Mám rád, keď si automobilky snažia raziť vlastnú cestu a vkladajú do áut niečo extra, čo konkurencia nemá. Dokonca to môže byť aj celý pohon, tak ako v prípade testovaného Mercedes-Benz A250e. Ako malé písmenko „e“ naznačuje, ide o plug-in hybrid. Nie je to však taký bežný plug-in hybrid, akých sú na cestách dnes už stovky. Mercedes dokazuje, že nepatrí na špičku len vo svete motoršportu, ale taktiež aj vo svete technológií, ktoré je schopný nasadiť do svojich modelov.

V úvode chcem povedať, že aj keď sa jedná o plug-in hybrid s klasickým spaľovacím motorom a elektromotorom, rozhodol som sa túto recenziu poňať trochu inak. Na „áčko“ som sa zameral z toho pohľadu, že spaľovací motor je tým sekundárnym a elektromotor tu hrá hlavné husle. V prípade plug-in hybridov to je totiž ešte stále naopak. Je to primárne klasické auto, ktoré má niekde uložený elektromotor a batériu, ktorá vystačí na zopár mestských elektrických kilometrov. Tu sa hatchback začína odlišovať od konkurencie. Mercedes-Benz A250e si razí vlastnú cestu tak dobre, že by sa dalo tvrdiť, že plug-in hybridný pohon konečne dospel.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Od testu Mercedesu-Benz som nemohol očakávať nič iné ako prémiovú techniku, prémiový dizajn a detaily dotiahnuté k dokonalosti. Začnem pekne dizajnom. Nakoľko trieda A je na trhu už dlhšie, každý si už isto všimol to svoje pre a proti. Za mňa musím povedať, že „áčko“ ma príjemne prekvapilo tým, ako pôsobí. Aj keď sa jednalo o tú klasickú „eko“ verziu, auto si doslova pýtalo športovú jazdu. Gény F1 sú zakorenené hlboko v značke a to je len dobre. Navyše paket AMG je niečo, bez čoho si mladícky vyzerajúci Mercedes už azda neviem ani predstaviť. No a samozrejme potom je tu aj klasické AMG, ale to je už iná pesnička. Ak Vás to aj tak zaujíma, určite sa mrknite na našu recenziu. Od bežného “áčka” sa plug-in hybrid odlišuje len plaketamy EQ Power na predných blatníkoch a dvojicou krytiek hrdiel nádrží. Tá na vodičovej strane skrýva hrdlo benzínovej nádrže a na pravej strane je schovaný nabíjací konektor, ktorý je dokonca typu CCS.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Plug-in hybridný systém najvyššej triedy

To by bolo k vzhľadu auta asi tak všetko. Poďme na to najdôležitejšie – plug-in hybridnú sústavu. Testovaný Mercedes mal pod kapotou motor s objemom 1 332 ccm, ktorý vznikol v spolupráci s francúzskym Renaultom. Je to teda dobre odskúšaný agregát, ktorý sa nachádza naprieč ponukou oboch automobiliek. Malý štvorvalec má výkon 118 kW a krútiaci moment 220 Nm. Možno malou nevýhodou spaľovacieho ústrojenstva je fakt, že so sebou vozíte relatívne malú, 30-litrovú nádrž. Ale ako sekundárny pohon to vyhovuje. Primárnym pohonom by som v tomto prípade nazval ten elektrický. Hneď aj vysvetlím prečo. Elektromotor s výkonom 65 kW a krútiacim momentom 165 Nm dokáže sprostredkovať plne elektrickú jazdu až do rýchlosti 140 km/h. Batéria s celkovou kapacitou 15,6 kWh by mala vydržať na približne 70 kilometrov.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Elektromotor som si dovolil nazvať primárnym pohonom pretože disponuje dostatočnou dynamikou na to, aby prepravil ľudí z bodu A do bodu B bez emisií. To by ale nebolo všetko. Pri plug-in hybridoch a všeobecne pri elektromobiloch býva veľkým problémom rýchlosť nabíjania. Nie každému sa chce „stráviť mladosť“ na nabíjacej stanici a presne na to Mercedes pri A250e myslel. Nabitie z 27% na 100% trvalo len 26 minút. S nabíjacím výkonom až 23 kW si teda môžete dať svoje „áčko“ nabiť počas toho, ako idete na obed či do supermarketu. Pri plnom nabití síce ukazovalo dojazd okolo 78 kilometrov, no reálne som očakával tak 50-55. O to viac som zostal prekvapený, keď som normálnou jazdou prešiel 68 kilometrov a na palubnom štíte mi svietil dojazd ešte ďalších 6 kilometrov. Pritom to nebola žiadna „flákačka“. Medzimesto 100 km/h a v meste tak predpisovo.

Na elektrinu až 70 kilometrov

Priemerný vodič za deň podľa štatistík z roku 2015 najazdí približne 47 kilometrov. Keďže som na Mercedese bez akýchkoľvek problémov zvládol až 68 kilometrov na elektrinu, dovolil som si považovať pri mojom teste elektromotor za primárny. Celkovo som za pár dní testovania najazdil cca 500 kilometrov, z čoho bolo až 80% elektrických. Plug-in teda v tomto prípade dáva obrovský zmysel. Ak si zoberiete, že do práce chodíte zo satelitov väčších miest a po ceste máte nabíjačku, spaľovací motor ani nepoužijete.

Áčkový Mercedes dokonca zvládol na elektrinu aj podstatnú časť úseku diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Motor bol v tomto prípade zapnutý len chvíľu, čo spôsobilo finálnu spotrebu benzínu len 2 litre na 100 km. Spotreba elektrickej energie bola 13,2 kWh na 100 km. Tieto hodnoty sú skvelé, aj keď si zoberieme do úvahy, že auto má 160 kW a 450 Nm krútiaceho momentu. Nejde teda o žiadneho lenivca, ale o celkom slušný ekologický, možno trochu lajtový, hot-hatch.

Od Sport až po Electric

Na palube je k dispozícii aj viacero jazdných režimov. Máme tu klasický režim Sport, kedy je primárne využívaný spaľovací motor. Potom je tu režim Comfort, v ktorom je prepínané medzi oboma pohonnými jednotkami. Všimol som si však jednu čudnú vec. Počas zapnutia spaľovacieho motora pri elektrickej jazde dostane auto nepríjemný kopanec. Motor razom vyskočí do vyšších otáčok, čo môže byť pre neskúseného vodiča trošku mätúce. Našťastie prevodovka pracuje stále a teda je toto zapnutie krátke, no na prekvapenie surové.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Potom tu máme režim Electric, kedy sa auto správa ako plnohodnotný elektromobil. No a napokon asi najzaujímavejší režim je nazvaný „V meste na elektrinu“. Ten dokáže pripínať medzi oboma agregátmi na základe toho, či ste v meste alebo mimo mesto. V meste jazdíte elektricky a mimo mesta vám klasický motor slúži na pohon a zároveň ako generátor na nabíjanie batérie. Potom tu bola možnosť zvolenia režimu Individual a režimu na šetrenie batérie.

Takmer dokonalý infotainment

Mercedes-Benz z hľadiska palubných systémov ponúka rovnakú špičku vo svojej triede ako je tomu pri plug-in pohone. K systému MBUX sa ani nemá cenu nejako rozsiahlo vyjadrovať. Zhrnul by som to možno dvoma slovami – TAKMER DOKONALÉ. Objavil som zopár vecí, ktoré by si zaslúžili možno hlbší zásah UX tímu ako zopár nastavení náladového osvetlenia či správania vozidla, no inak sa potvrdilo, že je to absolútna špička. To zmienené ambientné osvetlenie síce vyžadovalo pri prvom nastavení trošku viac pozornosti, no keď som sa do toho dostal, zamiloval som si hru farieb. Osvetlenie nebolo špičkové vo vnútri, ale najmä navonok. MULTIBEAM LED, ktoré Mercedes vyvinul na trhu momentálne nemajú konkurenciu. Aspoň podľa môjho názoru. Dokonalé vyrezávanie objektov, spojené s vysokou svietivosťou a dosahom dokazujú, že ak má Mercedes nejakú techniku v triede S, nebojí sa ju nasadiť ani do triedy A.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ešte by som veľmi pochválil spracovanie interiéru a sedadlá. Začal by som asi sedadlami. Nečakal som, že klasická trieda A, hlavne vo verzii A250e, dostane tak kvalitné športové sedadlá s vynikajúcim bočným vedením. Jediné, čo mi na nich chýbalo, bolo elektrické nastavovanie, ale to sa dalo odpustiť. Tieto sedadlá sú dokonca perfektne urobené aj v zadnom rade, čo nebýva zvykom. Tu je však drobný problém s miestom. Pokiaľ som sa posadil sám za seba, pred kolenami mi už veľa miesta veru nezostalo. S menšou dávkou miesta musíte počítať aj v kufri, kde sú umiestnené batérie. Aj napriek tomu dostanete pomerne pekných 310 litrov a po sklopení sedadiel až 1 125 litrov.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Kvalita, ktorú len tak niekto nedobehne

Spracovanie interiéru je taktiež na špičke, no nedalo mi nevšimnúť si občasné zavŕzganie spoza inak skvelých displejov prístrojovej dosky. Táto chyba sa však pravdepodobne viaže len ku konkrétne testovanému modelu. Kde som ale zostal pomerne nepríjemne prekvapený, bola ponuka asistentov. Na palube boli všetky bezpečnostné prvky, ktoré si bežný vodič vie predstaviť a preto ma zaskočila absencia adaptívneho tempomatu. Našťastie, v konfigurátore je dostupný, no keď si človek zvykne na určitý nemecký štandard, môže ho to v konečnom dôsledku vyjsť draho. Poteší aj možnosť prepojenia so smartfónom, ktorá dodá používateľskému zážitku nový rozmer. V budúcnosti nebude chýbať ani podpora CarKey na čo sa veľmi teším, keďže som Apple fanúšik.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Celkovo budem Mercedes A250e hodnotiť skutočne vysoko. 9,8 bodu z 10 je presne to, čo si zaslúži. Skvelý plug-in hybridný pohon už teraz ukazuje smer, akým sa toto odvetvie v najbližších rokoch vyberie. Rýchle nabíjanie na nabíjacích staniciach a pomerne bezproblémové dobíjanie z domácej siete robia z A250e viac-menej elektromobil ako plug-in hybrid. Zopár desatín bodu strhám za vyšší hluk od pneumatík či strešnej hrany 5. dverí. Inak by som Áčko odporučil každému, kto za deň nerobí rekordné hodnoty nájazdu a auto využíva primárne ako dopravu do a z práce. Aj napriek vyššej cene sa z A250e stane veľmi vyhľadávané auto najmä pre ľudí z okolí veľkých miest a pre mestských zákazníkov.

TEST Mercedes-AMG CLA 45S, kompakt s výkonom Lamborghini

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1332 ccm + elektromotor
Max. výkon 160 kW/288 k
Max. krútiaci moment 450 Nm
Palivo Benzín
Pohon hybrid
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 419 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 796 mm
Výška 1 440 mm
Rázvor náprav 2 729 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 680 kg
Objem batožinového priestoru 310 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,6 s
Rozmer pneumatík 05/55 R17
SPOTREBA (počas testu)
Dlhodobo
Benzín:
Elektrická energia:
Diaľnica
Benzín:
Elektrická energia:
Mesto
Benzín:
Elektrická energia:
.
1,5 l/100 km
16,4 kWh/100 km
2,0 l/100 km
13,2 kWh/100 km
.
1,2 l/100 km
16,8 kWh/100 km
CENA
Základná cena modelu 33 430 eur
Základná cena testovanej verzie 50 262 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!