Superb Scout prichádza po prvýkrát na náš trh. Operácia sa vydarila, auto je veľmi pekné. Oplatí sa však s benzínovým motorom 2,0 TSI?

Test Škoda Superb Scout

Škoda pristupuje k prerábaniu štandardných modelov na mestské crossovery s citom. Nepreháňa to s okrasami na karosérii ani so zdvíhaním podvozka. A taká je aj Škoda Superb Combi Scout. Prax ukázala, že výborný pohon 4×4 by dovolil podstatne viac, ako svetlá výška a dlhý rázvor podvozka. Automobilka nakoniec ani netvrdí, že toto auto patrí do terénu. Jeho cieľovou skupinou sú klienti, ktorí sa chcú odlíšiť. A im by sa Superb Scout podľa nás mohol páčiť.

Test Škoda Superb Scout

Priestor, pohodlie, ticho

Karoséria dostala decentné doplnky: plastové lemy blatníkov, prepracované nárazníky majú na spodných okrajoch lišty striebornej farby, rovnakú farbu dizajnéri použili aj na krytoch spätných zrkadiel. Výsledkom je s citom upravená karoséria, ktorá nešokuje, no zaručene zaujme.

Podobný postup automobilka použila aj v prípade interiéru. Superb je aktuálne najluxusnejším modelom značky Škoda, a tak sú úpravy podľa očakávania skôr decentné. Nám sa napríklad páči, že čierne plastové lišty s vysokým leskom, na ktorých vidno každé zrniečko prachu (špeciálne okolo kulisy radenia), nahradil drevený vzor s jemným lakom. Autu dodávajú serióznosť a pocit luxusu.

Tomuto charakteru zodpovedá aj kvalita a poťahy sedadiel. O tom, že sedíte v Superbe Scout, vás informuje nápis vyšitý na operadlách predných sedadiel. O priestrannosti Superbu je zbytočné sa rozpisovať.

More miesta ponúkne na predných aj zadných sedadlách. Príjemnou drobnosťou, ktorá cestujúceho veľmi poteší, je možnosť sklápania bočných ramien z opierky hlavy na zadných sedadlách.  Možno drobnosť, no keď si budete chcieť počas dlhej cesty zdriemnuť, tento vtipný a jednoduchý nápad sa vám určite bude páčiť.

Test Škoda Superb Scout

Podľa očakávania sa majiteľ nebude obmedzovať ani pri nakladaní batožiny. Objem 660 litrov je dosť aj na zbalenie sa na dovolenku. Ak by to nestačilo, k dispozícii máte sklopné ťažné zariadenie. Piate dvere podľa očakávania ovláda elektromotor a pod dnom, napriek pohonu 4×4, zostalo miesto na rezervu. V našom prípade bola iba dojazdová, no hĺbka vaničky naznačuje, že by sa zmestila aj plnohodnotná.

Parádne svetlá aj tempomat

Pozrime sa teraz na to, čo nám testovaný model ponúkol navyše. Prvým veľmi príjemným benefitom sú špičkové MATRIX reflektory. Svietia výborne v stretávacom aj diaľkovom režime, vykrývanie iných vozidiel funguje bez zaváhania. Pre oči je príjemný aj prechod medzi osvetleným a neosvetleným priestorom pred vozidlom.

Druhá vec, ktorá nás zaujala, je adaptívny tempomat. Dokáže nielen čítať dopravné značky, no na základe nich aj prispôsobovať rýchlosť vozidla. Ďalšími zdrojmi informácií pre tempomat je kamera v čelnom skle a údaje z navigácie. Systém je veľmi dobre vyladený, výborné výsledky dosahoval predovšetkým v meste. Vodičovi tam pri šoférovaní dokáže výrazne pomáhať.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Silný tak akurát

Len málokto si vie predstaviť manažérske auto tejto veľkosti s benzínovým motorom. Áno, v ekonomike prevádzky sa na osvedčené TDI benzínový štvorvalec určite nechytá.

S dlhodobou priemernou spotrebou sa pod 9 litrov benzínu na sto kilometrov dostanete iba ťažko. Jedinou možnosťou je, že väčšinu kilometrov strávite na okresných cestách, kde sme dokázali jazdiť so spotrebou o približne dva litre nižšou. Superb je však kráľom diaľnic a tu už priemerná spotreba nezadržateľne stúpa k desiatke.

Ak ale hovoríme A, musíme povedať aj B. Reakcie motora na pokyn vodiča ako aj spolupráca so sedemstupňovým automatom je výborná. Šprint z miesta zvládnete Škoda Superb Scout 2,0 TSI 4×4 za 5,7 sekundy, výborné reakcie motor predvádzal aj v pružnom zrýchlení pri predbiehaní na diaľnici. Na rýchlostných limitoch pracuje motor v rozumných otáčkach, na pokyn vodiča teda zareaguje bez váhania. Páči sa nám, že motor do otáčok stúpa kontinuálne, čo podčiarkuje skôr luxusný, než športový charakter auta. Naladenie podvozka si viete regulovať cez dotykový displej multimediálneho systému. Na výber je viacero alternatív, vďaka ktorým môžete naladenie podvozka meniť od plavného, až po športové.

Pre koho?

Škoda Superb Scout nás zaujala. Na karosérii má bižutérie tak akurát, interiér kvalitou materiálov a dielenským vypracovaním uspokojí aj náročného motoristu. Výborné reflektory, kvalitné sedadlá, odhlučnenie kabíny, celá batéria prvkov komfortu ako aj aktívnej a pasívnej bezpečnosti prispievajú k vysokému cestovnému pohodliu. Takto má vyzerať a jazdiť prestížny model automobilky. Trocha som však zaváhal v prípade výberu motora. Benzínový štvorvalec 2,0 TSI to má veľmi ťažké. Jeho výkony a reakcie na želanie vodiča sú bez diskusie veľmi dobré, no za súpera má výborný motor 2,0 TDI EVO (140 kW/190 k, 400 Nm), ktorý vie byť podstatne úspornejší. Všetko teda záleží na tom, koľko kilometrov s autom ročne najazdíte. Či už si ale vyberiete benzínový alebo dieselový motor, získate priestranné, pohodlné a výborne odhlučnené auto, na ktorom bez problémov zvládnete cestu naprieč Európou.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 984 cm3
Max. výkon 200 kW/272 k
Max. krútiaci moment 350 Nm
Palivo Benzín
Pohon 4×4
Prevodovka 7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 863 mm
Šírka 1 864 mm
Výška 1 496 mm
Rázvor náprav 2 841 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 667 kg
Rozmer pneumatík 235/45 R18
Objem batožinového priestoru 660 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s
SPOTREBA
Mesto 9,1 l/100 km
Diaľnica 9,2 l/100 km
Okresky 7,3 l/100 km
Priemer 9,4 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 45 500 €
Cena testovanej verzie 52 140 €

PRVÉ DOJMY: Škoda Octavia 2020 – naživo vyzerá neskutočne dobre