Neprejde deň, čo by nedošlo k dopravnej nehode. A to aj napriek enormnej snahe všetkých zainteresovaných strán o zníženie nehodovosti na cestách. Prečo k dopravným nehodám vôbec dochádza? A čo všetko predstavujú tzv. rizikové faktory na cestách? V nasledujúcom článku sa ich pokúsime priblížiť.
Existuje niekoľko základných rizikových faktorov, ktoré podstatne vplývajú na vznik dopravných nehôd. Začnime tým najdôležitejším.
Ľudský faktor
Do tejto kategórie patria štyri základné body
- Alkohol a iné návykové látky
- Rýchla a agresívna jazda
- Nepozornosť pri vedení vozidla
- Únava
Alkohol a iné návykové látky
Dôvod, prečo je alkohol za volantom zakázaný je nasledovný. Už od hladiny 0,3 promile alkoholu v krvi dochádza k zhoršeniu reakcie vodiča, neskoršie rozpoznáva rizikové situácie a pomalšie vykonáva potrebné dopravné manévre.
Zhoršuje sa aj videnie. Problém so zaostrením zraku nasáva už od hladiny 0,3 promile alkoholu v krvi. Už samotné žmurknutie u osoby pod vplyvom alkoholu trvá dlhšie, čím sa predlžuje reakčný čas vodiča.
Ostatné omamné látky a liečivá majú zvyčajne obdobný efekt. Zhoršujú reakcie, znižujú koncentráciu a celkovo tak negatívne pôsobia na schopnosti viesť motorové vozidlo.
Rýchla a agresívna jazda
Medzi rizikový faktor na cestách patrí aj rýchla a agresívna jazda. Nerešpektovanie rýchlostných obmedzení vedie k vzniku zvýšeného výskytu dopravných nehôd. Nanešťastie rýchla a agresívna jazda negatívne vplýva nielen na samotného vodiča. Ale žiaľ, aj ostatných účastníkov cestnej premávky, ktorý sa správajú vzorne.
Nepozornosť pri vedení vozidla
Negatívne vplýva na výskyt dopravných nehôd aj nepozornosť pri vedení vozidla. Medzi najčastejšie prejavy patrí napríklad telefonovanie za volantom, konzumácia jedla počas šoférovania, počúvanie hlasnej hudby či chatovanie. Všetky tieto aktivity znižujú koncentráciu vodiča a negatívne vplývajú na jeho reakčný čas.
V snahe znížiť podobné negatívne prejavy došlo k 1. augustu 2022 k zvýšeniu sadzieb pokút za telefonovanie za volantom. Ak sa dopustíte takéhoto priestupku, hrozí vám pokuta vo výške 100€ až 150€ pri blokovom konaní. V prípade riadneho konania je to až do výšky 300€.
Únava
Podstatným rizikovým faktorom na cestách je aj únava. V tomto prípade sa rozumie dlhé šoférovanie bez prestávok, ale aj psychický stav vodiča navodený absenciou spánku či jazdou v nočných hodinách. Únava opäť negatívne vplýva na reakčný čas vodiča v prípade naliehavej situácie. Zároveň podstatne zvyšuje riziko mikrospánku.
Kvalita a značenie cestných komunikácií
Okrem ľudského faktoru majú vplyv na vznik dopravných nehôd aj iné prvky. Jedným z nich je kvalita a značenie cestných komunikácií. Nekvalitný povrch vozovky podstatne vplýva na nehodovosť na cestách. Napríklad nedostatočná drsnosť vozovky negatívne pôsobí na brzdnú dráhu vozidla.
Rovnako nebezpečné sú aj vyjazdené koľaje na cestách. V prípade dažďa sú častým zdrojom tzv. aquaplaningu. V skratke ide o šmyk spôsobený stratou priľnavosti pneumatiky spôsobenú nedostatočným odvodom vody z jej povrchu. Auto sa v takom prípade stáva neovládateľným.
Dopravné značenie vplýva na bezpečnú a pohodlnú jazdu vodiča. Najmä za zníženej viditeľnosti či v problematických úsekoch ide o dôležitý prvok. Vodiči na základe dopravného značenia dokážu prispôsobiť štýl jazdy okolitým podmienkam. V prípade, že je toto značenie nedostatočné, nedokážu vodiči prispôsobiť štýl jazdy okolitým podmienkam. Taktiež teda dochádza k zvýšenému riziku na cestách.
Zrážky so zverou
Zrážky so zverou tvoria za posledné roky jednu z najčastejších škodových udalostí. Podľa vybraných štatistík poisťovní tvoria škody na motorových vozidlách spôsobených stretom so zvieraťom až 10% celkových škôd.
Situácia na cestách s rizikovými faktormi aj bez nich hovorí jasnou rečou. Škodové udalosti a dopravné nehody boli, sú a zrejme aj budú tvoriť každodennú súčasť cestovania autami. Aj preto je dobré myslieť v prípade novšieho osobného vozidla okrem PZP aj havarijné poistenie. Ušetriť na tejto službe dokážete napríklad tým, že si ponuky havarijného poistenia porovnáte online.
Podľa dát Národnej stratégie Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 – 2030 nehodovosť na cestách dlhodobo klesá. Kým v roku 2010 došlo k 21 611 dopravným nehodám, o dekádu neskôr to bola zhruba polovica (teda 11 875). V súvislosti s tým klesá aj počet usmrtených osôb 345 v roku 2010 a 224 v roku 2020.
Klesajúci trend nehodovosti na cestách je dobrou správou. K úplnému odstráneniu nehodovosti na cestách dôjde zrejme iba vtedy, keď nastúpi éra autonómnych vozidiel. To je však hudba budúcnosti. Dovtedy si preto dávajte na cestách pozor.