Domov News Dotykové obrazovky – skvelý sluha alebo nebezpečný pán?

Dotykové obrazovky – skvelý sluha alebo nebezpečný pán?

Mercedes EQS SUV

Dotykové obrazovky sa stali neodmysliteľnou súčasťou moderných áut dnešnej doby. Tento názor zastávajú mnohé automobilky. Možno aj preto ich rozmery a počet rastie a rastie. Dôkazom toho sa stala aj značka Mercedes. No a práve šéf UX dizajnu sa rozhodol vstúpiť do hry a zastať sa dotykových obrazoviek v moderných automobiloch.

Dotykové obrazovky sa tešia úspechu. Dokazuje to minimálne fakt, že už málokde nájdete automobil, ktorý by nejakú tú obrazovku na dotyk nemal. Tak ako každá z vecí, aj dotykové obrazovky sa nevyhli istej kritike. Na negatívne aspekty týchto „pomocníkov“ začínajú postupne upozorňovať aj niektoré odborné štúdie a dizajnéri. No šéfdizajnér dotykových obrazoviek značky Mercedes má jednoznačne pozitívny názor.

Dôležitosť komplexnosti

UX design, respektíve user experience design sa zaoberá najmä optimalizáciou digitálneho prostredia. Cieľom je, aby mal používateľ čo najlepšiu skúsenosť s výsledným riešením použitým v jeho vozidle. Prax nám však ukazuje, že dotykové obrazovky a plochy častokrát vyvíjajú istú mieru frustrácie. Šéf oddelenia UX Design v automobilke Mercedes, Klaus Frenzel, sa zastáva dotykových obrazoviek. Vyzdvihuje napríklad aj výstavnú skriňu UX dizajnu s názvom Hyperscreen. Práve Hyperscreen nájdeme napríklad v modeli EQS.

Klaus Frenzel razí tvrdenie, že obrazovka je ako herné pole. Čím je väčšia, tým viac možností ponúka svojmu používateľovi. No určite nepovažuje vizuálny zážitok za celkový balíček, tvrdí, že v prípade dotykových obrazoviek ide iba o časť skladačky. Pre komplexný zážitok treba pripojiť aj iné zmysly ako zrak. Používateľ by pre komplexný zážitok mal dostať aj zvukové vnemy. Mal by mať možnosť komunikovať so systémom a dostať tak k dispozícii ucelený a vysoko kvalitný produkt.

Základom spolupráca

Strohé dotykové obrazovky prirovnal ku sledovaniu filmu bez zvuku. Výsledný zážitok z používania by mal teda vytvárať komplexný vnem pre používateľa. Preto chce, aby tím UX pracoval aj s tímom zaisťujúcim UI (user interface). Spôsob práce s dotykovou obrazovkou a aj prístup ku nej vytvára celkový dojem pre používateľa. Okrem toho musí oddelenie UX pracovať spoločne s dizajnérmi pre čo najkvalitnejšie zapracovanie obrazovky do interiéru vozidla.

Klaus Frenzel podčiarkol dôležitosť vývoja systému, ktorý si žiada investíciu veľkého množstva času. Ide o vytvorenie akéhosi systému, ktorý bude jednoducho pochopiteľný pre používateľa. Na ktorý si dokáže používateľ zvyknúť a prinesie mu spokojnosť. Prirovnal to k situácii, keď si na dovolenke požičiate automobil, mali by ste byť schopní sa bez problémov v systéme vozidla zorientovať a vedieť ho používať. Určite nekladie žiadne hranice pri tvorbe multimediálneho systému. Upozorňuje však aj na dôležitosť rovnováhy medzi systémom použitým v aute a mierou bezpečnosti.

Ako sa k tejto téme staviate vy? Je pre vás viac dotykových plôch zbytočných a nebezpečných, alebo sa vám tento trend pozdáva?

Dotykové obrazovky neprospievajú bezpečnosti jazdy. Rozdiely sú priepastné

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPorsche láme jeden rekord za druhým
Nasledujúci článokLopata sa ešte nikdy neviezla štýlovejšie. Renault 4EVER Trophy myslí na všetky nástrahy terénu