Domov SPRÁVY News Česká firma nám ukázala legálne antiradary a rušičky za nárazník. Využíva diery...

Česká firma nám ukázala legálne antiradary a rušičky za nárazník. Využíva diery v zákone

Rušičky radarov sa u nás predávať nesmú, preto stánok českej firmy s legálnymi antiradarmi zaujal našu pozornosť. 

Na podujatí LEGENDY, ktoré sa počas uplynulého víkendu konalo na výstavisku na pražských Holešovicích, sme okrem expozícií historických i súčasných vozidiel mali možnosť spoznať aj niektoré technologické vychytávky pre motoristov.

Náš záujem vzbudil nenápadný stánok českej firmy, ktorá na reklamných banneroch avizovala legálne detektory a rušičky radarov, teda antiradary.

Domáci výrobca, ktorý si produkty skutočne vyrába na území Českej republiky, nám predviedol niektoré zo svojich produktov. Malé a v podstate lacné čierne zariadenia dokážu motoristom ušetriť stovky eur.

Nemali by sme však podľahnúť prvoplánovému odsudzovaniu. Radarové detektory a antiradary neboli vytvorené na obchádzanie zákona, ale pre všetkých vodičov, ktorí trávia veľa času za volantom. Pohybujú sa na neznámych miestach a logicky častejšie riskujú prekročenie rýchlosti. Najmä na miestach, ktoré možno označiť za sofistikované pasce, ako uvádza výrobca.

TIPVyše 160-tisíc motoristom hrozí 100-eurová pokuta, dôvodom je…

Ako funguje antiradar?

V predaji sú antiradary niekoľkých kategórií. Jedna je určená pre tradičné vlnové meranie rýchlosti využívajúce známy Dopplerov jav, druhá pre laserové radary. Potom sú dve ďalšie kategórie, a to antiradary na sklo a antiradary skryté pod krytom nárazníka.

Takýto antiradar nefunguje ako rušička, ale upozorní na prebiehajúce meranie rýchlosti (foto: Erik Stríž)
Takýto antiradar nefunguje ako rušička, ale upozorní na prebiehajúce meranie rýchlosti (foto: Erik Stríž)

Antiradary reagujúce na mikrovlnné žiarenie fungujú na princípe identifikácie tohto žiarenia. Policajné cestné radary RAMER pracujú v mikrovlnnom pásme s frekvenciami 34,0 GHz a 34,3 GHz. Radar pritom vysiela lúč v pomerne malom uhle, iba 5 stupňov. Zároveň majú veľmi nízky vysielací výkon, ktorý sťažuje detektorom možnosť ich odhalenia. Priamy dosah Ramera je 60 metrov, ale štandardne sa meria na vzdialenosť do 35 metrov.

Toto mikrovlnné žiarenie sa odráža od rôznych predmetov, vrátane vozidiel, a to do vzdialenosti niekoľkých stoviek metrov. Práve tieto odrazy je schopný antiradar zachytiť a v reálnom čase vodiča upozorniť, že v tesnej blízkosti prebieha meranie rýchlosti.

Laserový merač rýchlosti, ktorý používa česká polícia (foto: Erik Stríž)
Laserový merač rýchlosti, ktorý používa česká polícia (foto: Erik Stríž)

Laserové radary sú postavené na podobnom princípe, ale odlišnej frekvencii. Laserová pištoľ je schopná zmerať vozidlo až na vzdialenosť jedného kilometra, ale štandardne sa meria na vzdialenosť 100 až 300 metrov. Keďže ide o veľmi sústredený signál trvajúci veľmi krátky čas, prevencia v podobe predchádzajúcej metódy nie je možná. Uplatňuje sa tu preto laserová rušička.

TIP: Veľké zmeny v dopravných predpisoch sa posúvajú o päť rokov

V čom spočíva trik s legálnosťou?

V prípade vlnového merania rýchlosti je samotný princíp legislatívne v poriadku vo väčšine krajín EÚ. O legálnosti na Slovensku píšeme nižšie. Ide totiž o zariadenie, ktoré nebráni meraniu rýchlosti.

V prípade laserovej rušičky je vec komplikovanejšia a výrobca využíva dieru v zákonoch, respektíve akúsi šedú zónu. Laserová rušička totiž neznemožňuje samotný výkon merania rýchlosti, iba ho technickými prostriedkami predĺži. Zatiaľ čo bežne toto meranie rýchlosti trvá jednu sekundu, rušička ho predĺži na štyri sekundy. Počas tejto doby vodiča malé zariadenie akusticky upozorňuje, že je predmetom merania rýchlosti a má čas spomaliť.

Niektoré antiradary sa montujú za nárazník, a tak nie sú viditeľné ani pri cestnej kontrole. Aj tie sú na Slovensku nelegálne (foto: Erik Stríž)
Niektoré antiradary sa montujú za nárazník, a tak nie sú viditeľné ani pri cestnej kontrole. Aj tie sú na Slovensku nelegálne (foto: Erik Stríž)
Legálnosť v EÚ a na Slovensku

Detektory radarov a rušičky laserových meračov rýchlosti sú podľa vyjadrení výrobcu v krajinách Európskej únie prevažne dovolené. Tieto zariadenia sú dovolené v celkovo 28 krajinách.

Legálne nie sú napríklad v Rakúsku a Švajčiarsku, ale aj na Slovensku. Máme na to paragraf, konkrétne § 3 ods. 3 Zákona č. 8/2009 o cestnej premávke:

§ 3 Všeobecné povinnosti účastníka cestnej premávky

3) Používanie technických prostriedkov a zariadení, ktorých činnosť umožňuje odhalenie alebo ovplyvňovanie funkcií technických prostriedkov používaných pri plnení úloh na úseku výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky alebo ich umiestnenie vo vozidle spôsobom, ktorý umožňuje ich použitie, je zakázané.

Pokuta za antiradar

Podľa aktuálneho sadzobníka pokút ukladaných v blokovom konaní sa za použitie antiradaru vo vozidle motoristi uloží pokuta vo výške 150 €. Ak tento antiradar nemá zapnutý, ale má ho vo vozidle, ukladá sa podľa zákona pokuta vo výške 100 €.

Ide v podstate o cenu samotného antiradaru.

Ale čo s navigačnými aplikáciami, ktoré takisto upozorňujú na radary na cestách? Tie sú považované za akúsi šedú zónu a na Slovensku za ich používanie nedostanete pokutu. Dokonca ani za to, keď v aplikácii vyznačíte miesto, na ktorom práve prebieha meranie rýchlosti – tieto informácie totiž zverejňuje aj samotná polícia.

Takouto funkciou disponujú aj vyššie uvedené antiradary, kedy statické radary odhaľujú na základe údajov stiahnutých z internetu na USB kľúč.

Naopak, takom Rakúsku môžete dostať pokutu už len za to, že máte zapnutú navigáciu na mobile s takouto funkciou, hoci ste ju nepoužili.

Pokuta za prekročenie rýchlosti o 1 km/h? Vodičom naháňa tento radar strach

Stacionárne radary prídu neskôr, budú však prísnejšie

Slovensko zaplavia radary, pokuty budú vodičom rozposielať mestá aj obce

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPopulárna značka stopla investície do nových spaľovacích motorov
Nasledujúci článokNové BMW radu 1 prišlo skôr a stratilo manuál

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here