Do rúk sa nám dostala výkonnejšia verzia trojvalcového Peugeotu 308 SW. Pod kapotou je síce len „jedna dvojka“ a nepárny počet valcov, no predsa aj tento motor bohato stačí.

Samotný model 308 sme v našej redakcii mali už hneď niekoľko krát. Mali sme možnosť testovať hatchback 308 1.5 BlueHDi, kombík 308 SW GT 2,0 HDi a aj najvýkonnejšiu verziu 308 GTi. Túto motorizáciu dokonca preveril aj sám Maťo Homola na škole bezpečnej jazdy. Tentokrát sa k nám však dostala najvýkonnejšia trojvalcová verzia tohto modelu- Peugeot 308 SW 1,2 PureTech.

Peugeot model 308 vyrába už nejaký ten rok a má s ním nemalé úspechy. Aktuálna generácia je už pomaličky na svojom konci, i keď v roku 2017 prišiel facelift tohto vozidla. Ten francúzskej automobilke doteraz zabezpečuje prijateľné čísla, na ktoré môžu byť právoplatne hrdí. 308-čka spolu s modelmi 306 a 307 patria medzi „piliere“ Peugeotu. Facelift majú Francúzi nastavený tak, aby ponúkol cenu, pri ktorej si aj zákazník dokáže spočítať 2+2. Peugeot ponúka jedno z najlacnejších vozidiel v kategórií C a dokonca aj vo veľmi prijateľnej výbave.

V jednoduchosti je krása

Na prvý pohľad? Naozaj očarujúce vozidlo. Samotná druhá generácia Peugeot 308 znamenala pre Francúzov doslova zlom v ponímaní automobilového sveta. Nová platforma, nový dizajn, nový i-Cockpit, full-LED svetlomety, nové motorizácie, atď. V širokospektrálnom ponímaní úspech na seba nenechal dlho čakať. Keď sa obzrieme do histórie (krátkodobej) tak od vyjdenia na trh s touto generáciou až po facelift sa pre 308čku rozhodlo neuveriteľných 760 000 klientov.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Aj facelift 308 bol inšpirovaný svojimi väčšími bratmi, crossovermi 3008 5008. Dokonale to vidieť na tvarovanej prednej maske s centrálnym vzpínajúcim sa levom. Horizontálne lamely boli nahradené chrómovými lištami a dodávajú tak vozidlu šmrnc. Sexappeal tomuto vozidlu dodalo lakovanie vozidla – biela perleť Nacré a decentné obutie na 17“ diskoch.

Menej je niekedy viac. Platí to však aj tu?

Začal by som zrejme interiérom vozidla. Do redakcie prišla verzia s výbavou Premium. Tá sa však na pultoch dílerov Peugeotu dostala iba necelý rok dozadu. Počas roka prešla jemnou modernizáciou, samozrejme musela spĺňať nezmyselné európske požiadavky a normu Euro 6.2 atď. Čo sa však ukrýva v interiéri 308 keď otvoríme dvere?

Štandardom verzie Premium sú full-LED svetlomety, dvoj-zónová klimatizácia3D navigačný systém. Ako už býva štandardom, tak ani tu nemôže chýbať navigácia, predné a zadné cúvacie senzory a tempomat. Vo výbave Premium je zahrnutý aj systém keyless, čiže bezkľúčové odomykanie vozidla a štartovanie tlačítkom. Laicky povedané – za málo peňazí veľa muziky.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ovládanie. Posed. (hlboký nádych). Nemôžem povedať, že ovládanie prvkov v interiéry je chaotické, alebo nepremyslené, takisto posed za palubnou lištou. Je jednoducho svojské. Na stredovom paneli však nehľadajte žiadnu možnosť ovládania klimatizácie. Tá sa (ako je dlhodobo známe) presunula do displeja nad panelom. Zaujímavé je, že väčšina automobiliek sa ku klasickému – vlastnému panelu klimatizácie vracia – iba Peugeot akoby to mal „na saláme“. V stredovom paneli tak nájdete iba výstup na CD, ovládanie hlasitosti, cirkuláciu vzduchu, výhrev predného a zadného okna, uzamknutie vozidla a výstražné blinkre.

Zopár nedostatkov

Takmer celé ovládanie funkcií vozidla tak ostáva na centrálnom displeji. Tým pádom Vám bude jedno, ak v zime bude -10 °C a budete si chcieť nastaviť vykurovanie, či +30°C a budete nastavovať klímu na vyhriatom displeji. Neuveriteľným spôsobom mi takisto vadila hlavica riadiacej páky, ktorá je kovová a pri zimnom počasí aj v rozohriatom aute išla zamrznúť ruka. Žiaľ mi vadilo aj usadenie lakťovej opierky, lebo akonáhle ste chceli preradiť rýchlosť, tak sa ruka musela automaticky zdvihnúť. V skratke – hlavica riadiacej páky je príliš vysoko a ďaleko postavená oproti usadeniu lakťovej opierky. Samozrejme sa jedná iba o subjektívny názor, nechcem aby tu vznikali špekulácie, lebo každému vyhovuje niečo iné.

Obrovským a veľmi príjemným prekvapením bolo spracovanie interiéru. Dekorované obšitie ako vo verzii GT tu nehľadajte. Obrovským potešením bola prítomnosť mäkčených plastov na palubnej doske, či dverách. Jediným tvrdým plastom v aute boli odkladacie priestory na dverách. Príjemný pocit z vozidla dotvorili príjemné sedačky z kvalitného materiálu.

Negatívom vozidla bolo nastavenie posedu. Ak ste zvyknutí sedieť v aute o čosi nižšie, pripravte sa na to, že spoza volantu budete vidieť iba polovicu prístrojovej dosky (tú vrchnú). Pokiaľ sa dáte vyššie, tak síce budete všetko vidieť, no už sa nebudete cítiť tak komfortne. Mám cca 185cm, no ako som spomenul, v mojom „ideálnom“ nastavení sedačky som nevidel na budíkoch pred sebou dohromady nič.

Obrovským bonusom 308 je jeho dodatok SW. Ten pridáva tú najužitočnejšiu časť vozidla. Kufor. Ten má dokopy 610 litrov, čo je porovnateľné napríklad s Octaviou. Po otvorení kufrového priestoru aj absolútny laik do áut musí povedať: „tak sem natrepem zrejme naozaj všetko“.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Jazda – prinútenie sa na niečo iné?

Ako som spomenul, neradím sa k zrovna najmenším ľudom a poloha volantu oproti budíkom bola pre mňa osobne neprijateľná. Čo sa však Francúzom nemôže vytknúť a z čoho by si aj iné, dokonca aj prémiovejšie značky mohli vziať príklad je ako takmer dokonalo spraviť sedačky. Ich komfort a celkový pocit je k nezaplateniu. Nemajú žiadne extrémne bočnice, no pre oporu tela to bohato stačí.

Peugeot je jednoducho svojskou značkou. Iné nemôžete čakať od riadenia, či podvozku. Riadiaca páka má od prvého po štvrtý stupeň krátke dráhy, no pri piatom a šiestom prevodovom stupni si musíte počkať. Spojka zaberá o čosi neskôr, čiže ideálne auto pre začiatočníka, ktorý si chce svoje skúsenosti obohatiť. Útly volant krásne zapadá do ruky, až nepochopiteľne, no ostré a športové jazdné vlastnosti neočakávajte.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Na dlhších (a rovných) cestách sa vozidlo stalo príjemným spoločníkom, čo sa však o serpentínových cestičkách povedať nedá. Od podvozku neočakávajte nijakú väčšiu odozvu, v niektorých úsekoch budete cítiť aj silnú nedotáčavosť. Pre mňa osobne je ideálom, ak sa so mnou chce auto hrať, niektorým to môže vadiť a myslia si, že ich chce auto „zabiť“. Neberte to teda ako kritiku, no pokiaľ sa radíte k typu ľudí, ktorí sa nikam neponáhľajú, majú svoj štandard, tak Peugeot 308 je pre Vás ako stvorený.

Mestský ideál

Mesto je tým pravým revírom pre 308. V hlave Vám určite skrsne myšlienka „veď to auto má 6-stupňovú prevodovku, turbomotor, takže diaľnice by preň nemali byť problém“. Samozrejme, problém mu to nerobí, treba to však brať s nadhľadom. Pod kapotou sa nachádza 1,2-litrový trojvalček, čiže na 200 km/h v ľavom pruhu hneď zabudnite. Ak hľadáte auto, ktoré Vás odvezie z bodu A do bodu B, do Kauflandu, tak táto motorizácia je naozaj tým pravým orechovým.

Aj keď je to iba trojvalcový motor, tak dokáže prekvapiť svojim výkonom, ktorý je 96 kW / 130 koní a maximálny krútiaci moment na úrovni 230 Nm. Jeho silnou stránkou je spotreba. Pri ekonomickej jazde, so zapnutým systémom start-stop a behaní po meste ste sa mohli dostať pokojne na 5,0-litra. Pri tomto asistenčnom systéme si však dávajte pozor, nakoľko auto vypne motor hneď ako na tachometri svieti 0km/h, aj keď sú kolesá ešte v pohybe.

Spotreba na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h bola priam až prestrelená. Nameraná hodnota ukazovala 7,5 litra na 100 km, čo je podstatne viac, než uvádza výrobca. Ak som však ubral z nárokov na rýchlosť, tak aj spotreba išla nižšie a zaokrúhlila sa niekde na úrovni 6,5 l / 100 km. Suma sumárum, ak sa chcete stať hrdým majiteľom 1,2 PureTech a nechcete mať vysoké výdavky pri tankovaní, tak Váš strop pri maximálnej rýchlosti je 110 km/h.

Dodatok

Peugeot je jednoducho svojskou značkou. Vo svojom segmente sa radí k tomu zlatému stredu. Neponúka nič navyše oproti konkurencii, no dokáže zaujať dobrým motorom a spotrebou. Najsilnejšou stránkou 308 SW je jednoznačne komfort za rozumné peniaze a mohutný kufor. Autu nejde dohromady nič vytknúť až na ten posed za volantom a prípadné navyknutie si na jednotlivé ovládacie prvky vozidla.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 1 199 cm3
Max. výkon 96 kW / 130 koní
Max. krútiaci moment 230 Nm
Palivo benzín
Pohon predná náprava
Prevodovka 6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 585 mm
Šírka 2 043 mm
Výška 1 457 mm
Rázvor náprav 2 730 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 380 kg
Rozmer pneumatík 215/50 R17
Objem batožinového priestoru 610 litrov
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
SPOTREBA
Mesto 5,0 l/100 km
Diaľnica 7,5 l/100 km
Okresky 6,5 l/100 km
Priemer 6,7 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 13 990 €
Cena testovanej verzie 18 990 €

Diskusia