O priľnavosti vozidla na snehu rozhodujú detaily. Platí pravidlo, že čím širšia pneumatika, tým horšia priľnavosť.
Kým na suchu majú širšie pneu väčšiu styčnú plochu, na povrchu s nízkou priľnavosťou to neplatí. Tým, že je váha rozložená na väčšiu plochu, priľnavosť pneumatiky je nižšia. „Pravidelne to vidíme aj na našich kurzoch. Menšie, skôr mestské vozidlá s užšími pneumatikami na ploche simulujúcej sneh úspešne zvládnu vyhýbací manéver v rýchlosti dvojnásobne vyššej ako napríklad veľké SUV so širokými pneumatikami.”
Platí to aj v prípade elektromobilov. To, čo je na suchu výhodou, teda nízke ťažisko a okamžite dostupný vysoký krútiaci moment, sa stáva problematickejším v momente nižšej adhézie. „Na to, ako sú elektrické vozidlá ťažké, dokážu veľmi efektívne meniť smer. Avšak v momente, keď príde na krízovú situáciu, fyziku neoklamú a vysoká kinetická energia sa tu prejaví v plnej miere.”
Kurzy bezpečnej jazdy spočívajú v tom, aby si vodiči mohli v kontrolovanom prostredí pod dohľadom inštruktora vyskúšať, kde sú limity vozidla a ako sa dané vozidlo v týchto situáciách správa. „Keď sa auto, ľudovo povedané, odtrhne z cesty, už sa veľmi ťažko kontroluje. V istý moment, keď vodič narazí na limit vozidla, limit jeho schopností nie je podstatný, pretože vozidlo v nekontrolovanom šmyku by nedostal pod kontrolu ani Max Verstappen.” Opäť sa tak oblúkom dostávame k pneumatikám – nie je dôležité mať na vozidle pekné disky kolies či vkusnú metalízu, ale najlepšie na vozidle musia byť pneumatiky, pretože sú jedinou vecou, ktorá ho drží na ceste.
Pozor na správne svietenie
Za nepriaznivej viditeľnosti je vždy nutné skontrolovať automatické svietenie vozidla. Hoci jednotliví výrobcovia tvrdia, že ich vozidlá sú vybavené inteligentnými systémami, podľa Chlebeca to tak nemusí vždy byť. „Naopak, tie systémy bývajú častokrát primitívne, pretože merajú iba jas okolo vozidla. Preto potom bežne vidíme v premávke aj za hmlistého počasia vozidlá so zapnutým denným svietením, ktorým nesvietia zadné obrysové svetlá. Je predsa v záujme každého, aby nielenže dobre videl, ale aj bol na ceste dobre videný.”
Z čisto praktických vecí je dobré mať vo vozidle vždy poruke škrabku na sklo, deku a snežné reťaze, alebo aspoň ich alternatívy vo forme návlekov na pneumatiky či tzv. tekutých reťazí. Boris Chlebec takisto odporúča vodičom pred zimou vymeniť stierače. „Veľa ľudí to robí po zime, ale stierače najviac trpia v lete pri vysokých teplotách, keď na ne praží slnko. V zime ich používame častejšie, preto je dobré ich vymeniť na jeseň.”
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE