Divadlo  F1 pomaly dvíha oponu!

Brilantná stratégia vo Ferrari.

Čierny kôň dostal čiernych Petrov…

Tak sa nám – fanúšikom Formuly 1 začala pretekárska sezóna 2018. Dlho očakávané boli aj tréningy. Najmä preto, lebo z testovacích jázd v Španielsku nebol múdry vôbec nikto. Prvú časť testov poznačili teploty okolo bodu mrazu a k slovu sa dostalo aj sneženie. Ideálne to bolo iba pre Pirelli, pokiaľ by chceli vyvinúť formulovú pneumatiku na ľad a sneh. Ďalšie časti testov boli už za ľudskejších podmienok, ale aj tak neukázali nič. Pozoruhodná bola absencia skúšky kvalifikačného módu v Mercedese. Nasledovali iba silácke reči tímov o zlepšení aerodynamiky, výkone nad 1000 konských síl a super spoľahlivosti. Najmä tá spoľahlivosť Hondy nedala pokoj Alonsovi a nahlas zauvažoval, či Toro Rosso nemá na každý deň nový motor. Toto informačné vákuum sa dá preklenúť iba  v priamej konfrontácii na trati v Albertovom parku.

Melbourne patrí k tým rýchlejším tratiam. Okruh je situovaný okolo umelého jazera a má dĺžku 5,3 kilometra. Väčšina asfaltu sa využíva aj na bežnú premávku. Ideálne miesto na porovnanie  výkonnosti jednotlivých tímov. Ako naschvál ani tréningy tu vďaka dažďu veľa nepovedali. Miernym favoritom sa javil Mercedes, Red Bull a Ferrari. Toto zdanie vydržalo až do kvalifikácie, presnejšie po jej tretiu časť. Q3 hneď v úvode poznačila nehoda Valtteriho Bottasa. Zo zvyšku jeho Mercedesu sa mohol tešiť iba kovošrot.

Mechanici dostali výzvu…

…za pár hodín zmontovať nový monopost. Zo začiatku bol najrýchlejší Hamilton o pár tisícin pred Raikkonenom a Vettelom..Všetko bolo ešte otvorené, pokiaľ nedošlo na posledné pokusy. Prišiel však šok. Mercedes s číslom 44 nadelil ostatným stajniam 6 desatín sekundy. Zvyšok najlepšej desiatky sveta F1 mohol smutne pozrieť na agregáty svojich monopostov a použiť okrídlený Alonsov výrok:  „Engine F2.“

Príjemným prekvapením bola v prvej desiatke dvojica vozidiel Haas s Magnussenom a Grossjeanom. Austrálsky rodák Daniel Ricciardo síce vyjazdil piatu pozíciu, ale ignoroval červené vlajky, za čo si vyslúžil penalizáciu o 3 štartovné miesta. Pesimisti predpovedali nudu a sólopreteky.

Slniečko pekne svietilo,

teplota vzduchu príjemných 23 stupňov, trať mala ideálnych 39. Zaregistrovali sme doplnkové štartovacie tabule – kvôli výhľadu cez systém HALO. Na štartovacom rošte sa objavil aj Bottas, po penalizáciach za výmenu dielov na 15 mieste. Štart vyšiel najlepšie Hamiltonovi, aj keď Kimi bol blízko. V tretej zákrute dokonca vedúcemu jazdcovi pohrozil, ale na čelo sa nedostal. Jazdci sa zoradili v poradí: Hamilton, Raikkonen, Vettel, Magnussen, Verstappen, Grossjean, Hulkenberg, Ricciardo, Sainz a Alonso. Toto poradie sa viac-menej nemenilo až po prvé prezúvanie. V šiestom kole končí nováčik Sergej Sirotkin so svojím Williamsom. Následne má technické problémy Marcus Ericsson na Alfe-Sauber. V desiatom okruhu prejavil svoju netrpezlivosť Verstappen. Neuvážene zaútočil na Magnussenov Haas a dostal hodiny. Stálo ho to niekoľko pozícii. Honda upevnila svoju povesť o čosi neskôr. V 15-tom kole Toro Rosso Pierra Gaslyho definitívne vydýchlo naposledy. O štyri okruhy ďalej začal kolotoč prezúvania. Kimiho Ferrari ako prvé. Mercedes okamžite reagoval a do boxu zamieril Hamilton. Bottasa nikto neriešil, nakoľko zostal zaseknutý vzadu medzi dvoma Force Indiami. Rad však prišiel na obidve autá Haas, v poradí Magnussen, o okruh neskôr Grossjean. Tu sa začalo rodiť obrovské prekvapenie. Začína 23. kolo. Sainz si vyšiel mimo trať a zblízka pozdravil tribúnu. Podarilo sa mu vrátiť späť na trať. Vzápätí vidíme odstaveného Magnussena mimo trať. Ťažká rana pre americkú stajňu.

Tu sa však katastrofa Haasu nekončí…

O chvíľu sa situácia opakuje ako cez kopirák. Za hlavu sa drží teraz Grossjean. Sen o veľkých bodoch je preč. Gene Haas  je na pokraji srdcovej príhody. Oba monoposty vyradili zle pritiahnuté matice kolies. Grossjeanovo vozidlo je však na nebezpečnom mieste. Vyvesené sú žlté vlajky. Charlie Whiting nečaká a o pár sekúnd sú rozsvietené tabule Virtual saffety car. Stajňa z Maranella reaguje fantastickou rýchlosťou. Vettel ide prezúvať. O pár sekúnd je na čerstvých gumách tvrdej zmesi. Po výjazde z boxov je pred Mercedesom. Hamilton tomu nechce uveriť. Presvedčí ho až komunikácia s boxom. Nasleduje pokojná časť pretekov. VSC nahradil reálny SC. Tu sa opäť prejavil šialený Max. V režime SC predbieha Alonsov McLaren. Po upozornení vysielačkou mu pozíciu vracia späť. Zatiaľ je to bez penalizácie.

Závod naplno pokračuje od 31. kola. Na špici je naháňačka Vettel – Hamilton, za nimi sa zabáva Raikkonen s Ricciardom. Sainzov Renault svojmu jazdcovi radosť nerobí a motorgenerátor sa správa priveľmi demokraticky. Carlosovi k žalúdočným problémom viac nebolo treba. Pár kôl pred koncom začína 44 tlačiť. Najskôr znižuje Ferrariho náskok sekundu na okruh.

To je pre Vettela hrozivé…

Červený monopost je už na  dostrel a Hamilton podniká útok. Čosi sa mu však nepozdáva a preklikáva nastavenie na volante. Nielen že nový upgrade módov nepomáha, ale strieborný šíp začína zaostávať. Dokonca natoľko, že v poslednom kole mu dýcha na krk druhé červené auto s Kimim za volantom. Vďaka skvelej práci scuderie vyhráva Sebastian pred Lewisom a Kimim.

Nasledujúca Veľká cena Bahrainu sa ide 8. apríla. Dúfajme, že bude nemenej zaujímavá, aj keď sa jedná o menej obľúbenú trať s málopočetnou diváckou kulisou.

 

Z boxovej uličky:

Pri sledovaní spomalených záznamov vyšlo najavo, že tragédiu Haasu zapríčinilo opakované priskoré spustenie monopostu na zem. Následne uťahovák nemal silu riadne uchytiť koleso.

Toto Wolff: „Za prehru je vinný software.“ Možno sa urazil, keď jeho kvalifikačný mód premenovali na párty mód.

Jazdcom dňa sa stal Fernando Alonso. Úprimne povedané neohúril a piate miesto získal McLaren iba s veľkým šťastím a pohromou Haasu a Bottasa.

Dlho sa diskutovalo na tému slabý výkon druhého Mercedesu. Treba si uvedomiť, že po výmene mnohých dielov monopost bol horko-ťažko v základnom nastavení.

Liberty média: Palec hore za grafiku rozostupov. Palec dole za posunutie štartov o 10 minút. Nič na zžitie sa s okruhom sme sa nedozvedeli, akurát som mal dojem, že televízna réžia chaoticky hľadala nejakú vatu na vyplnenie času. Ak malo byť spestrením pustenie troch šotov s haváriami z predchádzajúcich ročníkov – slabé. K zrušeniu gird girls iba poznámka k ceste trojice najlepších na pódium. Nezainteresovaný divák by si mohol myslieť, že po zdolaní X schodov vidí trojicu údržbárov ponáhľajúcich sa opraviť pokazené WC, a nie trio najrýchlejších pilotov planéty v motoristickom športe.

Výsledky:

  1. Vettel Ferrari
  2. Hamilton Mercedes
  3. Raikkoen Ferrari
  4. Ricciardo Red Bull
  5. Alonso McLaren
  6. Verstappen Red Bull
  7. Hulkenberg Renault Sport
  8. Bottas Mercedes
  9. Vandorne McLaren
  10. Sainz Renault Sport

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAké automobily sú najekonomickejšie v jednotlivých kategóriách?
Nasledujúci článokVolkswagen predstavuje svoj elektrický závodný špeciál I. D. R Pikes Peak