Verejná nabíjacia infraštruktúra sa pre elektrické vozidlá na Slovensku neustále rozširuje. Ku koncu roka 2024 bolo pre elektromobily a plug-in hybridy dostupných dohromady 2 424 verejných nabíjacích bodov v 967 lokalitách, čo predstavuje medziročný nárast o 34, resp. 31 %.
Celkový inštalovaný výkon presiahol 125 MW, čo je o 52 % viac ako na konci roku 2023. Zaujímavé sú aj zmeny v zozname operátorov verejných nabíjačiek. K etablovaným hráčom ako ZSE Drive, GreenWay či ejoin pribudli nové mená ako napríklad OMV. „Infraštruktúra pre nabíjanie rastie na Slovensku aj naďalej oveľa rýchlejšie ako samotná adopcia elektrických vozidiel,“ konštatuje riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský. „Na Slovensku momentálne pripadá na jeden verejný nabíjací bod iba 6 elektromobilov. Pre porovnanie, v Nórsku pripadá na jeden nabíjací bod až 25 vozidiel. Tento rozdiel ilustruje obrovský priestor pre rast počtu elektromobilov na slovenských cestách.“
Nabíjacie body pribúdali v priebehu roka 2024 uspokojivým tempom, a to napriek legislatívnym a technickým výzvam, ktoré prinieslo nariadenie AFIR. To uložilo prevádzkovateľom povinnosť prispôsobiť svoje stanice novým štandardom, vrátane inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách. Podľa SEVA je však kľúčové, aby ďalší rozvoj verejnej nabíjacej infraštruktúry neohrozili legislatívne opatrenia, ktoré by mohli znížiť ekonomickú atraktívnosť prevádzky nabíjacích staníc. „Súčasné kroky zo strany energetického regulátora vzbudzujú obavy, že by prevádzkovatelia mohli byť dokonca nútení vypínať už postavené nabíjacie stanice. To by pribrzdilo rozvoj elektromobility práve vo fáze, kedy Slovensko potrebuje zabrať a dobiehať ostatné krajiny Európskej únie,“ dodáva Križanský.

Rozvoj môže pribrzdiť novela vyhlášky
Členovia SEVA upozorňujú na novelu vyhlášky ÚRSO č. 154/2019 Z. z., ktorá zásadne mení podmienky pre výpočet taríf za rezervovanú kapacitu. Túto vyhlášku pred tromi rokmi ÚRSO upravil ako súčasť záväzných reforiem v Pláne obnovy a odolnosti, aby bolo pripojenie a prevádzka nabíjačiek flexibilnejšia. Problémom je využitie (utilizácia) nabíjacej stanice, teda percentuálny podiel času, počas ktorého je aktívne využívaná na nabíjanie vzhľadom na celkovú dostupnosť jej kapacity. V západnej Európe je utilizácia násobne vyššia ako u nás, pričom ešte aj v Poľsku je využitie dvojnásobné. S týmto faktom sa doteraz počítalo aj vo vyhláške, ktorá upravuje podmienky pripojenia nabíjačiek.
Nabíjacie stanice mali za mesačný fixný poplatok za rezervovanú kapacitu výrazné zľavy, ktoré boli kompenzované vyššou variabilnou časťou poplatku. Nové znenie vyhlášky platné od 1.1.2025 však tieto zľavy prakticky rušia. Prevádzkovatelia budú musieť platiť plnú cenu za rezervovanú kapacitu, ak nedosiahnu využitie kapacity aspoň 30 %, čo bude na Slovensku ešte niekoľko rokov pravdepodobne nereálne. „Výsledkom bude výrazné zvýšenie pravidelných fixných nákladov za prevádzku nabíjačiek, ktoré prevádzkovatelia kvôli nízkemu počtu elektrických vozidiel nedokážu absorbovať,“ vysvetľuje Križanský.

Prevádzkovatelia nabíjacích staníc tak môžu stratiť motiváciu budovať nové nabíjacie stanice, čo by spomalilo rozvoj infraštruktúry v čase, kedy Slovensko naopak potrebuje rozširovať svoju sieť pre naplnenie cieľov Plánu obnovy a odolnosti. Zvlášť negatívne sa to dotkne vysokovýkonných nabíjačiek, vrátane ultrarýchlych nabíjacích hubov na diaľniciach, ktorých výstavbu do polovice budúceho roka pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR.
SEVA preto navrhuje preskúmanie dopadov tejto vyhlášky a odporúča ÚRSO prehodnotiť tarify tak, aby odrážali potreby rozvíjajúceho sa trhu s elektromobilitou. „Navrhneme vrátenie znenia príslušnej časti vyhlášky do pôvodnej podoby. Spolu s operátormi budeme apelovať na revíziu tejto právnej normy, aby sme mohli pokračovať v budovaní siete nabíjačiek, ktorá je kľúčová pre adaptáciu elektromobility na Slovensku.“
Vyhlásenie verejného obstarávania na vybudovanie národnej siete UFC nabíjacích staníc
Portál MôjElektromobil.sk zverejnil správu, podľa ktorej spoločnosť MH Invest,s.r.o., patriaca pod Ministerstvo hospodárstva SR, zverejnila informácie o plánovanom vyhlásení verejného obstarávania na realizáciu projektu vybudovania Národnej siete ultrarýchlonabíjacích bodov za takmer 30 miliónov €. Ten počíta s vybudovaním minimálne 228 ultrarýchlonabíjacích bodov na diaľniciach a rýchlostných cestách v rámci TEN-T koridorov. Vzniknúť by tak mala ucelená sieť nabíjacích bodov s minimálnym výkonom 300 kW pre osobné vozidlá a 400 kW pre ťažké úžitkové vozidlá. Zverejnený bol aj zoznam 35 lokalít v rozsahu 203 konektorov s nabíjacím výkonom minimálne 300 kW a 32 konektorov s nabíjacím výkonom 400 kW. Pre všetky lokality sa počíta celkovo s vybudovaním 256 vyhradených parkovacích miest pre osobné vozidlá a 32 parkovacích miest pre nákladné elektrické vozidlá.
Zoznam plánovaných lokalít pre národnú UFC nabíjaciu sieť
názov | číslo cesty | smer | strana |
Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky | D1 / E58 / E571 | príjazd do Bratislavy od Senca | ľavá |
Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky | D1 / E58 / E571 | výjazd z Bratislavy na Senec | pravá |
Odpočívadlo Zeleneč sever | D1 / E58 / E571 | z Trnavy do Bratislavy | ľavá |
Odpočívadlo Zeleneč juh | D1 / E58 / E571 | z Bratislavy do Trnavy | pravá |
Odpočívadlo Červeník | D1 / E58 / E571 | z Piešťan do Trnavy | ľavá |
Odpočívadlo Červeník | D1 / E58 / E571 | z Trnavy do Piešťan | pravá |
Odpočívadlo Hrádok | D1 / E58 / E571 | z Nového Mesta nad Váhom do Piešťan | ľavá |
Odpočívadlo Hrádok | D1 / E58 / E571 | z Piešťan do Nového Mesta nad Váhom | pravá |
Odpočívadlo Zamarovce | D1 / E58 / E571 | z Považskej Bystrice do Trenčína | ľavá |
Odpočívadlo Sverepec | D1 / E58 / E571 | z Trenčína do Považskej Bystrice | pravá |
Odpočívadlo Považská Bystrica | D1 / E58 / E571 | zo Žiliny do Trenčína | ľavá |
Odpočívadlo Predmier | D1 / E58 / E571 | zo Žiliny do Trenčína | ľavá |
Odpočívadlo Predmier | D1 / E58 / E571 | z Trenčína do Žiliny | pravá |
Odpočívadlo Brodské | D2 / E65 | z ČR do Bratislavy | pravá |
Odpočívadlo Sekule | D2 / E65 | z Bratislavy do ČR | ľavá |
Odpočívadlo Bratislava Lamač sever | D2 / E65 | z Bratislavy do ČR | ľavá |
Odpočívadlo Jarovce západ | D2 / E58 / E65 / E75 | z Bratislavy do Maďarska | pravá |
Odpočívadlo Jarovce východ | D2 / E58 / E65 / E75 | z Maďarska do Bratislavy | ľavá |
Odpočívadlo Ivachnová | D1 / E50 | z Ružomberka do Liptovského Mikuláša | pravá |
Budúce odpočívadlo Ivachnová | D1 Hubová – Ivachnová | z Liptovského Mikuláša do Ružomberka | ľavá |
Odpočívadlo Hybe juh | D1 / E50 | z Liptovského Mikuláša do Popradu | pravá |
Odpočívadlo Hybe sever | D1 / E50 | z Popradu do Liptovského Mikuláša | ľavá |
Odpočívadlo Štrba | D1 / E50 | z Liptovského Mikuláša do Popradu | pravá |
Odpočívadlo Štrba | D1 / E50 | z Popradu do Liptovského Mikuláša | ľavá |
Odpočívadlo Bôrik (Batizovce) | D1 / E50 | z Liptovského Mikuláša do Popradu | pravá |
Odpočívadlo Sosna (Batizovce) | D1 / E50 | z Popradu do Liptovského Mikuláša | ľavá |
Odpočívadlo Levoča | D1 / E50 | obojsmerné | ľavá |
Odpočívadlo Malý Šariš | D1 / E50 | z Levoče do Prešova | pravá |
Odpočívadlo Malý Šariš | D1 / E50 | z Prešova do Levoče | ľavá |
Odpočívadlo Janovík | D1 / E50 | z Prešova do Košíc | pravá |
Odpočívadlo Janovík | D1 / E50 | z Košíc do Prešova | ľavá |
Odpočívadlo Turčianska Štiavnička | D1 | z Martina do Ružomberka | pravá |
Budúce odpočívadlo Valaliky | R2 Košice Šaca – Košické Oľšany | obojsmerné | |
Odpočívadlo Milhosť | R4 / E71 | z Maďarska do Košíc | pravá |
Odpočívadlo Milhosť | R4 / E71 | z Košíc do Maďarska | ľavá |