Domov News Bugatti Bolide dostane monokok homologizovaný FIA

Bugatti Bolide dostane monokok homologizovaný FIA

Ľahký hyperšportiak určený len na okruhy, poháňaný ikonickým motorom W16 bez akýchkoľvek limitov, bude predstavovať úplne novú úroveň inžinierskych, aerodynamických a technologických inovácií, akú sme doposiaľ nemali možnosť vidieť. Bugatti Bolide teraz odkrýva tajomstvá monokoku vyrobeného z uhlíkových vlákien, ktorý má v prípade nehody zachrániť posádke život.

V záujme perfektných jazdných vlastností museli konštruktéri okrem bezpečnosti myslieť aj na hmotnosť a vyváženie auta. Aby vodič a spolujazdec sedeli vo vozidle dokonale vyvážene, má bezpečnostná bunka dve hlboké vaničky z uhlíkových vlákien. Bugatti pre lepšiu predstavu zverejnilo koncept samotnej konštrukcie, ktorá spredu jemne pripomína katamarán na mori. Pohonné komponenty sú v Bolide ukryté medzi týmito vaňami, pričom motor môže byť umiestnený o 60 milimetrov viac vpredu ako tomu je momentálne v Chirone. To zlepšuje rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou, čo na pretekárskej dráhe prinesie nezanedbateľné výhody.

Bugatti Bolide
Foto: Bugatti
Úspešné stresové testy

Záťažové nároky na materiál sú obrovské. Jednou z najnáročnejších požiadaviek FIA je bezpečnosť v prípade prevrátenia. A-stĺpiky musia v týchto momentoch zvládnuť 7,5 tony. Aby skúška prebehla úspešne, maximálna deformácia v bode, kde pôsobí zaťaženie, nesmie presiahnuť 50 milimetrov. Porucha materiálu okolo bodu nie je povolená. Pri ďalších testoch bol B-stĺpik zaťažený dvanástimi tonami, pričom celý podvozok bol v pozdĺžnom smere zaťažený šiestimi tonami.

Ale aj bez scenára havárie bude karoséria Bugatti Bolide vystavená extrémne vysokej záťaži. Ak napríklad Bolide skutočne bude schopné jazdiť rýchlosťou okolo 500 km/h, ako o tom hovorí Bugatti, podľa prepočtov bude na spojlerový mechanizmus, podvozok a pneumatiky pôsobiť prítlak takmer 3000 kilogramov.

Bugatti Bolide
Foto: Bugatti
Ďalšie prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti

Pre zaistenie ešte vyššej úrovne bezpečnosti je Bolide vybavený automatickým hasiacim systémom na vojenskej úrovni, ktorý v porovnaní s hasiacimi jednotkami používanými v bežných pretekárskych autách predstavuje v každom ohľade zásadný bezpečnostný upgrade. Na uľahčenie nastupovania a vystupovania z dvojmiestneho kokpitu sú vonkajšie časti otočných opierok hlavy pripevnené k dverám. S rámom dverí sú spojené pomocou konzoly v tvare X, ktorá je konštrukčným komponentom. Držiak, vytvorený dizajnérskymi a inžinierskymi tímami Bugatti, je vyrobený z 3D tlačeného hliníka a hoci váži iba 300 gramov, vydrží zaťaženie viac ako 700 kg.

Foto: Bugatti

Vo vnútri sú vodič a spolujazdec pripútaní šesťbodovým bezpečnostným systémom homologovaným FIA. Okrem toho, že držia cestujúcich pevne na svojom mieste počas extrémnych síl (2,5 g) vznikajúcich pri prejazde zákrutami, akcelerácii a brzdení, poskytujú najvyššiu možnú úroveň bezpečnosti. Sedadlá sú tiež testované podľa predpisov. Kokpit Bolide je tiež kompatibilný so systémom ochrany krku.

Najmodernejšie prvky pasívnej bezpečnosti sú v Bolide doplnené o špičkové technológie aktívnej bezpečnosti, vrátane kontroly trakcie, elektronickej kontroly stability a protiblokovacieho brzdového systému. Vysokovýkonný systém klimatizácie umožní majiteľom Bolide pretekať aj v mimoriadne horúcich podmienkach, ktoré by boli náročné alebo dokonca nemožné pre mnohé iné pretekárske autá.

Bugatti Bolide
Foto: Bugatti
Maximálka 500 km/h?

Bugatti zatiaľ oficiálne nehovorí o dynamike produkčného auta. Vďaka pohonu všetkých kolies by však zrýchlenie z 0 na 100 km/h mohlo trvať do 2,2 sekundy, z 0 na 200 km/h do 4,5 sekundy a po 20 sekundách od štartu by Bolide mohol atakovať rýchlosť neuveriteľných 500 km/h. Z tejto rýchlosti pritom bude schopný zastaviť do 14 sekúnd. Diferenciál na prednej náprave pracuje s pozdĺžnou uzávierkou a na zadnej náprave s priečnou uzávierkou. Pohotovostnú hmotnosť chce Bugatti v porovnaní s Chironom znížiť z 1995 na 1450 kilogramov, čo by viedlo k pomeru výkonu a hmotnosti neuveriteľných 0,9 kg/k. Najvyšší výkon motora by mal dosahovať 1600 koní a krútiaci moment 1600 Nm.

Bugatti Bolide
Foto: Bugatti

Vďaka novému uloženiu motora je zavesenie pohonnej jednotky Bolide trikrát tuhšie ako pri Chirone. Bolide tiež používa 3D tlačené titánové vahadlá, ktoré pomáhajú vytvárať zložito tvarované a ľahké komponenty. Bugatti v roku 2021 avizovalo, že Bolide zvládne prejsť jedno kolo na Nordschleife za 5 minút a 31 sekúnd. Prvé dodávky Bolide začnú zákazníkom prichádzať v roku 2024, cena jedného kusu sa bude pohybovať na úrovni 4 milióny eur.

Pokiaľ vás zaujímajú ďalšie známe technické detaily o Bugatti Bolide, prečítajte si náš starší článok.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJBugatti
Predchádzajúci článokS dvanásťvalcom na stavbu? Nevšedné Bentley je na predaj
Nasledujúci článokŠkoda GO: nová služba pre jednotlivcov aj firmy, auto si požičiate bez kreditky