Škoda Superb patrí dlhodobo k najpredávanejším modelom značky. Priamy konkurent Volkswagenu Passat prináša takmer rovnakú techniku a to za lepšiu cenu a v štýlovejšom balení. Aj preto môžeme na našich cestách omnoho častejšie vidieť Superb ako jeho nemeckého brata. Navyše, práve v týchto týždňoch sa u nás začínajú premávať české vlajkové lode so zelenými evidenčnými číslami. Škoda totiž konečne začala predávať plnohodnotný plug-in hybrid Superb iV!

Osobne ani neviem či má ešte zmysel venovať sa evolučne omladenému dizajnu. Superb iV pokračuje vo veľmi úspešnom koncepte svojej generácie pred modernizáciou. To znamená, že prevažujú ostré hrany, rovné línie a čisté plochy. Mohol by som dokonca povedať, že modernizáciou dostal aktuálny dizajnový jazyk Superbu pomyselnú korunku dokonalosti a na samotnom aute je naozaj málo vecí, ktoré by som mohol vytknúť… Možno preto, že som „hranofyl“. Ak by som ale predsa len musel poukázať na jednu vec, ktorá sa mi k celkovému vzhľadu auta nehodí, je to línia prepájajúca predné hmlové svetlá. Tu by som si určite vedel predstaviť o niečo menej rušivý tvar hlavne priamo pri plne LED hmlovkách.

Naopak skvelým riešením je prepojenie zadných svetlometov chrómovou linku. Síce len opticky, no auto tak pôsobí širšie a dravšie ako predchodca. Taktiež tomu napomohla pozmenená grafika zadných svetiel, ktorá mi tak trochu pripomenula SUV Kodiaq.

Interiér už viac neťahá za kratší koniec

Po presune do interiéru ma zaujala jedna vec. Škoda Superb už viac nie je taký ten „lacnejší“ príbuzný Passatu. Vidieť to najmä na prepracovaných detailoch ako prešívanie sedadiel či kožené madlá dverí. Za mňa osobne je to pre českú automobilku posun vpred a prísľub prémiovejšej budúcnosti. Navyše musím podotknúť, že počas celého testu v interiéri nič nevŕzgalo, nič neškrípalo a všetko pasovalo do seba tak, ako by som si to pri aute v tejto cenovej kategórii predstavoval. Navyše sedačky, ktoré boli nie len pohodlné, ale aj vzhľadovo perfektné, dokonale sadli do interiéru. Bola tu však jedna vec, ktorá mi ihneď po nastúpení povedala, že nesedím len tak v bežnom Superbe. Namiesto ukazovateľa teploty na prístrojovom štíte, tu bol druhý ukazovateľ aktuálnej „kapacity nádrže“. Avšak v tomto prípade tá druhá „nádrž“ bola batéria s kapacitou 13 kWh.

Mimochodom nachádza sa na mieste, kde by za normálnych okolností bola plnohodnotná rezerva, čo môže byť pre niekoho výstražným prstom. Superb iV Combi v mnou testovanej verzii mal len rýchlosadu na lepenie defektov. Ak sa však pozriem na kapacitu batožinového priestoru, tak tá nijako neutrpela. Stále tu máte dostatok priestoru na plnohodnotné dvojlôžko v prípade, že sa rozhodnete zo Superbom iV Combi kempovať. Alebo v prípade, že vypukne pandémia a vy so svojou polovičkou hráte na sklopených zadných sedačkách karty a čakáte kým sa Vám auto na rýchlonabíjačke nabije na 100%. (Approved!)

1,4 TSI výkonom postačuje 

Dobre, poďme ale k merítku veci a dôvodu prečo ste tu. Hybridný pohon. Teda konkrétne plug-in hybridný, aby sme sa nemuseli chytať za slovíčka. V čase testovania som na našich sociálnych sieťach urobil malý prieskum toho, ako ľudia veria elektrifikovaným autám. Na otázku koľko čisto elektrických kilometrov môžeme prejsť na jedno nabitie odpovedalo správne len niečo okolo 25% respondentov. Osobne by som však tiež neodpovedal správne. Superb iV Combi mi totiž doslova vyrazil dych keď na jedno nabitie dokázal prejsť až 53 kilometrov. Áno čítate správe. Výrobca udáva, že auto je schopné prejsť 47-62 kilometrov, no po pravde týmto originálnym údajom som nikdy moc neveril. A asi ani nie som sám. No po tom, čo som uvidel hodnotu 53 bol som fakt príjemne prekvapený.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Nakoľko sa jedná o hybridný systém, k slovu sa dostala aj 1,4 TSI s výkonom 115 kW. Testovací okruh, ktorý mal presne 100 kilometrov a bola v ňom započítaná aj diaľnica, mesto a okresky sa podarilo „dať“ za 2,2 litra na 100 km. Hej bolo to spojené s tým, že som išiel zmienených 53 kilometrov čisto na elektrinu. Ale myslím si, že aj tak je to skutočne skvelá spotreba.

Žalostné nabíjanie

Dokopy s elektrickým a benzínovým dojazdom dokáže auto, ktoré má systémovo 160 kW prejsť hravo viac ako 800 kilometrov a to aj napriek tomu, že oproti klasickej verzii Superbu tu je len 50 litrová nádrž, čo je o 16 litrov menej. Bohužiaľ na hybridnom pohone cítiť, že to nie je jeho najnovšia generácia. Je to viditeľné najmä pri žalostne pomalom nabíjaní. Doba dobíjania na rýchlonabíjačkách bola v mojom prípade 3 hodiny a 50 minút. Keďže sa jedná o akumulátor s kapacitou len 13 kWh, je to skutočne zdĺhavé.

Doma pri výkone 2,3 kW „zo zásuvky“ bola potom doba plného nabitia až 5 hodín 25 minút. Na druhú stranu si však takéto nabíjanie viem predstaviť v jednom scenáre. Niekto, kto si Superb iV kúpi na jazdenie v meste a občasné dlhé výlety určite nebude mať problém nabiť auto v garáži cez noc. Takýmto spôsobom nielen že bude šetriť emisie v meste, kde môže hravo lietať na elektrinu, ale možno ani nepocíti dlhšiu dobu nabíjania.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Navyše veľmi sa mi páčila odozva na plyn v hybridnom režime. Auto doslova letelo za pedálom a na moje prekvapenie, relatívne malý motor nebolo vôbec cítiť. Niekedy sa však do interiéru dostal klasický maloobjemový zvuk jedna-štvorky ťahajúcej auto s hmotnosťou takmer 1800 kíl. Možno v nasledujúcej generácii a s príchodom nového plug-in hybridného pohonu sa to zlepší.

Tempomat z najvyšších tried

Čo by som ale mohol povedať o asistentoch, ktoré so sebou priniesla nevšedná verzia Superbu? Jedným slovom nadštandard. Na palube sa nachádzalo všetko čo si môžete predstaviť okrem, paradoxne, ambientného osvetlenia. Prístupný bol Line Assist, Side Assist, adaptívny podvozok a všetky názvy Assist, ktoré Vás napadnú. Čerešničkou na torte bola potom prítomnosť nového prediktívneho tempomatu, ktorý má pri vozidlách Škoda premiéru. Väčšinou sa premiéra nespája s úspechom, avšak tu to bolo presne naopak.

V istých prípadoch sa mi dokonca stalo, že som aj 50-60 kilometrov nemusel použiť ani jeden pedál. Auto dokázalo veľmi presne korigovať rýchlosť, do zákrut, kruhových objazdov či dokonca mimo dedinu alebo pri brzdení do mesta. Pri tabuli začiatok dediny bolo vždy presne 50 kilometrov za hodinu. Osobne musím vyzdvihnúť skvelý podvozok. Nečakal som, že výber medzi jednotlivými jazdnými módami tak závratne ovplyvní pohodu na palube. Ak som ale prepol zo Sport na Comfort alebo opačne, ten rozdiel bol skutočne obrovský.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Okej priznávam, že niekedy to bolo vyslovene otravné, hlavne na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou kde sa tabuľa 110 nachádza na každom kroku. V tomto prípade bolo až komické ako sa Superb snažil raz pridať na 130 len preto, aby hneď na to opäť brzdil na 110. Možno tomu pomôže softvérový update, ktorý do máp zahrnie časové rozmedzie stodesiatky na diaľnici.

Resumé

Čo by som ale inak mohol povedať o Superbe iV Combi? Ak poviem nadčasový, veľa z Vás ma vysmeje pretože takýto pohon tu už je XY rokov. Áno je, ale pri Škode je to novinka. Navyše podarený dizajn modernizovanej verzie pôsobí naozaj sexi ak z prednej masky trčí nabíjací kábel. Sám som si ten pohľad zamiloval natoľko, že som pred autom počas nabíjania len tak sedel a kochal sa ním. Mnohokrát ma pritom napadlo otázka, či to týmto nemá diesel spočítané. Možno nie hneď, ale skôr či neskôr bude toto omnoho rozumnejšia voľba pre ľudí, ktorí sú často v meste. Diesel v mestských podmienkach trpí, elektromobil si ich užíva. Presne taký typ vodiča si preto podľa mňa nepochybne a rád kúpi Superb iV a to nehovoriac o očakávanej Octavii iV aj vo verzii RS.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Viem si ho predstaviť v rukách obchodného zástupcu, ktorý väčšinu svojho času trávi na stretnutiach v rámci mesta, ale taktiež si ho viem predstaviť ako plnohodnotné rodinné auto pre ľudí, ktorí potrebujú priestor a zároveň nenajazdia veľké množstvo kilometrov. V tom prípade je spaľovací motor len sekundárnym artiklom a zo Superbu iV sa bez problémov stane rodinný elektromobil. Určite sa Superb iV nestratí ani pri klasických manažéroch, ktorý za deň nacestujú stovky kilometrov. Vďaka hybridnému pohonu za nimi ostane omnoho menšia uhlíková stopa a navyše, pri súčasných cenách za benzín aj slušne ušetria. Viem, že ma za tento názor asi ukameňujete, ale pomaly sa dostávame do post spaľovacej doby či chceme alebo nie.

TEST Škoda Superb 2.0 TSI 140 kW: Zabudnite na diesle

Technické údaje
Škoda Superb iV Combi
Usporiadanie a počet valcov radový 4-valec, elektromotor
Zdvihový objem 1395 cm3
Max. výkon (systémový) 160 kW/215 k
Max. krútiaci moment 400 Nm
Palivo benzín
Pohon predný
Prevodovka 6-stupňové DSG
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 862 mm
Šírka 1 864 mm
Výška 1 476 mm
Rázvor náprav 2 841 mm
Prevádzková hmotnosť 1730 – 1861 kg
Objem batožinového priestoru 485 / 1 610 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Max. rýchlosť 224 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (udávaná výrobcom)

Mesto (test)*

Diaľnica (test)*

Okresky (test)*

Kombinovaná (test)*

5,8 – 7,2 l/100 km

4,5 l/100 km

5,8 l/100 km

4,2 l/100 km

4,6 l/100km

CENA
Základná cena modelu 39 450 eur
Cena testovanej verzie 44 635 eur

* spotreba je udávaná pre hybridný režim

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!