Domov SPRÁVY News Novinári odhalili závažné bezpečnostné riziko, skontrolujte si svoje auto

Novinári odhalili závažné bezpečnostné riziko, skontrolujte si svoje auto

Foto: Smart

Automobil má vážne problémy s bezpečnostným pásom. Automobilka sa za odhalenie poďakovala a okamžite zareagovala. Zvolať do servisu bude musieť tisíce áut.

Fínsky magazín Tekniikan Maailma publikoval test vozidla Smart #1, ktorý odhalil chybu bezpečnostných pásov vozidla. Zadné bezpečnostné pásy majú konštrukčnú chybu, kvôli ktorej sa jeden z troch zadných bezpečnostných pásov môže v krízovej situácii rozopnúť, čím vystavuje pripútaného cestujúceho veľkému riziku. Smart teraz musí skontrolovať všetky predané automobily a problém vyriešiť, čo môže trvať aj niekoľko mesiacov. Zatiaľ sa preto neodporúča prevážať na zadných sedadlách troch cestujúcich.

Chyba bola objavená v teste na letisku Pyhtää minulý týždeň. Na druhý deň sa test zopakoval aj na diaľnici s iným vozidlom, no chyba nie je záležitosťou jediného auta, ale pravdepodobne všetkých modelov Smart #1. Pri vyhýbacom manévri s tromi pasažiermi sediacimi na zadných sedadlách v rýchlosti 75 km/h bolo zistené, že sa uvoľnil bezpečnostný pás cestujúceho sediaceho na ľavej strane. Novinári test zopakovali hneď niekoľkokrát a pás sa uvoľnil asi v dvoch tretinách z nich. Video z testu nájdete TU.

Grafika: Tekniikan Maailma
Zle umiestnené puzdrá bezpečnostných pásov

Problém spočíva v tom, že spodný okraj puzdra bezpečnostného pásu pre pasažiera sediaceho v strede je v rovnakej výške ako červené tlačidlo uvoľnenia bezpečnostného pásu pre cestujúceho sediaceho vedľa, t.j. na sedadle za vodičom. Keď sa pasažier v strede nakloní doľava, prípadne tak urobí vplyvom jazdy, jeho puzdro pásu môže uvoľniť pás cestujúceho sediaceho za vodičom. Takéto riešenie pravdepodobne malo uľahčiť zapínanie bezpečnostných pásov, no v konečnom dôsledku to predstavuje bezpečnostné riziko.

PR manažér fínskeho zastúpenia značky Smart pre magazín povedal, že „túto záležitosť s naším riaditeľom berieme veľmi vážne. Náš riaditeľ už začal svoje vlastné vyšetrovanie a my vám o nich a opatreniach povieme čo najskôr. Je veľmi dobré, že sa záležitosť vyriešila v teste Tekniikan Maailma. Slúži ku cti redaktora, že médiá vo Fínsku sú schopné urobiť poriadne testy a nájsť veci, ktoré sa v iných krajinách neobjavili.

Smart #1
Smart #1. Foto: Smart
Problém v metodike testovania bezpečnosti?

Otázkou je, prečo na problém Smart neprišiel ešte počas vývoja a testovania vozidla. Jedným z možných vysvetlení je, že pri bezpečnostných a nárazových testoch sa používajú figuríny alebo prídavné závažia namiesto skutočných pasažierov, čo nemusí v skutočnosti pôsobiť rovnako, ako keď na zadné sedadlá posadíte tri skutočné dospelé osoby. Smart v reakcii uviedol, že vo svojich testoch využíva predovšetkým figuríny a vykonáva testy v súlade s usmerneniami európskej legislatívy.

Podobná vec však nemusí byť len záležitosťou značky Smart. Je preto dobré si skontrolovať, či umiestnenie aj bezpečnostných pásov vo vašom vozidle nemôže teoreticky viesť k samovoľnému odpútaniu cestujúceho vzadu pri obsadení všetkých sedadiel v zadnom rade.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTekniikan Maailma
Predchádzajúci článokČo sa tam deje? Polícia zhabala 134 áut kvôli milimetrovej vlajke
Nasledujúci článok1000 km na liter benzínu. Študenti idú prekonať rekord