Kupujete vozidlo z druhej ruky? Pred tým, než si overíte jeho pôvod, technický i právny stav, by ste kúpnu zmluvu podpisovať ani nemali. Teda môžete, ale vystavujete sa riziku, že dané vozidlo nebude v takom stave, v akom ho prezentuje predávajúci.
Pri dovoze automobilu zo zahraničia už dlhé roky platí na Slovensku povinnosť absolvovať kontrolu originality, čo je proces, ktorého účelom je zistiť, či dané vozidlo je skutočne to, za ktoré sa vydáva. Technickou službou kontroly originality je spoločnosť IRIS IDENT s.r.o., ktorá sa okrem toho zaoberá aj softvérovými riešeniami pre štátnu správu či subjekty súkromného sektora, akými sú napríklad lízingové spoločnosti.
Ak si teda v zahraničí vyhliadnete vozidlo, ktoré chcete zaregistrovať na Slovensku, budete musieť absolvovať kontrolu originality. “V tomto procese sa overuje originalita vozidla. Kontrolujú sa doklady, skúma sa, či vozidlo nemalo pozmenené identifikačné prvky či bolo búrané a opravené alebo či nemalo stočené kilometre,” vymenúva základné úkony kontroly originality Daniel Ondruška zo spoločnosti IRIS IDENT.
O krok vpredu pred podvodníkmi
Napriek tomu, že podvodníci v oblasti predaja vozidiel vymýšľajú čoraz sofistikovanejšie metódy, míľovými krokmi sa vyvíjajú systémy odhaľujúce takéto podvody. “Je tam viacero nedeštruktívnych metód ako fyzicky skontrolovať a identifikovať či niečo bolo poškodené alebo upravené, ale z pochopiteľných dôvodov by som ich nerád konkretizoval,” objasňuje Ondruška.
Človek, ktorý sa autám nevenuje, resp. si auto pred kúpou poriadne neskontroluje, môže zostať po kontrole originality poriadne zaskočený. “Spomeniem klasický prípad – auto bolo havarované na totálku v Španielsku, bolo však opravené a prihlásené v Nemecku, takže bolo pre spotrebiteľa prezentované ako nemecké auto. Samozrejme, malo stočené kilometre, hlavné bezpečnostné prvky vozidla boli poškodené, doklady k vozidlu boli pozmenené.”
Ak technici na pracovisku kontroly originality zistia stopy neoprávneného zásahu do identifikátorov vozidla, jeho dokladov alebo zistia, že po vozidle pátrajú policajné zložky iných krajín, vystavia odborný posudok s hodnotením nespôsobilé a dané skutočnosti musia byť oznámené polícii, pretože existuje dôvodné podozrenie zo spáchania trestného činu. Polícia následne vozidlo alebo doklady zaistí na ďalšie skúmanie. Po ukončení vyšetrovania sa vozidlo buď vráti pôvodnému majiteľovi (ak mu bolo napríklad odcudzené), vyradí sa z evidencie vozidiel alebo sa vráti súčasnému majiteľovi, ak sa pozmeňovanie a falšovanie identifikačných údajov nepotvrdí.

Overenie vozidla v priebehu niekoľkých sekúnd
Podobným prípadom je možné sa veľmi ľahko vyhnúť drobnou investíciou prostredníctvom Registra prevádzkových záznamov vozidiel, ktorý prevádzkuje práve spoločnosť IRIS IDENT. “Podľa zakúpeného balíčka si motorista prostredníctvom tohto systému môže overiť, či vozidlo nemá stočené kilometre, poškodenia, či na ňom nie je exekútorská blokácia, alebo či na vozidiel nie je ešte stále aktívny leasing.”
Po takomto dôkladnom overení vozidla je najväčšia pravdepodobnosť, že vozidlu nebude vykazovať žiadnu technickú ani právnu vadu. Už dávnejšie sme vás informovali o spolupráci spoločností IRIS IDENT s AURES Holdings, prevádzkovateľom siete AAA AUTO a Mototechna. Vďaka nej sú každému zákazníkovi pred kúpou auta zadarmo poskytované údaje z RPZV o priebehu najazdených kilometrov. Záznamy sú dostupné jednak na webových stránkach AAA AUTO, ale aj priamo na všetkých pobočkách spoločnosti po celom Slovensku, takže klient má istotu, že prezentovaná hodnota počtu najazdených kilometrov vozidla je aj pravdivá.
Register prevádzkových záznamov vozidiel je vnútroštátny register zriadený Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky. Disponuje miliónmi legálnych a relevantných záznamov z rôznych udalostí priebežne zaznamenaných 2 500 „prispievateľmi“ počas životného cyklu vozidiel. Medzi týchto prispievateľov patria napríklad autoservisy, polícia, požičovne, poisťovne, pracoviská kontroly originality, pracoviská emisných kontrol, leasingové spoločnosti, spoločnosti vykonávajúce dražby vozidiel alebo znalci v cestnej doprave. Všetci títo prispievatelia priebežne dopĺňajú do registra aktuálny počet najazdených kilometrov vozidla, takže pre podvodníkov je potom ťažké, ak nie priam nemožné stočiť kilometre bez toho, aby na to predajca alebo zákazník neprišiel.