Automobil má vážne problémy s bezpečnostným pásom. Automobilka sa za odhalenie poďakovala a okamžite zareagovala. Zvolať do servisu bude musieť tisíce áut.
Fínsky magazín Tekniikan Maailma publikoval test vozidla Smart #1, ktorý odhalil chybu bezpečnostných pásov vozidla. Zadné bezpečnostné pásy majú konštrukčnú chybu, kvôli ktorej sa jeden z troch zadných bezpečnostných pásov môže v krízovej situácii rozopnúť, čím vystavuje pripútaného cestujúceho veľkému riziku. Smart teraz musí skontrolovať všetky predané automobily a problém vyriešiť, čo môže trvať aj niekoľko mesiacov. Zatiaľ sa preto neodporúča prevážať na zadných sedadlách troch cestujúcich.
Chyba bola objavená v teste na letisku Pyhtää minulý týždeň. Na druhý deň sa test zopakoval aj na diaľnici s iným vozidlom, no chyba nie je záležitosťou jediného auta, ale pravdepodobne všetkých modelov Smart #1. Pri vyhýbacom manévri s tromi pasažiermi sediacimi na zadných sedadlách v rýchlosti 75 km/h bolo zistené, že sa uvoľnil bezpečnostný pás cestujúceho sediaceho na ľavej strane. Novinári test zopakovali hneď niekoľkokrát a pás sa uvoľnil asi v dvoch tretinách z nich. Video z testu nájdete TU.
Zle umiestnené puzdrá bezpečnostných pásov
Problém spočíva v tom, že spodný okraj puzdra bezpečnostného pásu pre pasažiera sediaceho v strede je v rovnakej výške ako červené tlačidlo uvoľnenia bezpečnostného pásu pre cestujúceho sediaceho vedľa, t.j. na sedadle za vodičom. Keď sa pasažier v strede nakloní doľava, prípadne tak urobí vplyvom jazdy, jeho puzdro pásu môže uvoľniť pás cestujúceho sediaceho za vodičom. Takéto riešenie pravdepodobne malo uľahčiť zapínanie bezpečnostných pásov, no v konečnom dôsledku to predstavuje bezpečnostné riziko.
PR manažér fínskeho zastúpenia značky Smart pre magazín povedal, že „túto záležitosť s naším riaditeľom berieme veľmi vážne. Náš riaditeľ už začal svoje vlastné vyšetrovanie a my vám o nich a opatreniach povieme čo najskôr. Je veľmi dobré, že sa záležitosť vyriešila v teste Tekniikan Maailma. Slúži ku cti redaktora, že médiá vo Fínsku sú schopné urobiť poriadne testy a nájsť veci, ktoré sa v iných krajinách neobjavili.”
Problém v metodike testovania bezpečnosti?
Otázkou je, prečo na problém Smart neprišiel ešte počas vývoja a testovania vozidla. Jedným z možných vysvetlení je, že pri bezpečnostných a nárazových testoch sa používajú figuríny alebo prídavné závažia namiesto skutočných pasažierov, čo nemusí v skutočnosti pôsobiť rovnako, ako keď na zadné sedadlá posadíte tri skutočné dospelé osoby. Smart v reakcii uviedol, že vo svojich testoch využíva predovšetkým figuríny a vykonáva testy v súlade s usmerneniami európskej legislatívy.
Podobná vec však nemusí byť len záležitosťou značky Smart. Je preto dobré si skontrolovať, či umiestnenie aj bezpečnostných pásov vo vašom vozidle nemôže teoreticky viesť k samovoľnému odpútaniu cestujúceho vzadu pri obsadení všetkých sedadiel v zadnom rade.