Domov News Udržateľné pretekanie? Škoda má riešenia

Udržateľné pretekanie? Škoda má riešenia

Foto: Škoda

Na workshope Škoda Motorsport a partnerských spoločností sa diskutovalo o skúsenostiach, ktoré by mali viesť cestou k udržateľnejšiemu pretekaniu.

Škoda Motorsport pôsobí ako dodávateľ súťažných vozidiel a náhradných dielov pre súkromné tímy a už niekoľko rokov kráča cestou udržateľnosti. Aktuálny súťažný špeciál Fabia RS Rally2 využíva hneď niekoľko udržateľných riešení. Okrem motora a palivového systému upraveného na používanie nefosílneho paliva, čo je, mimochodom, oficiálny benzín seriálu majstrovstiev sveta, sa testuje už aj použitie biokompozitu pre niektoré časti vozidla, ako aj používanie nefosílnych mazív v tlmičoch, prevodovke a motore.

Škoda Motorsport náhradné diely
Okrem bezfosílnych palív, ktoré sa už používajú, sa testujú aj bezfosílne mazivá pre tlmiče, motor aj prevodovku. Foto: Škoda
Syntetické palivo

Nefosílne palivo s označením P1 bolo zavedené už v sezóne 2022. Vďaka nemu súťažné vozidlá Škoda vyprodukovali o 118,8 tony CO2 menej ako v prípade konvenčného paliva. Prechodom na nefosílne palivá ušetrili všetky vozidlá zúčastňujúce sa majstrovstiev sveta v rely v roku 2022 dohromady približne 415 ton CO2. Priemerné európske vozidlo s emisiami 120 g/km vyprodukuje 415 ton emisií po prejdení 3,32 milióna km.

Palivo vyrába nemecká spoločnosť P1 Fuels, ktorá bola založená v roku 2018. Výhodou nefosílneho benzínu P1 je, že funguje v každom benzínovom motore. Výkonové parametre sú pritom identické s bežným vysokooktánovým benzínom. Spoločnosť P1 Fuels pôsobí v automobilových pretekoch už šiestu sezónu a je výhradným dodávateľom paliva pre Majstrovstvá sveta v rely FIA v kategóriách WRC1 a WRC2. Dlhodobým plánom spoločnosti je vybudovať veľký výrobný závod a dostať tento typ paliva medzi bežných motoristov.

Škoda Motorsport zabalené náhradné diely
Škoda Motorsport pri balení nahrádza bublinkovú fóliu papierovou výplňou. Foto: Škoda
Centralizovaná postprodukcia

Promotér WRC prispieva k šetrnejšiemu správaniu k planéte napríklad aj tým, že obmedzuje presuny televíznych štábov na podujatia mimo Európu. Mimo európsky kontinent môžu vycestovať len menšie posádky. Postprodukčné zariadenia zostávajú pracovať centralizovane v Európe. V roku 2019 sa tak vďaka spracovaniu videa v londýnskej centrále od cestovania ušetrilo 20 % zamestnancov. No v tomto roku, keď sa celý postprodukčný proces pre zámorské podniky prvýkrát uskutočnil v Helsinkách, klesla celková hmotnosť prepravovaného materiálu o viac ako polovicu a spotreba paliva generátorov o viac ako tretinu.

Škoda Motorsport diely z biokompozitu
Z biokompozitov sa testujú napríklad vonkajšie spätné zrkadlá alebo časti podlahy. Foto: Škoda
INKA palety

K udržateľnej prevádzke prispieva aj sídlo Škoda Motorsport v Mladej Boleslavi. Budova spĺňa druhú najvyššiu úroveň energetickej hospodárnosti a jej okná sú potiahnuté reflexnými fóliami SunTek, ktoré odrážajú 73 % slnečných lúčov, čím výrazne šetria energiu. V budúcnosti sa plánuje ušetriť 30 000 litrov pitnej vody ročne na zavlažovaní vonkajších plôch nahradením trávy rastlinami, ktoré sú odolnejšie voči suchu. Medzi ďalšie ekologické počiny patrí používanie takzvaných INKA paliet vyrobených z drevených hoblín namiesto tradičných drevených paliet alebo používanie papierovej výplne v kartónových škatuliach. Tým sa ušetrí polovica objemu plastovej bublinkovej fólie.

Moderné INKA palety sú vyrobené z lisovanej drevenej drviny. Foto: Škoda

Otázka udržateľnosti je pre nás ako spoločnosť čoraz dôležitejšia – a čoraz dôležitejšia je aj pre motoristický šport. Udržateľnosť je jedným z pilierov našej budúcej stratégie. Nie je zameraná len na motory a pohonné ústrojenstvo, máme holistický prístup. Ten by mal zohľadňovať inovácie, ako aj finančné otázky a mal by predstavovať prínos pre zákazníka. Rely šport je do veľkej miery o udržateľnosti a značka Škoda je hnacím motorom tohto budúceho smerovania. Už teraz pracujeme na ďalších krokoch a som presvedčený, že ich spoločne s automobilovým športom aj dosiahneme,” povedal Johannes Neft, člen predstavenstva Škoda Auto pre technický vývoj.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJŠkoda Storyboard
Predchádzajúci článokAutomobilový trh priniesol v októbri mnohé prekvapenia
Nasledujúci článokBMW M hovorí “nie” downsizingu. Šesť a osemvalce zostanú