Domov SPRÁVY Doprava Gigantický nákup Bratislavy? Po meste bude jazdiť “Mega-Električka”

Gigantický nákup Bratislavy? Po meste bude jazdiť “Mega-Električka”

Bratislavský dopravný podnik pripravuje nákup gigantických električiek. Svojou dĺžkou dvojnásobne prekonajú súčasné mega-trolejbusy. Každá z nich by mala prepraviť viac ako 340 cestujúcich.

Vízia metra už Bratislavčanov opustila, električka sa stala jasnou voľbou a dopravný podnik smeruje všetky aktivity na skvalitnenie tohto spôsobu prepravy. Po úspešnej rekonštrukcii Karloveskej radiály sa v roku 2024 podarilo dokončiť aj premenu tej Vajnorskej. DPB má v pláne rekonštruovať aj Ružinovskú radiálu, termín začatia realizácie je však stále otázny.

Atraktivitu koľajovej dopravy v hlavnom meste zvýši aj dokončenie Petržalskej trate. Tú postihol nešťastný osud, pričom sa jej výstavba výrazne natiahla. Aktuálne však všetko smeruje k tomu, aby sa s testovaním trate začalo ešte pred koncom tohto roka. Električka by sa mala predlžovať aj v Ružinove, tak, aby nadviazala na pripravovaný TIOP železníc. V hre je dokonca predĺženie až po letisko, čo by prinieslo nevídaný komfort pre cestujúcich.

Súčasťou rastu je aj navýšenie prepravnej kapacity dopravných prostriedkov. Po úspešnom nasadení takzvaných mega-trolejbusov, chce DPB pokračovať aj v segmente koľajovej dopravy. Prvým krokom je vyhlásenie verejného obstarávania, DPB tak učinilo len nedávno, pričom predmetom je až 60 kusov nových električiek.

elektricka bratislava
Zdroj: DPB

Extrémne dlhá

Tie by mali byť dlhé takmer 50 metrov, čo je dĺžka olympijskeho bazéna, pričom by mali zvládnuť odviezť minimálne 345 cestujúcich. Takto dlhé električky na Slovensku ešte nikdy nepremávali. Tie najnovšie, ktoré môžeme v Bratislave vidieť, majú na dĺžku 32 metrov.

Nové gigantické električky pomôžu linkám, kde už aktuálny grafikon a frekvencia jednoducho nestačia. „DPB sa kontinuálne usiluje o zatraktívnenie verejnej dopravy, a to nielen modernizáciou vozidlového parku. Niektoré trate sú z hľadiska kapacity spojov už dnes maximálne využité, a preto hľadáme nové spôsoby, ako cestujúcim zabezpečiť komfortnejšie a rýchlejšie spojenie. Tieto takmer 50 metrov dlhé električky, ktoré dosiahnu dvojnásobnú dĺžku mega-trolejbusov, sú dôkazom, že DPB si plní svoju úlohu inovačného lídra v oblasti mestskej dopravy. Pre zabezpečenie úspešnej realizácie sa budeme uchádzať o financovanie z fondov EÚ,“ uviedol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.

Nový európsky štandard

elektricka budapest
56 metrov dlhá električka v Budapešti

Podobne dlhé vozidlá môžeme vidieť v susednej Budapešti, ktorá len nedávno dostala 9-segmentové električky od španielskeho výrobcu CAF. Tie majú neuveriteľnú dĺžku až 56 metrov, čím prekonávajú aj niektoré súpravy metra. Päťdesiat metrov dlhú električku majú aj v Berlíne, v lete im spoločnosť Alstom odovzdala prvé kusy.

elektricka berlín
Viac ako 50 metrov dlhú električku majú aj v Berlíne. Zdroj: Mesto Berlín

Tie bratislavské svojho výrobcu zatiaľ nepoznajú, no je predpoklad, že by sa ním mohla stať opäť Škoda. Problémom Bratislavy je úzky rozchod, ktorý činí len 1000 milimetrov, pre ktorý nevieme zužitkovať bežne používané električky s rozchodom totožným ako vlaková súprava.

Škoda už električku pre Bratislavu vyvinula na mieru, je preto možné, že by stačilo nový model len predĺžiť, no v hre sú aj iní výrobcovia, ktorí môžu predložiť zaujímavú ponuku. V poslednej dobe rezonuje značka Bozankaya, jedná sa o tureckého výrobcu električiek s mimoriadne atraktívnym dizajnom. Ich električky môžeme nájsť napríklad v Belehrade.

elektricka bozankaya
Turecká električka Bozankaya. Zdroj: Bozankaya

Výsledkom verejného obstarávania má byť rámcová dohoda na dodanie 60 kusov električiek. Predpokladaná hodnota zákazky je 404 460 000,- EUR bez DPH, pričom DPB plánuje nákup financovať z eurofondov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.2 / 5. Počet hodnotení 45

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAKTUÁLNE: Slovensko je v hre o ďalšiu automobilku
Nasledujúci článokMilovaná automobilová značka Slovákov sa topí v problémoch. Zavádza drastické riešenia

1 COMMENT

  1. Nakupuju co vobec neni treba. Nemaju na suciastky,trate su hroznom stave. Len sa to lepi namiesto poriadnej opravy. Stale pesnicka nename peniaze ale nakup za pol miliardy na to maju. Odmeny si davaju obrovske ale radovim zamestnancom lepia oci 200 eurami ktore este zdania.Uz tieto nove elektricky nicia kolaje a vyhybky omnoho rychlejsie ako stare co budu robit tie nove nechcem ani vidiet

Comments are closed.