Domov News Šéf Citroënu: elektromobily zabijú SUV. Jedno nové však dostalo slovenské ceny

Šéf Citroënu: elektromobily zabijú SUV. Jedno nové však dostalo slovenské ceny

Podľa Vincenta Cobéeho zánik SUV už prebieha. Dôvodom je nekompatibilita typu tohto vozidla s elektrickou budúcnosťou.

Vincent Cobée v rozhovore pre britský AutoExpress tvrdí, že zánik SUV je nevyhnutný, aj keď si uvedomuje, že súčasné predajné čísla tomu vôbec nenasvedčujú. Naopak, SUV rok čo rok rastú na popularite. V Európe dokonca každé druhé predané auto má karosériu typu SUV (každý automobil s trochu vyššou svetlou výškou, vrátane tzv. mestských crossoverov). Jedným z dôvodov, prečo sa Citroën odklonil od klasických SUV s hranatými tvarmi k vozidlám ako C5 X alebo v lete minulého roka predstavené C4 X, je aerodynamika. „Ak je vaša aerodynamika pri elektrickom vozidle nesprávna, postih z hľadiska dojazdu je obrovský. Medzi automobilom s dobrou alebo zlou aerodynamikou môžete stratiť okolo 50 kilometrov, ale medzi SUV a sedanom to pokojne môže byť až 80 kilometrov.“

Vincent Cobée
Hmotnosť sa stane nepriateľom

Súčasným riešením je zväčšiť veľkosť batérie. Napríklad BMW iX ju má oveľa väčšiu ako napríklad i4. To ale nebude možné robiť donekonečna. Cobée si myslí, že veľkosť batérií a tým aj hmotnosť elektromobilov začnú byť obmedzované daňami, reguláciami alebo morálnym odsúdením. K príkladu nemusí chodiť ďaleko. Francúzsko uvažuje, že vozidlá začne zdaňovať podľa hmotnosti. „Segment A zabila regulácia a segment D [SUV] zabije aerodynamika a hmotnosť,“ povedal.

Na Slovensku to tak síce zatiaľ nevnímame, ale v západných krajinách sa voči vozidlám typu SUV dvíha čoraz väčší odpor. „Ak žijete vo veľkom meste, tak pred piatimi rokmi keď ste vysadili svoje deti z veľkého SUV, boli ste frajer. Ak to urobíte teraz, dobre že nie ste pomaly terorista. Kúpu auta s veľkou batériou, ktorú zákazník naplno využije len občas, prirovnáva k batohu. tomu, že si vezmete obrovský batoh určený na viacdňovú túru do kancelárie. „Obrovský batoh určený na viacdňovú túru si človek nezoberie, keď ide do kancelárie. Prečo by ste teda chodili do kancelárie s autom nesúcim jednu tonou batérie?” Namiesto toho by sa mal klásť väčší dôraz na lepšie nabíjanie na cestách a vodičov elektrických vozidiel by mali byť umožnené dostupné krátkodobé pôžičky vozidiel so spaľovacím motorom. Túto službu už Citroën vo Francúzsku ponúka a plánuje jej expanziu aj na ďalšie trhy.

Budúcnosť Citroënu v tejto sfére naznačil koncept Oli, o ktorom sme už niekoľkokrát písali.

Citroën Oli šetrí, kde sa dá. Je toto Dacia pre strednú vrstvu?

Citroën C4 X pozná cenu

Horúcou novinkou Citroënu na slovenskom trhu je kupé-crossover C4 X. Prvé SUV-kupé od Citroënu sa v hierarchii značky radí medzi C4 a C5 X. Ako všetky nové Citroëny, aj C4 X zaujme dizajnom. Pri pohľade z profilu línia strechy plynulo prechádza z hornej časti čelného skla do horného panelu veka batožinového priestoru, čím vytvára siluetu fastbacku. Zadný previs maskuje dĺžku potrebnú na vytvorenie objemného kufra, ktorý má v základnom usporiadaní 510 litrov. Väčšie kolesá v kombinácii s krátkym predným previsom dodávajú vozidlu zvýšenú svetlú výšku, čo vedie k vyvýšenejšej pozícii pri riadení. S koeficientom aerodynamického odporu vzduchu Cd 0,29 bola aerodynamická účinnosť optimalizovaná vďaka rýchlej a ostrej línii strechy, ktorá priamo prospieva dojazdu a úspore paliva – plne elektrický variant ë-C4 X tak dokáže prejsť na jedno nabitie podľa metodiky WLTP 360 km.

Citroën C4 X

V interiéri nájdeme nové multimediálne rozhranie Citroën Drive Plus s 10-palcovou HD obrazovku s prispôsobiteľnými funkciami. Nové rozhranie obsahuje aj prirodzené rozpoznávanie hlasu. Digitálny asistent počúvajúci sa povel „Ahoj Citroën“, rozumie hlasovým príkazom v 20 jazykoch a odpovedá na otázky. Systém je schopný uložiť 8 profilov, pričom každý profil si môže pripojiť dva smartfóny. Bezdrôtovo identifikuje profily smartfónov, keď ich majitelia nastúpia do auta.

Citroën C4 X

Citroën C4 X sa na Slovensku predáva so 4 motormi a 4 výbavami. Základ tvorí motorizácia PureTech 100 s výkonom 102 koní a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou vo výbave Feel za cenu 22.990 eur. PureTech 130 s osemstupňovým automatom sa dodáva od výbavy Feel Pack za 26.490 eur. O 1.500 eur viac stojí naftová motorizácia BlueHDi 130. Základná cena elektrickej verzie je stanovená na sumu 33.490 eur. Kompletný cenník modelu Citroën C4 X nájdete TU.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.4 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPred dvadsiatimi rokmi prišlo na trh prvé BMW X3
Nasledujúci článokTEST Renault Kangoo VAN E-TECH – prišiel, naložil, odišiel. Nabíjal až po práci