Ktorý elektromobil potrebuje najmenej času na prejdenie vzdialenosti 1 000 km? Organizácia UTAC na žiadosť automobilovej značky Citroën zobrala 4 elektromobily rovnakej kategórie a zistila, ktorý z nich bude v cieli ako prvý.
V teste UTAC sa teda objavili nasledovné vozidlá: Citroën ë-C4 X, MG4 Electric, Renault Mégane E-Tech a Volkswagen ID.3. Schopnosť podnikať dlhé cesty bez zbytočného stresu je jednou z hlavných prekážok prijatia elektrických modelov. V reakcii na to viedla mnohých výrobcov k tomu, aby ponúkali modely s dlhým dojazdom, ale tým pádom aj s ťažšími a drahšími batériami. Citroën sa však vybral inou cestou a rozhodol sa pre batérie primeranej veľkosti, ktoré sú kompaktné, ľahké a cenovo dostupné. Test na trase dlhej 1 000 km mal dokázať, že táto voľba sa ukazuje ako výhodná pri každodennom dochádzaní, kde je nevýhodou ťažká batéria. V spojení so schopnosťou rýchleho nabíjania výkonom až 100 kW a energeticky nenáročnou prevádzkou umožňuje bezproblémový prístup na dlhé cesty.

1 000 km za necelých 12 hodín
Na ilustráciu toho Citroën spolupracoval s UTAC, organizáciou špecializujúcou sa na oblasť automobilových testov, validácií a certifikácií. Otázka, ktorá im bola položená, bola jednoduchá: koľko času trvá prejsť 1 000 km s elektrickým vozidlom, konkrétne s ë-C4X? Na poskytnutie referenčných bodov bol UTAC poverený vykonaním testu za rovnakých podmienok s konkurenčnými vozidlami spomínanými na začiatku článku.
Citroën ë-C4 X sa v teste ukázal ako najrýchlejší. Automobilu trvalo prejsť vzdialenosť 1 000 km vrátane nabíjania 11 hodín a 57 minút. Prekonanie rovnakej vzdialenosti konkurentom trvalo o 14 až 67 minút dlhšie. Výsledky, ako ukazujú merania UTAC, sú vysvetlené nižšou spotrebou energie a optimalizovanými časmi nabíjania. Okrem spomínaných predností ponúka Citroën aplikáciu e-ROUTES, vďaka ktorej je každá dlhá cesta na elektrinu ešte pohodlnejšia. Aplikácia je priamo spojená s údajmi vozidla, jazdnými podmienkami a stavom nabíjacích staníc, takže optimalizuje trasu v reálnom čase. Táto kombinácia vysokovýkonného produktu a inteligentnej aplikácie je obzvlášť vhodná pre rýchly rozvoj nabíjacej siete. Test UTAC tak potvrdil strategické rozhodnutie Citroënu používať batérie primeranej veľkosti, ktorá súčasne znižuje náklady aj spotrebu energie.

Účastníci zájazdu
| Model | Citroën ë-C4 X | MG4 | Renault Mégane | VW ID.3 |
| Batéria (kapacita) | 54 kWh | 64 kWh | 60 kWh | 58 kWh |
| Dojazd WLTP (zmiešaný cyklus) | 420 km | 435 km | 450 km | 425 km |
| Hmotnosť | 1 603 kg | 1 694 kg | 1 670 kg | 1 790 kg |
Test bol uskutočnený na okruhu Mortefontaine. Automobily boli testované počas dvoch dní za rovnakých poveternostných podmienok podľa rovnakého protokolu:
- jazda stabilizovanou rýchlosťou 120 km/h na vysokorýchlostnom okruhu Mortefontaine,
- na začiatku testu bola batéria vozidla nabitá na 100 %,
- jazda sa zastaví, keď batéria dosiahne úroveň nabitia 10 %,
- vozidlo sa potom dobije na 80 %,
- nabíjanie sa striedalo medzi 100 kW nabíjacou stanicou a 50 kW nabíjacou stanicou v súlade s kapacitou miesta,
- tieto sekvencie sa opakovali až do dosiahnutia celkovej vzdialenosti 1000 km.
Každých 100 kilometrov vodiči zaznamenali priemernú spotrebu energie (kWh/100 km):
| Vzdialenosť (km) | Citroën ë-C4 X | Konkurent 1 | Konkurent 2 | Konkurent 3 |
| 100 | 19,6 | 20,2 | 21,1 | 23,3 |
| 200 | 19,4 | 20,2 | 20,6 | 23,1 |
| 300 | 19,4 | 20,3 | 20,7 | 23,0 |
| 400 | 19,4 | 20,4 | 20,7 | 23,0 |
| 500 | 19,5 | 20,6 | 20,9 | 23,1 |
| 600 | 19,6 | 21,0 | 21,0 | 23,1 |
| 700 | 19,8 | 21,3 | 21,0 | 23,2 |
| 800 | 20,0 | 21,6 | 21,3 | 23,3 |
| 900 | 20,1 | 21,8 | 21,5 | 23,3 |
| 1 000 | 20,2 | 21,9 | 21,6 | 23,4 |

Celkovo museli vodiči urobiť 5 zastávok na dobitie batérií, pričom sa striedali nabíjacie stanice s výkonom 50 kW a 100 kW.
| Udalosť | Citroën ë-C4 X | Konkurent 1 | Konkurent 2 | Konkurent 3 |
| Jazda (km) | 243 | 240 | 237 | 239 |
| 1. nabíjanie (min) | 48 | 40 | 35 | 32 |
| Jazda (km) | 185 | 187 | 180 | 186 |
| 2. nabíjanie (min) | 30 | 59 | 50 | 55 |
| Jazda (km) | 173 | 176 | 173 | 185 |
| 3. nabíjanie (min) | 47 | 42 | 35 | 31 |
| Jazda (km) | 169 | 166 | 169 | 172 |
| 4. nabíjanie (min) | 30 | 57 | 52 | 57 |
| Jazda (km) | 167 | 165 | 167 | 180 |
| 5. nabíjanie (min) | 48 | 41 | 36 | 31 |
| Jazda | 63 | 66 | 74 | 38 |
| Celkový čas (hod) | 11:57 | 13:04 | 12:11 | 12:24 |
Ako najefektívnejšie prejsť dlhú trasu?
Citroën tak pripomína, že namiesto neustáleho nosenia ťažkej a drahej batérie je výhodnejšie mať ľahšiu a dobre optimalizovanú batériu, ktorá sa rýchlo nabíja. Je preto efektívnejšie robiť pravidelné a kratšie zastávky, ako prekonávať dlhé vzdialenosti s oveľa dlhšími zastávkami. Vysvetľuje to krivka nabíjania, ktorá klesá so zvyšujúcou sa úrovňou batérie. Nabíjanie je rýchlejšie na začiatku ako na konci nabíjania. Napríklad nabitie batérie z 80 % na 100 % trvá dlhšie ako z 0 % na 80 %. Používatelia ušetria nielen čas strávený na nabíjačke, ale aj peniaze, pretože náklady na nabíjanie na nabíjacej stanici môžu byť počítané aj v minútach.






































