víkend. 500-koňové monštrá zabávali divákov na Slovakia Ringu napínavými súbojmi

1 COMMENT

  1. […] Koľko N-iek teda po piatich rokoch predaja jazdí po slovenských cestách? Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR ich bolo ku koncu septembra 2022 predaných už takmer tristo. Z 296 N vozidiel pripadá 262 na model i30 N, ktorý sa vyrába v Čechách. 29 registrácií má na konte kompaktný i20 N a prvých zaregistrovaných 5 kusov zaznamenala aj zatiaľ posledná N novinka, model KONA N. […]

Comments are closed.