Elektrifikácia sa nevyhne ani segmentu dodávok. Jedna taká elektrická dodávka s názvom Peugeot e- Expert sa dostala aj do nášho redakčného testu. Ako sa teda jazdí s elektro-dodávkou a má to vôbec v tomto segmente vozidiel zmysel?
Peugeot e-Expert bol ocenený titulom Medzinárodný van roka 2021 (cena IVOTY – International Van of the Year 2021). Túto cenu udeľuje európska porota špecializovaných novinárov podľa prísnych výberových kritérií. Elektrická verzia modelu Expert poskytuje profesionálne riešenia nových výziev v oblasti mobility v mestských oblastiach a tiež vo vidieckych oblastiach vďaka autonómii, ktorá vám umožňuje cestovať v pohodlí pri zachovaní všetkých užitočných vlastností. Peugeot Expert bol ocenený touto prestížnou cenou už druhýkrát, prvýkrát už v roku 2017.

S drobnými odlišnosťami
Moderné a čisté línie nového elektromobilu Peugeot e-Expert zdôrazňujú charakter výkonného úžitkového vozidla určeného pre každodenné použitie. Peugeot e-Expert je k dispozícii v 2 dĺžkach a ponúka niekoľko verzií, ktoré zodpovedajú rôznym potrebám firemných zákazníkov. Logo Peugeot, ktoré je súčasťou robustnej prednej masky, upúta na prvý pohľad a dokladá príslušnosť k elektrickým modelom značky. Zásuvka nabíjania je ľahko v dosahu, umiestnená v ľavom prednom blatníku. Vzhľadom k nie vždy priestorovo celkom dobre navrhnutým nabíjacím miestam by sme však ocenili nabíjací port skôr v zadnej časti vozidla. Predsa len by sa lepšie zapájal nabíjací kábel do zadnej časti vozidla a každopádne sa lepšie parkuje na nabíjacie miesto cúvaním. Hlavne keď vezmeme do úvahy rozmery vozidla.

Sťahovanie bez emisií
Na zadných dverách takisto nájdeme odkazy na elektrický pohon vo forme nápisu e-Expert a špecifického dichroického loga Peugeot s modrými a zelenými tónmi. Peugeot e-Expert nestratil vzhľadom na vnútorné usporiadanie žiadnu z výhod verzií so spaľovacím motorom. Ponúka užitočný objem až 6,6 m³, užitočné zaťaženie až 1 275 kg, výšku do 1,90 m a takisto si zachoval svoju ťažnú kapacitu. S týmto ľahko ovládateľným vozidlom jednoducho zaparkujete kdekoľvek a vďaka elektrickému pohonu budete mať prístup aj do nízkoemisných zón veľkých európskych miest.

Bez batérie ani na krok
Úžitkový elektromobil Peugeot e-Expert môže byť vybavený vysokonapäťovou batériou s kapacitou 50 kWh umožňujúcu dojazd až 230 km (podľa metódy WLTP) alebo batériou 75 kWh s maximálnym dojazdom až 330 km (podľa WLTP) dômyselne uloženú tak, aby sa nezmenšil priestor pre cestujúcich ani objem nákladového priestoru. Na batériu sa vzťahuje záruka 8 rokov/160 000 km pri garancii 70% kapacity batérie. Z osobnej skúsenosti vieme potvrdiť dojazd do 300 kilometrov, čo je stále skvelá hodnota. Osobne určite odporúčame batériu s väčšou kapacitou, zminimalizuje to počet nabíjaní a vám zvýši jazdný komfort a akčný rádius.

A čo nabíjanie?
Pomocou štandardného kábla dodávaného v rámci základnej výbavy vozidla je možné e-Expert dobíjať z klasickej zásuvky. Špeciálny kábel, ktorý je možné objednať v rámci príslušenstva, v kombinácii so zásuvkou so zvýšeným výkonom skráti dobu nabíjania na 15 h. Peugeot e-Expert môžete dobíjať rýchlejšie a bezpečnejšie pomocou Wallboxu: dobitie do plnej kapacity je možné dosiahnuť za menej než 7,5 hodiny pomocou jednofázového Wallboxu o výkone 7,4 kW. Wallbox zaisťuje najbezpečnejší a najrýchlejší spôsob nabíjania. Parametre batérie umožňujú dobíjať elektromobil na rýchlonabíjacích staniciach s výkonom 100 kW, pričom jeho dobitie na 80% trvá iba 30 minút.

Dáva zmysel
Verím, že mestské dodávky budú v našich mestách čo najskôr široko rozšírené, zbavíme sa tak nielen emisne neefektívnych naftových vozidiel, ale zároveň aj hlučných. Kým kuriér odovzdá všetky zásielky, trvá to niekoľko minút a naftový pohon počuť široko-ďaleko.
| TECHNICKÉ ÚDAJE | |
| Motor | Elektrický, asynchrónny |
| Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 70 kWh |
| Max. výkon | 100 kW/136 k |
| Max. krútiaci moment | 260 Nm |
| Dojazd | 330 km |
| Pohon | FWD |
| Prevodovka | 1 – stupňová |
| ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
| Dĺžka | 5 309 mm |
| Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 920 mm |
| Výška | 1 525 mm |
| Rázvor náprav | 2 899 mm |
| Pohotovostná hmotnosť | 1 989 kg |
| Objem batožinového priestoru | 1 060 l |
| Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,1 s |
| Rozmer pneumatík | 225/55 R17 |
| SPOTREBA (počas testu) | |
| Elektromotor | |
| Mesto: | 26 kWh/100 km |
| Diaľnica: | 21 kWh/100 km |
| Okresky: | 18 kWh/100 km |
| Dojazd | 330 km |
| Maximálny nabíjací výkon | 100 kW |
| Doba nabíjania 0 – 100% | 45 min |
| Doba nabíjania 20 – 80% | 30 min |
| CENA | |
| Základná cena modelu | 38 196 € |
| Základná cena testovanej verzie | 44 376 € |













































































