Prvá generácia modelu GLA nebola na prvý pohľad príliš lákavým SUV-čkom. Možno preto, že v očiach mnohých zákazníkov sa javila ako vyvýšená verzia predchádzajúcej triedy A. A tú veru mnoho z nás za auto hodné tohto segmentu nepovažuje. Teraz však prišla zmena.

Mercedes ale aktuálnym modelom vyslyšal túžby ľudí a zareagoval na kritiku novou generáciou, ktorú už môžeme bez hanby zaradiť medzi flotilu SUV. Vylepšený model to dokazuje svojou vyššou telesnou výškou, vďaka ktorej má auto suverénny vzhľad. Generácia predtým pôsobila viac-menej žensky, hlavne kvôli nadmernému množstvu oblých tvarov, no teraz GLA vyzerá ako racionálny a sebavedomý spoločník na cesty. A čo je dôležitejšie, pre všetky pohlavia.

Mercedes-Benz GLA 200d

Generačne získala GLA na kvalitách, ale aj na cene

Keď si človek nasadne do Mercedesu, očakáva určitý pocit, ktorým sa vozidlá trojcípej hviezdy vyznačujú. V prvom rade ide jednoznačne o komfort, ktorým dokáže medveď a´lá GLA očariť. Hlavnou zmenou oproti predchodcovi je výška, šírka a rovnako aj rázvor kolies. V GLA sa pre dobro cestujúcich pridalo na zadných sedadlách viac ako 116 milimetrov, ktoré robia zo sedačiek naozaj pohodlné a príjemné útočisko, a to aj pri dlhších výletoch. Šikmá strecha pritom žiadnym spôsobom neobmedzuje polohu sediaceho a ani jeho výšku (ak teda nemeriate nad dva metre, ale aj tak by ste sa sem zrejme zmestili).

GLA vytvára priestranný dojem, pričom sedíte na komfortných sedadlách, ktoré sú nastaviteľné všetkými smermi. V prípade potreby môžu byť vybavené vyhrievaním či chladením. Zamrzelo ma však, že auto s takouto cenou nemá v základe elektrické posúvanie. Namiesto toho sa na spodku sedadla nachádza železná tyč, ktorá teda prvotný dojem luxusného interiéru zmietla zo stola. Čo už, toto je zrejme prepych, za ktorý si musíme priplatiť.

MBUX

Informačný systém MBUX od spoločnosti Mercedes-Benz nie je žiadnou neznámou, pôsobí futuristicky a podmanivo. Pritom si drží štatút jedného z najlepších v automobilovom priemysle. Rovnako ako jeho veľký brat GLS, aj GLA dostala takzvanú funkciu umývania auta. Stlačením jedného príkazu sa sklopia spätné zrkadlá a bočné okná sa dovrú. Informácie z dažďového senzora sú potlačené, takže stierače zostanú po celý čas nehybne na svojom mieste.

Súčasne sa v tejto chvíli prepne klimatizácia do režimu recirkulácie vzduchu a po niekoľkých sekundách sa zobrazí na monitore obraz z 360-stupňovej kamery (ak ju auto má), aby šofér mohol bezpečne vojsť do umyvárky. Ja som túto možnosť oželela, pretože patrím medzi zástancov ručného umývania, kde zapnutý motor netreba. Druhá vec je, že kefy na novom laku sú pre mňa akýmsi hororovým scenárom, na ktorý nemám srdce.

Jedným z ďalších strašiakov môže byť cena, uznávam. GLA je podstatne drahšia ako mnoho konkurentov, ale jazdí ako jedna z mála. Ide o prepracované vozidlo, v ktorom dokážete stráviť hodiny vozenia bez pocitu malátnosti. A keď vás nešťastnou náhodou premôže únava, aktívna kontrola jazdného pruhu okamžite preberie celú posádku. Ak sa totiž trajektória kolies začne presúvať mimo pruh, medveď sa prejaví veľmi desivým brzdiacim zásahom, ktorý museli vyvíjať skutočne zlomyseľní ľudia. Ale pravdu povediac, určite je to pri mikrospánku účinnejšie ako jemné cuknutie volantom, takže s ohľadom na bezpečnosť chválim.

Mercedes-Benz GLA 200d

Batožinový priestor dostal široký otvor, rovnomerný tvar a dvojité dno. S objemom 435 litrov sa síce stal vo svojej kategórii najmenším, ale stále ide o badateľný nárast. Ak by ste predsa len zatúžili po väčšom kufri z flotily trojcípej hviezdy, je tu pre vás GLB. To je založené na rovnakej platforme a je ideálne pre kohokoľvek, kto hľadá maximum priestoru zbaleného do praktickej formy.

Jazdné vlastnosti na vysokej úrovni a očarujúca spotreba

Odpruženie auta má tesnejšie nastavenie ako spomínané GLB. Preto lepšie zapadá do mladšieho charakteru GLA bez toho, aby to posádku unavovalo. Zvuková izolácia kabíny je na naozaj vysokej úrovni, tak ako sa od Mercedesu očakáva. Malý aerodynamický hluk sa objaví až pri diaľničných rýchlostiach. A tým sa dostávame k najmilšiemu prekvapeniu.

Dieselový agregát s objemom 2,0-litra pod kapotou si dokáže aj vďaka dvojspojke poradiť s okresnými aj rýchlostnými cestami. Práca 8-stupňového automatu by mala byť teda bezchybná aj v meste, ale v týchto podmienkach sa motor prejavoval hlučnejšie ako obvykle. Niekedy si prevodovka nevedela rady, aký stupeň zaradiť, čo sa prejavilo občasným vytáčaním motora. Kombinácia týchto dvoch pohonných orgánov však priniesla aj napriek tomu veľmi prekvapivé hodnoty spotreby.

Priemerná spotreba sa počas týždenného testovania všetkých možných rýchlostných ciest vyšplhala na 5,6 litra/100 km. To je pri hmotnosti SUV veľmi dobré číslo. Ak by ste sa ju snažili zvýšiť na nerozumné (a nemorálne) maximum, museli by ste brázdiť kopcovité cesty so 4-člennou posádkou a plným kufrom dovolenkového vybavenia, no aj tak by ste sa nedostali nad číslo 8,8 litra/100 km.

Druhá generácia GLA narástla takmer vo všetkých smeroch. Auto má teraz rovnakú veľkosť ako konkurenčné Audi Q3, ale vďaka svojim osobitým tvarom už nepôsobí ako nafúknutý hatchback. Tento pocit je výrazný aj pri pohľade zboku, keďže GLA abstinuje od výrazných plastových prvkov. Na rozdiel od niektorých iných SUV sa tento medveď cíti v zákrutách ako doma, aj napriek zvýšenému ťažisku a nabratej váhe. Je v podstate rovnako podarené ako trieda A, no s viacerými výhodami. Vďaka vyvýšenému telu sa ľahko dostať dnu aj von a za volantom sedíte pohodlne vysoko.

Resumé

Testované GLA bolo vybavené niekoľkými užitočnými prvkami ako sú viacúčelové LED svetlomety, digitálny kokpit (ktorý tvoria dva 10,25-palcové displeje) aj navigácia s rozšírenou realitou. Ak do tohto receptu primiešame 18-palcové kolesá, zo základnej cenovky približne 38-tisíc eur sa vyšplháme aj vďaka týmto vychytávkam na skoro 50-tisíc eur. Stojí to za to?

Na oplátku získate jedno z technologicky najvyspelejších kompaktných SUV na trhu. GLA má vynikajúci dvojlitrový motor s výkonom 150 koní, ktorý má síce trochu hlasný prejav, no za malú dávku trpezlivosti sa odmení spotrebou. Dobre nastavený podvozok a precízne riadenie sú zárukou zábavy aj v mimomestskom priestore.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1950 cm3
Max. výkon 110 kW/150 k pri 4000 ot.
Max. krútiaci moment 320 Nm
Palivo Diesel
Pohon RWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 410 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 834 mm
Výška 1 611 mm
Rázvor náprav 2 729 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 615 kg
Objem batožinového priestoru 435 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Rozmer pneumatík 235/55 R18
SPOTREBA (počas testu)
Mesto:
Diaľnica:
Okresky:
Priemer:
7,8 l/100km
8,3 l/100km
5,2 l/100km
5,6-5,8 l/100km
CENA
Základná cena modelu 38 034 eur
Základná cena testovanej verzie 47 784 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAston Martin za 55-tisíc eur? Kúpiť si ho môžete, jazdiť na ňom ale nebudete
Nasledujúci článokKrupobitie či záplavy? Ako postupovať pri hlásení škôd na aute