Novodobé MPV pre všestranných užívateľov so športovým alebo skôr terénnym prívlastkom. Jednoznačne pláva proti prúdu!

Dosť bolo slovných hračiek, úprimne, na Rifter ako jeden z novodobej koncernovej trojice PSA som sa tešil najviac. Tak nejak podvedome som tušil že to bude práve Rifter ktorý ma očarí najviac. Inak tomu ani nebolo, no všetko postupne.

Čím je Rifter iný oproti napríklad Berlingu? Jeho agresívny vzhľad, obzvlášť prednej masky, z neho robí divokého samca. Keď sa pozriem na Rifter, vybaví sa mi tá úžasná off-road verzia predstavená na autosalóne v Ženeve 2018. Jednoducho povedané, Rifter má dynamikou a charakterom bližšie viac k SUV ako k Vanu a to je na ňom sympatické. V kuloároch sa povráva  že by skutočne mohla doraziť aj terénna verzia s pohonom oboch náprav.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Rozdiely pokračujú aj vo vnútri. Je vážne zvláštny pocit presadnúť z takmer na vlas rovnakého auta s konvenčným volantom do Riftera, ktorý rovnako ako ostatné modely Peugeotu disponuje svojským rozmerom a tvarom volantu. Áno, aj Rifter dostal ten malý volant a musím povedať, že mi to zhruba po dvoch hodinách ani neprekážalo. Rovnako aj priestor budíkov sa presťahoval vyššie, tak ako v iných modeloch francúzskej automobilky.

Zvyšok interiéru vás už nemá čím prekvapiť v zmysle nekonvenčných riešení. Všetko ostatné je typicky koncernové, dostatok odkladacích priestorov rovnako ako u svojich bratov, prehľadne riešené rozmiestnenia ovládačov, enormné množstvo priestoru a vzdušnosti, perfektný výhľad a skvelý posed, ktorý si zamilujete. V Rifteri sa cítim ako v stredne veľkom SUV a priestoru mám ako v žiadnom inom aute.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Multimédiá nesklamú

Na palube nechýba ani na dnešnú dobu štandardná ponuka asistenčných systémov a prvotriedna konektivita s bezdrôtovou nabíjačkou pre telefón či 8 palcovým dotykovým displejom infotaimentu. Škoda len, že Peugeot neponúka LED svetelnú techniku, tak trochu som to od neho očakával. Modlil som sa aj za logickejšie a hlavne prístupnejšie umiestnenie tlačidiel výhrevu sedadiel, no bohužiaľ, príjemnej zmeny oproti Berlingu som sa nedočkal.

Interiér ako celok pôsobí športovo, no zároveň veľmi elegantne, dopomáhajú tomu aj matne nalakované medené ozdobné lišty, ktoré lemujú takmer celý interiér. Rifter tak dostal úplne nový nádych. Perfektný volant s emblémom GT-Line a športový vzhľad vysunutých budíkov dotvárajú požadovaný dizajnérsky efekt, ktorý zaujme. Pochváliť treba aj dobre tvarované, pevné sedadlá ktoré vás podržia v zákrutách a vyzerajú rovnako dobre.

Tri samostatné, nezávisle posuvné a sklápateľné sedadlá vzadu vám poskytnú možnosť prepraviť celú rodinu prakticky kamkoľvek, k dispozícií máte systém ISOFIX na spolu štyroch sedadlách. Sklopiť ich môžete až do úplnej roviny. Veko batožinového priestoru je pomerne rozmerné, treba na to myslieť pri parkovaní. Nechýba však ani praktické otvárateľné okno, cez ktoré jednoducho nahádžete väčšinu vecí.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Jazda s eleganciou francúza

Najväčším prekvapením bola jazda, posed a celková ovládateľnosť, ako som už spomínal vyššie. Vôbec nemáte pocit, akoby ste šoférovali menší van, prirovnal by som to skôr k SUV. Jazdným zážitkom vás pozitívne prekvapí, v zákrutách sa nenakláňa, drží stopu aj pri uponáhľanej jazde. Nerovnosti filtruje s prehľadom tak, ako sa na Francúza patrí. Kabína je primerane odhlučnená, no krabicový tvar karosérie spôsobuje menší aerodynamický hluk pri jazde po diaľnici.

Náš Rifter mal pod kapotou naftový štvorvalec s objemom 1,5 litra s výkonom 96 kW, čiže 130 koní a krútiacim momentom na úrovni 300 Nm v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Silnejší diesel je jednoznačne správnou voľbou, poskytne vám dostatočnú dynamiku aj pri plnom obsadení. Nedá sa povedať, že odhlučnenie motorového priestoru je prvotriedne, no hluk nie je nijak výrazný a nepríjemný. Finálna priemerná spotreba sa ustálila na hodnote 7,0 litra, v meste si Rifter vypýtal 5,9 litra na diaľnici a okreskách veľmi príjemne prekvapil spotrebou 7,7 a 5,0 litrov.  Hlavne v mestskej premávke je Rifter s týmto naftovým variantom veľmi úsporný, máte veľký problém prekonať 6-litrovú hranicu. Najlepšie hodnoty však dosiahnete na okreskách pri pokojnej jazde.

Rifter dokonale spĺňa svoj účel, poskytne vám množstvo priestoru a praktických vychytávok. Zároveň sa v sekunde dokáže premeniť na firemnú dodávku. To všetko pri neuveriteľnom jazdnom komforte a neutrálnom dizajne. Naftový štvorvalec sa javí ako slušná voľba, ktorá nezamrzí. Rozhodne sa nebojte príplatkov – výbavy, sú praktické a užitočné. Rifter navyše oproti svojim konkurentom vyzerá viac ako SUV. Ja osobne si Rifter predstavujem ako rodinné auto na výlety do hôr, kam sa jednoducho hodí, biznis charakter z neho cítim pomenej. No rozhodne vám ponúkne aj to.

Test Citroen Berlingo BlueHDi 130: Skutočne všestranný

Diskusia