Citroën SpaceTourer sa v porovnaní s predchodcom citeľne zlepšil presne tam, kde by ste to očakávali. Máte veľkú rodinu? Toto auto je presne pre vás.

Občas sa na mňa obráti niekto z okolia s prosbou, aby som mu pomohol vybrať auto. Stalo sa tak aj nedávno. Rodina s piatimi deťmi potrebovala nové auto. Nájsť však auto pre sedem cestujúcich je dnes pomerne ťažké zadanie. Dajme bokom autá s dvojicou výklopných sedadiel v treťom rade. Podľa mňa je to skôr marketingový, než reálne využiteľný koncept. Iste, ak ich potrebujete použiť iba občas, tak by sa nad takýmto autami dalo uvažovať. Zadanie však znelo inak. Sme veľká rodina a vo voľnom čase radi chodíme na výlety.  A tak som ich povozil.  S akým výsledkom?

Citroën SpaceTourer
Citroën SpaceTourer
Miesto pre všetkých

Ak je niečo iba trocha iné, strhne sa o to medzi deťmi zaručene zvada. V prípade sedadiel tohto auta to riešiť nebudete. Sedadlá v druhom a treťom rade sú totiž rovnako pohodlné. Žiadna núdzovka v krátkym sedákom a nízkym operadlom, žiadne obmedzenie v mieste na nohy, žiadny obmedzený výhľad. Na tomto aute som na sedadle v treťom rade absolvoval cestu do Prahy a späť, a tak môžem s čistým svedomím povedať, že sa tam sedí výborne. Citroën má v stavbe veľkopriestorových automobilov skrátka bohaté skúsenosti a na testovanom aute je to cítiť. Otázne je iba to, či siahnuť po strednej (M) alebo dlhej verzii (XL). Ale o tom neskôr.

Citroën SpaceTourer
Citroën SpaceTourer

Ku komfortu sedenia ešte jedna poznámka. Pri všetkých sedadlách si môžete upravovať sklon operadla, čo je pri dlhej ceste významný benefit. Druhým významným benefitom Citroënu SpaceTourer je dvojica bočných posuvných dverí. Aby sa s nimi pohodlne manipulovalo aj ženám, ovládajú sa elektricky. Bočné posuvné dvere majú samozrejme ešte dve významné výhody. Bez problémov ich otvoríte aj v úzkom parkovacom mieste a vďaka skutočne obrovskému otvoru deti pohodlne naložíte a pripútate do detských sedačiek.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

V okolí sedadiel nechýbajú úložné priestory, držiak na nápoje a elektrická zásuvka je napríklad k dispozícii aj pre sedadlá v treťom rade. Zadní cestujúci nie sú ukrátení ani v prípade nastavovania klimatizácie. Výduchy aj ovládače automobilka umiestnila do praktickej stropnej konzoly. Toto riešenie je výborné hneď z niekoľkých dôvodov. Prvým je samozrejme funkčnosť a druhým je to, že na ne deti nedosiahnu, a tak sa s nimi nemôžu hrať. V prípade regulácie prúdiaceho vzduchu automobilka siahla po konštrukčne a tvarovo jednoduchom, no maximálne funkčnom a mechanicky odolnom riešení. Nie vždy treba špekulovať nad dizajnérskym šperkom, primárna by mala byť funkčnosť. A v tomto prípade je bez výhrad. Hoci malo auto okná so zatmavenými sklami, vo dverách máte k dispozícii aj výsuvné roletky. Vhod prídu napríklad keď dieťa zaspí.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Koľko batožiny?

Tu sa dostávame k tomu, či siahnuť po strednej (M) alebo predĺženej (XL) alternatíve auta. Veľká rodina samozrejme znamená aj väčšie množstvo batožiny. V našom prípade bol priestor pre ňu skôr menší. Ani nie tak objemovo, skôr pôdorysne. Veci sa dajú naukladať aj na seba, no ak budete potrebovať niečo zo spodného kufra… Kto by ho potreboval viac miesta, nech teda siahne po karosérii XL. Piate dvere sú samozrejme vzhľadom na rozmery auta obrovské. Na jednej strane je to dobre, lebo máte k dispozícii veľký nakladací otvor, no manipulovať s nimi je náročnejšie. A preto ponúka možnosť vyklopenia okna, cez ktoré sa dostane k veciam uloženým na vrchu. Manipulácia s oknom je manuálne aj priestorovo nenáročná, bez problémov ho otvoríte aj v podzemnej garáži. Priestorovo je teda SpaceTourer favoritom veľkých rodín, bude však spokojný aj vodič?

Citroën SpaceTourer
Citroën SpaceTourer
Prehľadné usporiadanie

Prístrojová doska je tvarovo kompaktná, ovládacie a informatívne prvky sú umiestnené prehľadne a sú v priamom dosahu vodiča. Poteší, že klimatizácia má klasický mechanický ovládací panel, dobre čitateľný je dotykový displej multimediálneho systému. Konštruktér do auta samozrejme prepašoval aj jednu špecialitu. Sedíme predsa v Citroëne, takže je to v poriadku. Osemstupňový automat sa neovláda klasickou pákou, ale otočným ovládačom. Ak by bolo toto auto určené pre dynamického mladíka, krčil by som nosom. Ale nie je. Takže toto riešenie beriem pragmaticky, vďaka nemu je napríklad výborne prístupná odkladacia polička a na prácu s ovládačom som si po pár dňoch zvykol.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Svižne aj rodinne

Pri ladení podvozka automobilov tejto kategórie platia špeciálne pravidlá. Auto totiž musí byť smerovo stabilné prázdne ale aj plne obsadené. Čo je samozrejme podstatný rozdiel. Test ukázal, že sa s touto neľahkou úlohou v Citroëne popasovali nad očakávanie dobre. Aj v prípade, že bol na palube iba vodič, nebol podvozok v zákrutách  prehnane uplávaný a veľmi dobre sa popasoval aj s krátkymi pozdĺžnymi vlnami na ceste. A tak by ste logicky očakávali, že pri plno obsadení bude problém. Nebol. Prevoz siedmich statných chlapov s batožinou zvládol výborne.

Citroën SpaceTourer
Citroën SpaceTourer

Pod kapotou sme mali aktuálne výkonové maximum, dvojlitrový turbodiesel s maximálnym výkonom 130 kW (177 k) a najvyšším krútiacim momentom rovných 400 Nm. Motor spolupracoval s moderným osemstupňovým automatom, čo je pre toto auto ideálna voľba. Motor má totiž dosť sily aj v prípade, že je auto obsadené na maximum. Schopnosti pohonu samozrejme zodpovedajú charakteru auta, kto hľadá pretekárske náčinie, nech siahne do inej poličky.

Elegantná bočná silueta
Citroën SpaceTourer

Klasické veľké MPV sa stávajú ohrozeným druhom, čo mi, úprimne, nedáva zmysel. Marketing do popredia tlačí kategóriu SUV, no keď auto potrebujete na úžitok a nie frajerinu, musí byť vaša voľba jasná. Lebo k tomu, čo vám Citroën SpaceTourer ponúkne, sa žiadny z nich ani len nepribližuje. Stačí iba nepodľahnúť  aktuálnej móde. A ako to dopadlo s veľkou rodinou, po skúšobnej jazde. Začínali sme názorom: upravený úžitkáč si určite nekúpime a končili objednaním auta. Prečo? Lebo SpaceTourer narýchlo upraveným úžitkáčom nie je. Či už budete hodnotiť vypracovanie kabíny a použité materiály, odhlučnenie od karosérie a podvozka, bohatú výbavu z pohľadu komfortu a bezpečnosti až po jazdné vlastnosti, charakter úžitkového auta budete hľadať márne.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 997 cm3
Max. výkon 130 kW/177 k
Max. krútiaci moment 400 Nm
Palivo Nafta
Pohon Predná náprava
Prevodovka 8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 956 mm
Šírka 1 920 mm
Výška 1 890 mm
Rázvor náprav 3 275 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 020 kg
Rozmer pneumatík 225/55 R17
Objem batožinového priestoru 640 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,8 s
SPOTREBA
Mesto 7,2 l/100 km
Diaľnica 8,1 l/100 km
Okresky 5,6 l/100 km
Priemer 7,5 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 26 552 €
Cena testovanej verzie 35 200 €

Test Citroen Berlingo BlueHDi 130: Skutočne všestranný