Na stole je prvotný plán ministerstva práce, ako by sa dal druhý pilier využiť na získanie väčšieho množstva peňazí na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Nové diaľnice chce vláda stavať vďaka týmto finančným prostriedkom. Bez úpravy predmetného zákona to však nepôjde.
Dôchodkové správcovské spoločnosti majú mať po novom viac rozviazané ruky, pokiaľ ide o investovanie peňazí ľudí z druhého piliera. Spolu s tým, ako štát finišuje kľúčové cesty a sústredí sa napríklad na dokončenie tunela Višňové, čoraz sa častejšie diskutuje aj o rýchlych úsekoch, ktoré sa ešte len majú stavať. Na nové diaľnice však chýbajú peniaze v štátnej kase.
Tunel Karpaty, diaľnice na východe, dostavba D3 či ďalšie nové cesty. Minister dopravy Jozef Ráž toho sľúbil už veľa a prakticky vždy padá aj tá istá otázka. Z čoho chce štát nové diaľnice zaplatiť? Jedna vec je rýchlo pokračovať v prípravnom konaní pre jednotlivé projekty (presne to je stratégia ministra Ráža). Druhá vec je vedieť sa reálne zaviazať k tomu, že diaľnicu štát postaví. Nehovoriac o tom, v akom časovom horizonte.
Rýchle cesty sú drahé a ich výstavba aj s plánovaním trvajú dlho. Napriek tomu dokážu vygenerovať ekonomické a spoločenské prínosy. Aj preto si štát teraz zjavne volá “na pomoc” druhý dôchodkový pilier. Zmenou zákona chce umožniť dôchodkovým správcovským spoločnostiam, aby investovali peniaze i do infraštruktúrnych projektov, ako sú nové diaľnice.
Diaľnica ako novinka pre druhý pilier
Na Slovensku je veľa ľudí na druhý pilier citlivá – samozrejme predovšetkým, pokiaľ ide o sporiteľov, ktorí v ňom majú úspory.
Treba povedať, že štát nehovorí o zoštátnení dôchodkových úspor. V súčasnosti je však možnosť investovania nasporených peňazí v druhom pilieri výrazne obmedzená. Ide predovšetkým o overené cenné papiere, ktoré sú verejne obchodovateľné.
Investície do diaľnic, pre ktoré by sa dôchodkové spoločnosti mohli rozhodnúť, by boli z tohto hľadiska novinkou. Na odborný názor Národnej banky Slovenska, ktorá vykonáva dohľad nad dôchodkovým úsporami, si ešte budeme musieť počkať. Ministerstvo práce stále pracuje na detailoch. Na tému upozornil magazín Index.