Domov Recenzie TEST Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive – kráska s kompromismi

TEST Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive – kráska s kompromismi

Cupra Formentor už mala viackrát tú česť a prešla našim redakčným testom. No tentokrát sme mali k dispozícii diesel a treba uznať, že autu svedčí. Poďme sa spoločne pozrieť na dojmy z nášho redakčného testu a týždňa stráveného s Formentorom.

Cupra má túžbu sa aj v povedomí ľudí odlíšiť od svojho materského Seatu a preto dostala možnosť navrhovať a vyrábať aj vlastné modely. Aktuálne vieme o dvoch a okrem elektrickej Cupry Born je to práve Formentor. Formentor má podľa môjho názoru svoj charakter a takzvaný “X-faktor”. Pýtate sa prečo ? No jednoducho preto, lebo priťahuje pohľady a vyvoláva zvedavosť u ľudí.

Pod kapotou TDi

Doposiaľ sme mali možnosť v našej redakcii testovať iba benzínové motory. 2.0 TSi s výkonom 310 koní a 1.5 TSi so základnými 150 koňmi. Pod touto kapotou sa však nachádzal dieselový motor s objemom 2.0 litra a s výkonom 110 kW, respektíve 150 konských síl. Otázkou zostáva, či v takto športovo a agresívne vyzerajúcom aute má šancu uspieť dieslové srdce. Odpoveď znie – má ! A dokonca príjemne prekvapuje.

Výkonové parametre sa na prvý pohľad zdajú, povedzme, priemerné. Auto však prekvapí slušnou dynamikou aj napriek tomu, že 7-stupňová DSG prevodovka na seba niekedy nechá čakať. V prípade dieslových motorov bude reakcia na plyn trošku tupšia ale kone nahradia Newtonmetre. Treba poznamenať, že v našom prípade sa jedná o model s pohonom oboch náprav 4Drive.

Dizajn za 100 bodov

Formentor budí dojem mastodonta. Predná maska s výrazným medeným logom Cupra a vyššie umiestnené hmlové svetlá sa stali charakteristickým znakom prednej masky. Čo treba oceniť je funkčný prieduch prechádzajúci z predného nárazníka ku kolesám a brzdám. Svalnato pôsobí aj samotná kapota, ktorej tvarovanie dostalo výrazné črty, čo uvidíte najlepšie priamo spoza volantu.

Silueta modelu Formentor je sexy. Zadná časť plynule klesá a pripomína SUV kupé. Zadná časť zaujme spojeným zadným podpisom svetiel a v noci aj príjemnou grafikou, ktorou vás Formentor privíta. Nápis Cupra na zadnom veku batožinového priestoru ešte viac vzbudí zvedavosť ľudí, ktorí tento model nepoznajú. Cupra jednoducho modelom Formentor dizajnovo trafila do čierneho. Aj keď opäť treba podotknúť, že názor na dizajn patrí medzi tie subjektívne.

Na našom modeli sme mali obuté pneumatiky s rozmerom 245/40 R19. Nejde ani tak úplne o pneumatiky ako o disky. Na naše testované vozidlo obuli príplatkové disky Exclusive v hodnote 1 050 €. Tieto disky s medenými doplnkami krásne dopĺňajú dizajn vozidla. O tom, či majú svoj podiel na komforte jazdy si ešte povieme viac.

Na ceste sedí dobre

Hovorili sme o diskoch a komforte jazdy, tak poďme na to rovno nadviazať. Cupra Formentor na ceste pôsobí suverénnym dojmom. V prípade ostrejších zákrut by ste mohli dostať pocit, že sa jemne nakláňa viac ako by ste chceli. Cupra však aj napriek náklonom na ceste sedí veľmi dobre a svoje miesto si zastane. Filtrovanie nerovností od podvozka sa javí príjemne a nepočuť žiadne tupé nárazy, ktoré by znižovali komfort posádky v kabíne.

Naladenie podvozka je trošku tvrdšie, čiže nečakajte plavnosť typu limuzíny. Svoj podiel na tom majú aj už spomínané disky a pneumatiky s veľkosťou 19 palcov. Síce majú profilové číslo 40, no pre komfort by možno lepšie sedeli 18-palcové disky a pneumatiky. Riadenie je už štandardne veľmi jemné ale celkovo presné. Doby, kedy ste sa točením volantu rýchlo unavili sú už asi dávno preč.

Ponúkne dostatok priestoru

Ak sa vám páči Cupra Formentor až tak, že uvažujete o nej ako o rodinnom aute, táto časť je určená práve pre vás. Cupra sa radí medzi presne tie typy áut, ktoré potešia oko svojim dizajnom a vzhľadom a nesklamú svojou praktickosťou a priestorom. V prvom momente, keď si sadnete do Formentora vidíte, že to nie je iba auto robené na efekt.

Ponúka dostatok miesta na predných ale aj na zadných sedadlách. Je iba na vás, či si zvolíte štandardné sedadlá alebo radšej siahnete po príplatkových športových jednoliatych. Musím však povedať, že aj tie štandardné ponúkajú dostatočný komfort na dlhšie cesty. Batožinový priestor má v základe 450 litrov, ak sa však rozhodnete pre model s pohonom všetkých štyroch kolies, objem bude 420 litrov.

Interiér asi celkovo netreba priveľmi predstavovať. Je rovnaký ako v prípade skôr testovaných modelov a ponúkne zaujímavé možnosti. Štandardom bude virtuálny prístrojový štít, automatická klimatizácia, “Drive profile” – nastavenie profilov riadenia, 7 reproduktorov či Cupra Connect. V príplatkovej výbave stojí za zmienku parkovacia kamera, Connectivity box na bezdrôtové nabíjanie či Full link na zrkadlenie vašich zariadení. Do príplatkovej výbavy rovnako patrí aj 10-palcový multimediálny systém PLUS s navigáciou.

Až tak veľa nezožerie

Priamo úmerne s rastom cien pohonných hmôt dostávajú údaje o spotrebe ešte väčšiu vážnosť ako kedykoľvek predtým. Treba povedať, že spotreba dieslového Formentora vašu peňaženku až tak bolieť nebude. Síce si nebudete užívať radovánky ako s 310 koňovým benzínovým motorom, ale svoj účel splní. Počas nášho testovacieho týždňa si Formentor prešiel rôzne úseky a už klasicky sa merali spotreby na diaľnici, okreskách a v meste. So zapnutým módom Sport sa spotreba na diaľnici vyšplhala na 7,2 litra na 100 kilometrov. Ale potom prišiel na rad mód Normal a tam sa spotreba znížila o viac ako 1 liter. Celkovo tak spotreba bola 6,1 litra, čo vôbec nie je zlé.

Keď budete jazdiť po okreskách a vychutnávať si svoju jazdu, Fotmentor sa vám odmení spotrebou niekde na úrovni 5 litrov. My sme dosiahli spotrebu presných 5,1 litra na 100 kilometrov. No a ako to bude v meste ? Podľa toho, kedy pôjdete. My sme sa na našom testovacom okruhu dostali počas špičky do celkom stojatej premávky a tam sa hodnota spotreby zastavila na 7,3 litra. Tak pre istotu sme skúsili okruh ešte raz a počas plynulejšej premávky a tam sme dostiahli spotrebu 6,4 litra.

Čo dodať na záver ?

Cupra Formentor má charakter a aj s dieslovým motorom má potenciál zaujať a rovnako má aj svoje plusy, ale aj mínusy. Určite by bolo treba popracovať na plynulosti chodu infotainmentu, pretože niekedy má tendenciu mrznúť a reagovať oneskorene. Inak sa mi len ťažko hľadá, čo Formentoru vytknúť. Na záver treba dodať, že Cupra postavila auto, ktoré sa jasne hlási o svoju pozíciu na trhu.

A ak hovoríme o trhu, sme vám dlžní ešte jednu informáciu. Cena Formentora začína na 27 890 €. Cena nášho testovaného modelu s množstvom doplnkovej výbavy dosiahla hodnotu 40 624 €.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 968 cm3
Max. výkon 110 kW / 150 koní
Emisná norma Euro 6AP
Palivo nafta
Pohon AWD
Prevodovka automatická, 7-stupňová DSG
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 450 mm
Šírka 1 839 mm
Výška 1 528 mm
Rázvor náprav 2 679 mm
Objem palivovej nádrže 50 l
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Objem batožinového priestoru 420 l
Hlučnosť 68 dB
SPOTREBA
Mesto 6,4 l
Diaľnica 6,1 l
Okresky 5,1 l
Priemer 5,9 l
CENA
Základná cena modelu od 27 890 €
Cena testovanej verzie 40 624 €

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 12

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokModerná testovacia trať či filmové štúdio. Aj takto môže vyzerať novodobá fabrika na výrobu áut
Nasledujúci článokBrabus sa po prvýkrát pustil do úpravy motocyklov. Výsledkom je Brabus 1300 R