Domov SPRÁVY Elektromobilita V SR hrozí vypínanie nabíjacích stojanov pre elektromobily. Narazili sme na kritický...

V SR hrozí vypínanie nabíjacích stojanov pre elektromobily. Narazili sme na kritický problém

Foto: ZSE Drive

Verejná nabíjacia infraštruktúra sa pre elektrické vozidlá na Slovensku neustále rozširuje. Ku koncu roka 2024 bolo pre elektromobily a plug-in hybridy dostupných dohromady 2 424 verejných nabíjacích bodov v 967 lokalitách, čo predstavuje medziročný nárast o 34, resp. 31 %.

Celkový inštalovaný výkon presiahol 125 MW, čo je o 52 % viac ako na konci roku 2023. Zaujímavé sú aj zmeny v zozname operátorov verejných nabíjačiek. K etablovaným hráčom ako ZSE Drive, GreenWay či ejoin pribudli nové mená ako napríklad OMV. „Infraštruktúra pre nabíjanie rastie na Slovensku aj naďalej oveľa rýchlejšie ako samotná adopcia elektrických vozidiel,“ konštatuje riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský. „Na Slovensku momentálne pripadá na jeden verejný nabíjací bod iba 6 elektromobilov. Pre porovnanie, v Nórsku pripadá na jeden nabíjací bod až 25 vozidiel. Tento rozdiel ilustruje obrovský priestor pre rast počtu elektromobilov na slovenských cestách.

Nabíjacie body pribúdali v priebehu roka 2024 uspokojivým tempom, a to napriek legislatívnym a technickým výzvam, ktoré prinieslo nariadenie AFIR. To uložilo prevádzkovateľom povinnosť prispôsobiť svoje stanice novým štandardom, vrátane inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách. Podľa SEVA je však kľúčové, aby ďalší rozvoj verejnej nabíjacej infraštruktúry neohrozili legislatívne opatrenia, ktoré by mohli znížiť ekonomickú atraktívnosť prevádzky nabíjacích staníc. „Súčasné kroky zo strany energetického regulátora vzbudzujú obavy, že by prevádzkovatelia mohli byť dokonca nútení vypínať už postavené nabíjacie stanice. To by pribrzdilo rozvoj elektromobility práve vo fáze, kedy Slovensko potrebuje zabrať a dobiehať ostatné krajiny Európskej únie,“ dodáva Križanský.

Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

Rozvoj môže pribrzdiť novela vyhlášky

Členovia SEVA upozorňujú na novelu vyhlášky ÚRSO č. 154/2019 Z. z., ktorá zásadne mení podmienky pre výpočet taríf za rezervovanú kapacitu. Túto vyhlášku pred tromi rokmi ÚRSO upravil ako súčasť záväzných reforiem v Pláne obnovy a odolnosti, aby bolo pripojenie a prevádzka nabíjačiek flexibilnejšia. Problémom je využitie (utilizácia) nabíjacej stanice, teda percentuálny podiel času, počas ktorého je aktívne využívaná na nabíjanie vzhľadom na celkovú dostupnosť jej kapacity. V západnej Európe je utilizácia násobne vyššia ako u nás, pričom ešte aj v Poľsku je využitie dvojnásobné. S týmto faktom sa doteraz počítalo aj vo vyhláške, ktorá upravuje podmienky pripojenia nabíjačiek.

Nabíjacie stanice mali za mesačný fixný poplatok za rezervovanú kapacitu výrazné zľavy, ktoré boli kompenzované vyššou variabilnou časťou poplatku. Nové znenie vyhlášky platné od 1.1.2025 však tieto zľavy prakticky rušia. Prevádzkovatelia budú musieť platiť plnú cenu za rezervovanú kapacitu, ak nedosiahnu využitie kapacity aspoň 30 %, čo bude na Slovensku ešte niekoľko rokov pravdepodobne nereálne. „Výsledkom bude výrazné zvýšenie pravidelných fixných nákladov za prevádzku nabíjačiek, ktoré prevádzkovatelia kvôli nízkemu počtu elektrických vozidiel nedokážu absorbovať,“ vysvetľuje Križanský.

Nabíjanie elektromobilu BMW i5 M60 Touring
Foto: startstop.sk, Erik Stríž

Prevádzkovatelia nabíjacích staníc tak môžu stratiť motiváciu budovať nové nabíjacie stanice, čo by spomalilo rozvoj infraštruktúry v čase, kedy Slovensko naopak potrebuje rozširovať svoju sieť pre naplnenie cieľov Plánu obnovy a odolnosti. Zvlášť negatívne sa to dotkne vysokovýkonných nabíjačiek, vrátane ultrarýchlych nabíjacích hubov na diaľniciach, ktorých výstavbu do polovice budúceho roka pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR.

SEVA preto navrhuje preskúmanie dopadov tejto vyhlášky a odporúča ÚRSO prehodnotiť tarify tak, aby odrážali potreby rozvíjajúceho sa trhu s elektromobilitou. „Navrhneme vrátenie znenia príslušnej časti vyhlášky do pôvodnej podoby. Spolu s operátormi budeme apelovať na revíziu tejto právnej normy, aby sme mohli pokračovať v budovaní siete nabíjačiek, ktorá je kľúčová pre adaptáciu elektromobility na Slovensku.

Vyhlásenie verejného obstarávania na vybudovanie národnej siete UFC nabíjacích staníc

Portál MôjElektromobil.sk zverejnil správu, podľa ktorej spoločnosť MH Invest,s.r.o., patriaca pod Ministerstvo hospodárstva SR, zverejnila informácie o plánovanom vyhlásení verejného obstarávania na realizáciu projektu vybudovania Národnej siete ultrarýchlonabíjacích bodov za takmer 30 miliónov €. Ten počíta s vybudovaním minimálne 228 ultrarýchlonabíjacích bodov na diaľniciach a rýchlostných cestách v rámci TEN-T koridorov. Vzniknúť by tak mala ucelená sieť nabíjacích bodov s minimálnym výkonom 300 kW pre osobné vozidlá a 400 kW pre ťažké úžitkové vozidlá. Zverejnený bol aj zoznam 35 lokalít v rozsahu 203 konektorov s nabíjacím výkonom minimálne 300 kW a 32 konektorov s nabíjacím výkonom 400 kW. Pre všetky lokality sa počíta celkovo s vybudovaním 256 vyhradených parkovacích miest pre osobné vozidlá a 32 parkovacích miest pre nákladné elektrické vozidlá.

Zoznam plánovaných lokalít pre národnú UFC nabíjaciu sieť

názov  číslo cesty  smer  strana 
Odpočívadlo Bratislava Zlaté  Piesky D1 / E58 / E571 príjazd do Bratislavy od Senca ľavá
Odpočívadlo Bratislava Zlaté  Piesky D1 / E58 / E571 výjazd z Bratislavy na Senec pravá
Odpočívadlo Zeleneč sever D1 / E58 / E571 z Trnavy do Bratislavy ľavá
Odpočívadlo Zeleneč juh D1 / E58 / E571 z Bratislavy do Trnavy pravá
Odpočívadlo Červeník D1 / E58 / E571 z Piešťan do Trnavy ľavá
Odpočívadlo Červeník D1 / E58 / E571 z Trnavy do Piešťan pravá
Odpočívadlo Hrádok D1 / E58 / E571 z Nového Mesta nad Váhom do Piešťan ľavá
Odpočívadlo Hrádok D1 / E58 / E571 z Piešťan do Nového Mesta nad Váhom pravá
Odpočívadlo Zamarovce D1 / E58 / E571 z Považskej Bystrice do Trenčína ľavá
Odpočívadlo Sverepec D1 / E58 / E571 z Trenčína do Považskej Bystrice pravá
Odpočívadlo Považská Bystrica D1 / E58 / E571 zo Žiliny do Trenčína ľavá
Odpočívadlo Predmier D1 / E58 / E571 zo Žiliny do Trenčína ľavá
Odpočívadlo Predmier D1 / E58 / E571 z Trenčína do Žiliny pravá
Odpočívadlo Brodské D2 / E65 z ČR do Bratislavy pravá
Odpočívadlo Sekule D2 / E65 z Bratislavy do ČR ľavá
Odpočívadlo Bratislava Lamač sever D2 / E65 z Bratislavy do ČR ľavá
Odpočívadlo Jarovce západ D2 / E58 / E65 / E75 z Bratislavy do Maďarska pravá
Odpočívadlo Jarovce východ D2 / E58 / E65 / E75 z Maďarska do Bratislavy ľavá
Odpočívadlo Ivachnová D1 / E50 z Ružomberka do Liptovského Mikuláša pravá
Budúce odpočívadlo Ivachnová D1 Hubová – Ivachnová z Liptovského Mikuláša do Ružomberka ľavá
Odpočívadlo Hybe juh D1 / E50 z Liptovského Mikuláša do Popradu pravá
Odpočívadlo Hybe sever D1 / E50 z Popradu do Liptovského Mikuláša ľavá
Odpočívadlo Štrba D1 / E50 z Liptovského Mikuláša do Popradu pravá
Odpočívadlo Štrba D1 / E50 z Popradu do Liptovského Mikuláša ľavá
Odpočívadlo Bôrik (Batizovce) D1 / E50 z Liptovského Mikuláša do Popradu pravá
Odpočívadlo Sosna (Batizovce) D1 / E50 z Popradu do Liptovského Mikuláša ľavá
Odpočívadlo Levoča D1 / E50 obojsmerné ľavá
Odpočívadlo Malý Šariš D1 / E50 z Levoče do Prešova pravá
Odpočívadlo Malý Šariš D1 / E50 z Prešova do Levoče ľavá
Odpočívadlo Janovík D1 / E50 z Prešova do Košíc pravá
Odpočívadlo Janovík D1 / E50 z Košíc do Prešova ľavá
Odpočívadlo Turčianska Štiavnička D1 z Martina do Ružomberka pravá
Budúce odpočívadlo Valaliky R2 Košice Šaca – Košické Oľšany obojsmerné
Odpočívadlo Milhosť R4 / E71 z Maďarska do Košíc pravá
Odpočívadlo Milhosť R4 / E71 z Košíc do Maďarska ľavá

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.5 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS SEVA
Predchádzajúci článokVIDEO z nehody Ferrari F40 Landa Norrisa
Nasledujúci článokŠialený nápad, dvaja muži na wapke umývali koňa
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.