Domov Poradňa Benzín E10 je strašiakom mnohých majiteľov áut

Benzín E10 je strašiakom mnohých majiteľov áut

„Benzín sa mení,“ tvrdí asi celá EÚ a mnohí z nás budú musieť venovať pozornosť práve tejto zmene, pretože prichádza E10. Je to všetko o označení písmenom E a čísle za ním. Bez ohľadu na to čo tankujete, potrebujete ingrediencie, ktoré udržia vaše auto v chode. No a starším typom vozidiel môže benzín E10 spôsobovať isté problémy.

Tu je príbeh s písmenom E v hlavnej úlohe pri benzíne E10. Aby boli konvenčné palivá menej škodlivé, bolo rozhodnuté primiešať určitý obnoviteľný obsah, ako je bionafta a etanol. Nejde o nič nové, aj na našich benzínkach to trvá už nejaký čas s benzínom a naftou. Zdá sa, že miešanie obnoviteľných palív týmto spôsobom prispelo k zníženiu emisií CO2, ktoré sa rovná “odstráneniu” veľkého počtu automobilov z ciest. Je za tým snaha o elektrifikáciu vozidiel v rámci celej EÚ. 

Označenie nebolo nikdy jednoznačné, ale benzín (100 oktánov) sa nazýva E5 (až 5% etanolu) a nafta B7 (až 7% bionafty). No štandard 95 oktánový benzín má označenie E10. Toto biopalivo pozostáva z 90% bežnej bezolovnatej zložky a 10% etanolu. Práve preto E10.

E10 nepoteší majiteľov starších vozidiel

Etanol je palivo na báze alkoholu, ktoré sa vyrába z radu rastlín vrátane cukrovej trstiny a obilnín. Horšou stránkou veci je, že na rozdiel od bežného bezolovnatého benzínu etanol skutočne absorbuje CO2, čo čiastočne kompenzuje emisie skleníkových plynov. Odhaduje sa, že 92,2% vozidiel s benzínovými motormi napríklad vo Veľkej Británii je kompatibilných s E10. Od roku 2011 musia mať všetky autá na trhu v tejto krajine kompatibilitu s benzínom E10.

Vozidlá vyrobené od roku 2019 majú spravidla blízko uzáverov hrdla palivovej nádrže štítok E5 a E10. Tento štítok ukazuje, ktoré palivá môžete do nich natankovať. V čom je teda problém? Vodičom automobilov registrovaných pred rokom 2002 bolo odporučené, aby vo svojich vozidlách nepoužívali E10, pretože boli hlásené problémy.

Pozor aj na kosačku

Výskum odhalil, že E10 je potenciálne menej účinný ako súčasná zmes benzínu E5, pričom problém je ešte horší u vozidiel s menšími motormi. Klasika staršia ako 40 rokov bude mať určite problémy, ale aj moderná klasika z 90. rokov.  Rovnako problém budú mať aj motorky a kosačky.

Vyšší obsah bioetanolu v benzíne E10 je korozívny pre gumové súčiastky, tesnenia, tesnenia, kovy a plasty. To spôsobuje poškodenie motora, takže by mohol uvoľniť usadeniny v starších motoroch a palivových systémoch a spôsobiť upchatie. Mal by sa používať iba s odbornými radami, čo znamená, že nikdy. Čo môžu majitelia automobilov urobiť, je získať diely motora z materiálov kompatibilných s etanolom.

Ak urobíte chybu na pumpách a natankujete auto E10, nie je všetkým dňom koniec. Na rozdiel od dôsledkov vypúšťania palivovej nádrže v dôsledku nesprávneho paliva medzi benzínom a naftou, jednoducho ho od tej doby zrieďte E5 a malo by to byť v poriadku. Ale nezvyknite si na to, hovoria výrobcovia vrátane spoločnosti Shell. Onedlho si vôňu benzínu budeme iba pripomínať napríklad prostredníctvom parfémov. 

Ako môže benzín E10 ovplyvniť autá pred rokom 2002
  1. Vyšší obsah etanolu v benzíne môže spôsobiť ťažšie pretočenie motora za studena.
  2. Vyššia prchavosť etanolu môže prispieť k zablokovaniu pár (benzín sa stáva plynným), keď sú . prevádzkové teploty vyššie, čo spôsobuje zastavenie.
  3. Vysoká rozpustnosť etanolu môže spôsobiť problémy s mnohými materiálmi tesnení a tesnení, ktoré sa používajú v palivových systémoch, ako aj so sklolaminátovými živicami.
  4. Okrem rizika úniku paliva sa gumy a živice môžu čiastočne rozpustiť a vytvárať usadeniny, ktoré by mohli znečistiť trysky karburátora.
  5. Etanol môže byť kyslý a spôsobiť koróziu hliníka, zinku a pozinkovaných materiálov, ako aj mosadze, medi a ocelí potiahnutých olovom alebo cínom.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutoCar
Predchádzajúci článokPrvý elektromobil ktorý ponúka vyšší dojazd ako spaľovacia verzia. Vyskúšali sme Mercedes-Benz EQS
Nasledujúci článokTEST Cupra Leon ST 4drive 310 combi expres. Má význam aj pre rodinu?