Domov News Citroën ë-C3: prvé foto lacného elektromobilu z Trnavy

Citroën ë-C3: prvé foto lacného elektromobilu z Trnavy

Foto: Citroën

Prichádza štvrtá generácia modelu Citroën C3 a s ňou prvýkrát aj elektrická verzia s názvom ë-C3. Od tohto automobilu má verejnosť vysoké očakávania, pretože by mal ponúknuť výnimočný pomer ceny a hodnoty. Vyrábať sa pritom bude na Slovensku. 

Od roku 2002 sa Citroën C3 predalo viac než 5,6 milióna kusov. Suverénne je tak najobľúbenejším modelom francúzskej značky. V reči čísiel predstavuje 29 percent európskeho objemu predaja Citroënu. V roku 2022 získala cé-trojka celkovo 11 percent európskeho trhu segmentu B.

Elektromobil ë-C3 signalizuje novú kapitolu pre Citroën. Automobilka avizovala, že sa pokúsi odvážne čeliť náročnej výzve – sprístupniť elektrickú mobilitu pre všetkých motoristov. Zároveň je prvým plne elektrickým hatchbackom segmentu B navrhnutým v Európe a vyrobeným v Európe. Určeným pre zákazníkov, ktorí chcú výhody nulových emisií a požadujú mobilitu za spravodlivú a dostupnú cenu.

Foto: Citroën
To najdôležitejšie – cena

Podľa výkonného riaditeľa Citroënu Thierryho Koskasa sa automobil bude predávať od 23.300 eur. Ide zatiaľ o orientačnú cenu, cena automobilu na slovenskom trhu môže byť nakoniec iná.

Veľkým prekvapením je aplikácia odpruženia Citroën Advanced Comfort Suspension, ktoré bude súčasťou štandardnej výbavy všetkých verzií elektrického ë-C3. Na každom kolese sa v spojení s tlmičom a pružinou používajú dva dorazy namiesto mechanických dorazov – jeden na stlačenie a druhý na dekompresiu. Systém funguje v dvoch fázach. Pre ľahšiu kompresiu a dekompresiu ovládajú pružina a tlmič spoločne vertikálne pohyby, pričom nie je potrebná žiadna pomoc od hydraulických dorazov. Pri veľkých nárazoch pružina a tlmič nárazov spolupracujú s hydraulickými dorazmi, aby postupne spomalili pohyb a vyrovnali otrasy na konci rozsahu. Na rozdiel od mechanického dorazu, ktorý absorbuje energiu a potom jej časť vráti ako náraz, hydraulický doraz túto energiu pohltí a rozptýli. Takýmto spôsobom bude dosiahnutý mimoriadny komfort jazdy, ktorý bol doteraz spätý skôr s drahšími vozidlami.

„Pohodlie je kľúčovou súčasťou DNA značky Citroën. Je to pre nás veľmi dôležité, pretože je to veľmi dôležité pre našich zákazníkov. Preto sme zašli tak ďaleko, aby sa úplne nové ë-C3 stalo najpohodlnejším autom v segmente B,“ povedal Laurence Hansen, produktový a strategický riaditeľ Citroënu.

Foto: Citroën
Priestrannejší interiér, vyšší podvozok

Interiér bol vytvorený na základe jednoduchých, ale rafinovaných povrchov, aby poskytoval cestujúcim atmosféru podobnú obývačke. Sedadlá Citroën Advanced Comfort využívajú vo svojej konštrukcii dodatočnú penu, ktorá nielenže poskytne príjemnú jazdu aj na dlhé vzdialenosti, ale tiež zvýši komfort jazdy, keďže eliminuje otrasy od podvozka.

Citroën ë-C3 je vo vnútri takmer vo všetkých rozmeroch priestrannejší ako jeho predchodca, hoci je len o 19 mm dlhší a o 6 mm širší. Priestor pre lakte u zadných pasažierov je lepší o 19 mm a vpredu o 21 mm. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40. Základný objem batožinového priestoru je 310 litrov.

S výškou 1,57 m (bez strešných lyžín) je nový Citroën ë-C3 vyšší ako jeho predchodca. Využíva pritom vyššiu svetlú výšku (163 mm, predchádzajúci model mal svetlosť podvozka len 135 mm), ktorá uľahčuje nastupovanie a vystupovanie a poskytuje istejšiu jazdu cez spomaľovače, obrubníky a výmoly, s ktorými sa často stretávame pri jazde v meste.

Foto: Citroën
Elektrická sústava

Citroën ë-C3 používa LFP akumulátor s kapacitou 44kWh. Ten podľa normy WLTP umožní dojazd 320 km. Batériu je možné nabíjať s výkonom až 100 kW. Z 20 na 80 % sa tak nabije v priebehu 26 minút. Štandardné nabíjanie striedavým prúdom z 20 % na 80 % trvá približne 4 hodiny a 10 hodín pri výkone 7 kW. Elektromotor má výkon 83 kW (113 k). Citroën ë-C3 zrýchli z 0 na 100 km/h za približne 11 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 135 km/h. Vďaka aplikácii e-ROUTES si majitelia budú môcť plánovať cestu alebo sledovať stav nabitia a úroveň batérie v reálnom čase. Pomocou aplikácie MyCitroën budú môcť vodiči ë-C3 predhrievať alebo predchladiť vozidlo.

Foto: Citroën

Odklonom od tradícií je “chýbajúca” prístrojová doska. Citroën ë-C3 používa nový head-up displej, ktorý zobrazuje informácie o jazde na lesklú čiernu časť medzi hornou časťou prístrojovej dosky a spodnou časťou čelného skla. Toto riešenie zabezpečuje, že nedochádza k duplicite informácií medzi prístrojovým panelom a tradičným head-up displejom premietajúcim údaje na čelné sklo.

Foto: Citroën
Výbava

Nový multifunkčný volant je menší a ľahšie sa s ním manipuluje. V strede palubnej dosky sa vznáša 10,25-palcová farebná obrazovka multimediálneho systému, ktorá je mierne naklonená smerom k vodičovi. Automobil sa bude predávať v dvoch úrovniach výbavy – You a Max. Základná výbava You bude obsahovať napríklad predné LED svetlomety, spomínané progresívne pruženie, systém núdzového brzdenia, spomínaný head-up displej, elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá, tempomat, zadné parkovacie senzory, manuálnu klimatizáciu a 6 airbagov.

Stupeň výbavy Max bude navyše obsahovať napríklad 17-palcové zliatinové disky kolies, dvojfarebný lak karosérie s kontrastnou strechou, predné a zadné ochranné lišty, 10,25-palcový farebný dotykový displej so zrkadlením pre smartfóny, sedadlá Citroën Advanced Comfort, automatické stierače, elektricky sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá, kožený volant, zadné LED svetlá, automatickú klimatizáciu, 3D navigáciu, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, zadnú parkovaciu kamera či elektricky ovládané zadné bočné okná.

Citroën ë-C3 bude ponúkaný v 5 výrazných farbách laku – Polar White, Montecarlo Blue, Elixir Red, Mercury Grey a Perla Nera Black. Na rok 2025 je naplánovaný príchod ďalšej elektrickej verzie s dojazdom len 200 km, avšak za cenu pod 20.000 eur.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJCitroën
Predchádzajúci článokLexus LM ako najškaredšie auto na svete? Je tu ešte Nissan…
Nasledujúci článokViete, kedy treba vymeniť olej alebo chladiacu kvapalinu?