Domov Recenzie TEST MINI Cooper SE, elektrizujúci, dizajnový, ideálny do mesta

TEST MINI Cooper SE, elektrizujúci, dizajnový, ideálny do mesta

Ikona ciest, legenda na kolesách, malé, svižné, hravé, vie sa na tom každý vyblázniť. Aj týmito slovami vieme opísať britskú automobilku MINI. Nám však v garáži zastala elektrická verzia tejto ikony.

MINI Cooper SE je plne elektrickým vozidlom, ktoré má doslova našliapnuté na to stať sa ikonickým elektromobilom. Spaľovací motor tu nehľadajte. Áno, viem, väčšine z vás sa práve postavili chlpy na ruke, no nové čisto elektrické MINI je naozaj to, čo veľmi dobre všetci poznáme. Presvedčilo nás už na prvých jazdách pred rokom. Elektrické MINI spája dva svety dohromady. Presne pri tomto aute som si povedal – MINI ostane navždy MINI.

Stále rovnako štýlový

Keď prechádzate mestom v modrom, teda tmavo-bledo modrom, MINI Cooper SE upúta to naozaj všetkých. Nejde len o to, že na aute svietia zelené ŠPZ, ktoré signalizujú elektromobil / plug-in hybrid, no jedná sa o kultovku. Upozorňuje na seba aj svojim mimozemským zvukom, možno aj práve preto tie pohľady.. Elektrická verzia sa od klasickej spaľovacej moc nelíši, takže zrejme na prvú by ste ani nepovedali, že sa jedná o elektromobil.

Detaily, ktorými rozoznáte elektrickú verziu od štandardnej sa nachádzajú na kryte nabíjacieho konektora. Samozrejme na pohľad je tiež iný dizajnový podpis kolies. Odlišnou je aj mriežka prednej masky. Mriežky nie sú oddelené, no jednoliate. Chýbať nesmú adaptívne full-LED svetlomety, ktoré svoju funkciu plnia v tme na jednotku s hviezdičkou.

Ergonómia tlačidiel je vecou vkusu

Rozdiely v interiéri by ste hľadali azda márne. Auto má stále typické prvky v interiéri, ktorých je nespočetne. Základom je ako už štandardom centrálny kruhový displej. Ten má okolo seba LED pás. Ten neslúži však iba ako ambientné osvetlenie ale aj ako informačný prvok. Pásik mení svoju farbu aj keď sa mení teplota, hlasitosť, atď.. Displej pred vami je kombináciou analógových ručičiek s digitálnym displejom.

Elektrické MINI však dostanete iba v jednej karosárskej úprave – dvojdverovej. Väčšina vozidiel s jedným párom dverí má problém so zadným radom sedadiel, kam sa veľmi ťažko nastupuje. No tu to nebol problém. Samozrejme, pokiaľ človek meria 195 centimetrov, tak menší problém môže nastať v podobe diskomfortu nastupovania aj sedenia.

MINI SE však nebolo stvorené na prepravu 4 osôb, prípadne na dlhšie výlety. MINI SE slúži výlučne na mestské jazdenie. Pokiaľ hľadáte dizajnovku, ktorá má denne odbehať 50 kilometrov, do roboty a z roboty a má upútať ľudí, zrejme nie je lepšieho kandidáta. Otázkou však znie, či to naozaj stojí za tú cenu, ktorú MINI SE má.. ale k tomu sa ešte dostaneme..

Detailov, ktoré sa nachádzajú v interiéri vozidla je naozaj množstvo. Bez toho by to ale nebolo to MINI ako ho poznáme. Najštýlovejšie sú jednoznačne ovládače ako z lietadla. Tie slúžia rôzne. Od nastavenia rekuperácie, cez klimatizáciu až vo voľbu jazdných režimov. MINI má jednoducho svojský štýl a emóciu, ktorú nemá azda žiadne auto.

Stredová konzola ako stredobod pozornosti

Okrúhla stredová konzola je pre MINI akousi modlou. Reálne ani ja sám si neviem predstaviť MINI bez tohto stredu. V strede je teda 8,8“ dotykový displej s navigáciou. Tá ukazuje aj čerpacie stanice, no počas cesty s nimi nevie rátať.. Je to škoda, lebo ukázať nejakú čerpaciu stanicu v okolí už nemusí byť tak zložite. Každému predsa ide o komfort a vodiči práve takúto maličkosť považujú za najideálnejšiu.

Ovládať centrálny displej viete aj na stredovom panely, respektíve na iDrive od BMW. Samozrejme všetko závisí od nastavenia človeka a ako veľmi ste na to zvyknutí. Rádio, prepojenie cez Bluetooth je už štandardom, no čo ma vyslovene naštvalo bola absencia podpory AndroidAuto. MINI to jednoducho ignoruje, pričom podpora Apple CarPlay je, no iba káblovo. Je to naozaj škoda, že podpora AndroidAuto je automobilkou stále ignorovaná a odsunutá na druhú koľaj. Myslím si, že v dnešnej dobe už nie je ťažké tam nahrať nový softvér s touto podporou.

MINI však viete využívať aj prostredníctvom svojej mobilnej aplikácie. Ak máte Apple telefón, pripojiť ho viete cez klasické USB na Apple CarPlay. Do hry však vstupuje aj USB-C konektor. Od britskej automobilky je však veľmi dobré, že neprehodila všetky koncovky na aktuálne najtrendovejší USB-C typ. Miesto pre odloženie telefónu je zložite, reálne neviete kam ho odložiť.. a vlastne ja ako užívateľ Andoidu som to ani nemohol využiť, tak zväčša skončil vo vrecku, no keď už som riešil Waze, tak som nevedel, kam ho dať..

Aplikácia pre MINI je jednoduchá a prehľadná. Všetky funkcie máte hneď a vstup do aplikácie vie byť chránený heslom alebo odtlačkom prsta. Cez aplikáciu viete zapnúť/vypnúť klimatizáciu, zapnúť svetlá, zatrúbiť, a mnoho ďalšieho.

Správanie sa na ceste

Elektrické MINI Cooper SE na cestách nie je našťastie ťažkopádne. Podvozok je naladený na tvrdú nôtu, no správa sa ako stopercentná motokára. Odozva na plynový pedál je okamžitá, nástup krútiaceho momentu s výkonom je taktiež ihneď. Jazda je tak dynamická, svižná a nudiť sa rozhodne nebudete.

Výkon elektromotora je celkovo 135 kW a krútiaci moment je na úrovni 270 Nm. Veľmi slušné parametre na tak malé auto. Z pokoja na 100 km/h zrýchlite v priebehu 7,3 sekundy, maximálka je obmedzená na 150 km/h. V dynamickosti a pružnosti vám pomáhajú jazdené režimy Sport, Mild, Green a Green+.

Režim Sport ponúka naozaj dynamickú a pružnú jazdu, no z baterky uberá veľmi rýchlo. Režimy Green a Green+ slúžia na čo najekologickejšiu a najúspornejšiu jazdu. Pri režime Green+ dokonca neviete ani zapnúť klimatizáciu. Odporúčam preto jazdu v režime Mild, kde je všetko tak, ako je človek zvyknutý v klasickom spaľovacom aute.

A čo dojazd?

Asi jedna z najčastejších otázok ohľadom elektromobilov. Pod kapotou MINI SE sa nachádza 32,6 kWh batéria. Pokiaľ sa hýbete v rádiuse do 100 kilometrov denne, bohato vám to vystačí. Pokiaľ sa rozhodnete ísť na dlhšiu trasu, treba si ju určite rozrátať. Nové MINI vychádza z koncepcie BMW i3, čo sa osvedčilo aj pri nabíjaní. Z 20% na 80% sa podarilo MINI nabiť v priebehu necelých 45 minút. Samozrejme pri pripojení na rýchlo nabíjačku.

Pokiaľ nechcete ničiť batériu, viete auto nabíjať cez wallbox (cca 3 hodinky), prípadne klasické „zástrčkové“ nabíjanie trvá cca 9 hodín. Čiže keď sa vrátite z roboty domov, viete auto pripojiť a pekne sa nabíja. Pokiaľ je auto nabité na 100%, môžete rátať s dojazdom okolo 200 kilometrov. Osobne si myslím, že je to žalostne málo na auto, ktoré stojí cez 40 tisíc. Žiaľ, za štýl sa jednoducho platí.

Na záver

MINI Cooper SE je jedným zaujímavým, štýlom elektromobilom. Čo ho zrejme zabíja najviac je cena. Nie tak dojazd, ktorý je naozaj dostačujúci. Plusov tohto vozidla je veľa, no mínusov minimum. Vďaka rýchlemu nabíjaniu viete obísť aj dlhšiu trať, než je 200 kilometrov. Pocit z jazdy a podvozku je v MINI jedinečný, neopísateľný a takto si to človek predstavuje, keď sa povie MINI. Azda druhou výhradou je absencia prepojenia AndroidAuto, ktorá by už v takomto vozidle mala jednoducho byť.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor synchrónny elektromotor
Typ a kapacita akumulátora 32,6 kWh
Max. výkon 135 kW
Max. krútiaci moment 270 Nm
Dojazd WLTP 233 km
Pohon predný
Prevodovka 1-stupňová s 2 stupňami rekuperácie
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 3 845 mm
Šírka 1 727 mm
Výška 1 432 mm
Rázvor náprav 2 604 mm
Celkový dojazd (WLTP) 220 km
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Objem batožinového priestoru 211 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
SPOTREBA (elektromotor)
Mesto 13,7 kWh
Diaľnica 15,2 kWh
Okresky 12,7 kWh
Priemer 13,1 kWh
CENA
Základná cena modelu od 33 000 €
Cena testovanej verzie 42 070 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokCeny polovodičov sa zmenia ! Ako dlho to potrvá ?
Nasledujúci článokAko dopadla zrážka vlaku s kamiónom prevážajúcim nadrozmerný náklad? Pozrite si video