Dohoda o minimálnych cenách je kľúčom k ukončeniu sporu, tvrdia predstavitelia čínskej strany pri jednaní s Európskou úniou. Prekvapivú informáciu priniesol denník Automotive News.
Čína a Európska únia by mohli vyriešiť svoj spor týkajúci sa ciel na elektrické vozidlá vyrobené v Číne. Jednania s čínskou stranou priniesli vskutku netradičné možné riešenie situácie, v ktorom figuruje pojem minimálna cena.
Vyššie clá na čínske autá boli dočasné
V hre je zavedenie minimálnych cien nových elektrických automobilov vyrobených v Číne a predávaných na trhoch Európskej únie. Toto minimum by sa týkalo dovozu, ale následne by ho predajcovia automobilov nemali podliezať a vytvárať tak ďalšie ohrozenia pre európskych a amerických výrobcov.
Európska komisia ešte 12. júna navrhla clá až do výšky 38,1 percenta na elektrické automobily dovážané z Číny. Dotkli sa aj značiek s európskym pôvodom, napríklad Cupry a MG.
Komisia uvalila clá po tom, ako vyšetrovanie dospelo k záveru, že dodávateľský reťazec batérií pre elektromobily využíva nespravodlivé dotácie. Tie mala alebo naďalej má poskytovať priamo Čína. Tie mali následne umelo znižovať ceny nových vozidiel a zákazníci tak mali mať možnosť nakupovať autá podstatne lacnejšie. Rôzne automobilky dostali rôzne clá, teda nešlo o univerzálne navýšenie.
Clá EÚ upravila komisia minulý mesiac. Po úprave sa clá na dovoz elektrických vozidiel od čínskych spoločností BYD Geely Automobile Holdings a SAIC Motor Corp. mierne znížili.
Otvorený trh v rozpore so záujmy Európy?
Minimálne ceny čínskych elektromobilov by mali pomôcť zmierniť obavy Európskej komisie zo zaplavenia európskych trhov dotovanými elektromobilmi z Číny.
„Technické tímy na oboch stranách teraz rokujú o flexibilnom pláne cenového záväzku“ a „vynakladajú maximálne úsilie na dosiahnutie konsenzu o rámci riešenia pred konečným rozhodnutím,“ uviedol na tlačovom brífingu hovorca čínskeho ministerstva obchodu v Pekingu.
Tieto „flexibilné plány cenových záväzkov“ pritom nadväzujú na predchádzajúce rokovania z 19. septembra tohto roka. Rokovania mali prebiehať medzi Wangom Wentaom, čínskym ministrom obchodu, a Valdisom Dombrovskisom, komisárom Európskej komisie pre obchod v Bruseli. Informáciu zverejnil hovorca čínskeho ministerstva obchodu.
Čína navrhla, EÚ nateraz zamietla
Lenže, ešte pred stretnutím Európska komisia odmietla ponuky od čínskych výrobcov elektrických vozidiel na minimálne dovozné ceny na kompenzáciu dotácií. Podľa čínskej strany by išlo o vyriešenie medzinárodného obchodného sporu, podľa EÚ pravdepodobne nie.
Vyvstáva otázka, či sú vôbec otvorený trh a nízke spotrebiteľské ceny v záujme Európy. Z pohľadu zákazníka je dôležité, aby boli ceny nových áut primerane nízke, EÚ však musí hľadieť na širší kontext a zohľadňovať aj potreby európskeho autopriemyslu, ktorý zamestnáva milióny ľudí.
Európska komisia má tarify finalizovať do 30. októbra 2024.