Už predáva v Európe, ale veľmi si ju na Slovensku nevšímame. Napreduje pomalšími, ale systematickými krokmi vpred.
„Zákazníkov si chceme získať nielen cenou, ale predovšetkým kvalitou našich produktov, našimi službami a našou solídnou dílerskou sieťou,“ povedal pre magazín Az Autó šéf BAIC Auto Polska k téme uvedenia modelu Beijing 3 na trh.
Automobilka BAIC totiž nedávno vstúpila práce na poľský trh s veľmi zaujímavou ponukou. Predáva moderne vyzerajúce SUV Beijing 3 porovnateľné s Daciou Duster, ale lacnejšie o tisíc poľských zlotých, čo zodpovedá našim približne 233 eurám.
BAIC ponúka Beijing 3 od 78 900 zlotých (~18 441 €). BAIC dokazuje výhodnosť svojej ponuky aj tým, že jeho SUV má lepšiu základnú výbavu, a tým sa oplatí viac. Výhodou je tiež možnosť získať SUV s pohonom LPG, čo je teraz dominantou značky Dacia.
Pre porovnanie, na Slovensku sa Dacia Duster predáva od 17 490 €, teda za nižšiu cenu ako v Poľsku.
Ponuka automobilky BAIC je však podstatne rôznorodejšia, než len toto jedno SUV. V Poľsku predáva aj SUV modely Beijing 5 a Beijing 7, ako aj off-roady BJ40 a BJ60.
Už šesť krajín
BAIC má teda našliapnuté stať sa lídrom čínskych značiek pôsobiacich v Európe. V zákulisí sa už totiž západná expanzia štátneho podniku začala, keďže v júli 2019 skupina BAIC kúpila 5 % podiel v Daimleri. Koncom roka 2021 skupina Mercedes-Benz zverejnila, že čínska strana zvýšila svoj podiel na 9,98 %, ale podľa ich dohody aj BAIC potvrdil, že v Daimleri nebude ďalej expandovať.
Expanzia je dnes evidentná v susednom Poľsku. Podľa prieskumov trhu, ktoré si nechal vypracovať BAIC, bude trhový podiel čínskych automobilových značiek v najbližších 2-5 rokoch predstavovať 15 percent s 5 až 6 hráčmi. Predpokladajme, že poľský trh je relatívne podobný slovenskému, hoci v celkom inom meradle – tiež môžeme počítač s takouto účasťou nových čínskych značiek?
Zatiaľ BAIC plánuje tento rok na poľskom trhu do tritisíc nových áut, pričom samotný trh má objem 450-tisíc kusov. V Poľsku je plánovaných 30 obchodných zastúpení.
Podrobnosti o európskych plánoch sú evidentne ambiciózne, ale neupresnené. Čínske médiá hovoria o globálnej expanzii, no zdá sa, že nepostupujú skokmi, ale skôr krok za krokom.
Podľa odvetvových analytikov sú v Európe v súčasnosti značky zastrešené koncernom BAIC prítomné v Nemecku, Taliansku, Belgicku, Moldavsku, Albánsku a spomínanom Poľsku. Momentálne prebieha nábor tímu v Španielsku, no už sa objavili správy o španielskej dohode, ktorá je výsledkom spolupráce medzi BAIC a miestnou spoločnosťou Invicta Motor Group.
Otvorene sa hovorí o európskej výrobe automobilov
Už v roku 2019 založila dcérska spoločnosť BluePark spoločný podnik BAIC BluePark Magna Automobile s kanadskou Magna International. Podľa vtedajších správ firmy plánovali spoločnú výrobu elektromobilov prémiovej kategórie pod značkou Arcfox.
V marci tohto roku prezident Magna Europe Uwe Geissinger uviedol, že závod Magna Steyr v Grazi má „určitú voľnú výrobnú kapacitu“. Povedal to v súvislosti s tým, že Magna International a BAIC začali rokovania, ale záležitosť je stále otvorená, pretože „či budeme autá vyrábať v Grazi alebo v novom závode, závisí od toho, ako rokovania dopadnú“.
Spájanie ako ingrediencia k úspechu
Svoje plány vyrábať automobily prehodnocuje aj Xiaomi a tiež klope na dvere BAICu. Podľa agentúry Bloomberg je dôvodom to, že vláda pre Xiaomi odkladá získanie nezávislej licencie na výrobu áut. Tamojšie vládne inštitúcie obmedzujú vydávanie licencií, aby predišli nadmerným investíciám. Preto vznikajú partnerstvá a joint-ventures, akým je práve Huawei a BAIC BluePark.
Medzitým sa BAIC snaží osloviť aj náročných zákazníkov. Spoločne s výrobcom Huawei na jarnom autosalóne v Pekingu odhalili luxusný elektromobil Stellato S9, ktorý má konkurovať Mercedesu Triedy S, BMW radu 7 a Audi A8.
Množstvo značiek pod jednou strechou
Táto čínska štátna spoločnosť založená v roku 1958 združuje značky áut ako Arcfox, Beijing, Changhe, Foton Motor, Ruili Doda, ale aj zahraničné spoločné podniky ako Beijing-Benz, Beijing Foton Daimler, či Beijing-Hyundai.
Zaujímavosťou je tiež vlastníctvo značky BAW, ktorá vyrába vojenské vozidlá a ľahké nákladné autá, a Foton Motor, ktorá vyrába nákladné autá, autobusy a poľnohospodárske stroje. Väčšinu tržieb skupiny BAIC stále tvoria poľnohospodárske, vojenské a úžitkové vozidlá.
Mimochodom, spoločnosť Beijing Jeep Corporation bola v roku 1984 prvým spoločným automobilovým podnikom Čínskej ľudovej republiky západného pôvodu. Beijing Jeep sa neskôr stal Beijing Benz-DaimlerChrysler Automotive a potom Beijing Benz Automotive.
Zatiaľ značky z portfólia BAIC nemôžu konkurovať domácim automobilovým značkám, ale systematicky robí kroky, ktoré môžu poviesť k postupnému zisku dominancie medzi čínskymi značkami. Ak sa im podarí prekonať tradičné obavy zákazníkov o dostupnosti sevisu a spoľahlivosti, budú mať veľmi dobré vyhliadky. Vyzerá to tak, že najviac o čínskych značkách v Európe budeme počuť okolo roku 2030, keď sa bude nezadržateľne blížiť ultimatívny rok 2035 a s ním spojený koniec predaja spaľovacích áut.