V rebríčku najcennejších automobilových značiek si už dlhodobo udržiava svoje miesto ako nemecká kvalita, tak japonská spoľahlivosť.

Strmému rastu sa tešia čínske spoločnosti. Aston Martin zasa preukázal, že Briti sú schopní počas roka presiahnuť svoje maximum o viac ako 200 %.

Medzi najhodnotnejšie značky sa dlhé roky radila automobilka Toyota, no napriek tomu bola tento rok zosadená z trónu. Japonskej organizácii klesla hodnota z minuloročných 46,25 miliárd dolárov na 43,7 miliárd dolárov, čo predstavuje úpadok necelých 6 %.

Takže otázkou zostáva, ktorá automobilka prevzala žezlo a chopila sa prvého miesta? Je to Mercedes-Benz, ktorý ale zrejme nedrží prvenstvo vďaka ,,úspešnému“ novému modelu X. Medziročne si značka polepšila až o 24% na hodnotu 43,93 miliárd dolárov (niečo cez 35 miliárd eur). Pád z druhého na tretie miesto BMW nezastavilo ani zvýšenie hodnoty o 6%.

A keďže už pomaly utícha kauza diesel alias ,,emisné podvody“, tak sa nemecký Volkswagen derie dopredu. V tomto roku si polepšil o neuveriteľných 35% a celková hodnota je vyčíslená na 33,67 miliárd dolárov.

Tabuľka nie je výmysel, s ktorým prišiel niekto len tak. O poradí rozhoduje hneď niekoľko daných kritérií, napríklad výška predaja, vnímanie značky či marketingu. V prvej desiatke sa aktuálne nachádza 5 automobiliek nemeckého pôvodu, tri sú z Japonska a dve pozície si obsadili aj spoločnosť spoza veľkej mláky. Ford si napríklad tento rok zhoršil ,,skóre“ o 23%, ale aj napriek tomu klesol iba o dve pozície.

Rebríček zostavuje organizácia Brand Finance. Okrem najlepšie ocenených automobilových značiek si všíma aj tie, ktoré majú najvýraznejšie medziročné polepšenie.

Prvenstvo v tejto kategórii hrdo nesie anglický Aston Martin, ktorého hodnota počas roka vyrástla až o 268%! Za ním nasledujú čínske spoločnosti ako BYD (nárast o 211%) a Haval (nárast o 124%), a ďalej americká Tesla, ktorá si polepšila o 106% (let auta do vesmíru zjavne pomáha predajom).

Najlepšie ohodnotené automobilové značky sveta pre rok 2018 (v USD):