BMW M3 podľa všetkého v budúcnosti príde aj ako elektromobil. Podľa šéfa športovej divízie M však bude skvelá a prekoná všetko.
Viete si predstaviť BMW M3 s elektrickým pohonom? Odpoveď azda každého petrolheada bude nie. Kedysi nepredstaviteľná vec sa však už o pár rokov stane realitou. Automobilka v priebehu niekoľkých rokov uvedie na trh nové modely využívajúce platformu Neue Klasse vrátane vysokovýkonných vozidiel M. Ako to teda vyzerá s prvým elektrickým M-kom?
Až štvorica elektromotorov
Magazín Motor Trend sa na to spýtal toho najpovolanejšieho, a to šéfa divízie BMW M Franka van Meela. Ten sebavedomo prehlásil, že prvé elektrické M-ko „prekoná všetko, čo ste kedy videli.“ Debut je očakávaný v rokoch 2026 alebo 2027 a vychádzať bude z pripravovaného sedanu BMW Neue Klasse. Elektrické BMW M však bude disponovať až štyrmi elektromotormi a softvérom navrhnutým tak, aby poskytoval výkonnosť a ovládateľnosť na úrovni superšportu.
Nová riadiaca a pohonná jednotka, ktorú vyvíja BMW pre platformu Neue Klasse, dokáže súčasne ovládať až štyri elektromotory a rôzne dynamické funkcie a divízia M plánuje túto možnosť naplno využiť, hovorí van Meel. „Vďaka koncepcii so štyrmi motormi sa teraz pozeráme na systém, ktorý dokáže ovládať podvozok aj hnacie ústrojenstvo pomocou jednej centrálnej logiky.” Podľa van Meela je to takzvaný „game changer“ v otázke dynamiky vozidla.
Šialený výkon
Šéf vývoja BMW Frank Weber už naznačil, že vozidlo bude mať výkon na úrovni až jedného megawattu. Bavíme sa teda o výkone 1 359 koní, v „rodinnom“ sedane. Elektromotory budú chladené, a to buď vodou alebo olejom, prípadne oboma spôsobmi. „Máme motor S68 [v modeli M5], ktorý je etalónom. Máme motor S58 [v modeloch M3 a M4], ktorý je tiež etalónom. A budeme mať aj náš vlastný e-motor, ktorý bude etalónom,” dodáva van Meel.
Prvé elektrické M-ko s pohonom všetkých kolies bude pravdepodobne najrýchlejšie akcelerujúcim vozidlom M v histórii. Očakávané zrýchlenie z nuly na sto by sa totiž malo pohybovať pod hranicou 3 sekúnd. Elektrická architektúra Neue Klasse s napätím 800 V zase zabezpečí rýchle nabíjanie. Van Meel tvrdí, že elektrické BMW M bude mať iné chemické zloženie batérií a systém ich chladenia ako v bežných modeloch Neue Klasse. Chcú tak zabezpečiť, že batérie budú schopné motorom poskytovať konštantný výkon bez prehriatia. Okrem toho podľa van Meela uvažujú aj o variante s dvomi elektromotormi a pohonom zadných kolies.
Otázne je, koľko bude novinka stáť. Keďže šéf BMW M sľubuje, že porazí všetko, čo sme kedy videli a chcú sa výkonnosťou a ovládateľnosťou dostať na úroveň superšportov, pravdepodobne aj cena vyletí do astronomických výšin.