Radary, merače rýchlosti, sú dobre známe všetkým motoristom. Naozaj však majú mať iba psychologický efekt?
Pred rokmi sa na slovenských cestách začali používať informačné tabule napojené na rýchlostné radary, ktoré v reálnom čase zobrazujú rýchlosť práve prechádzajúceho vozidla. Už s predstihom sa verejnosť dozvedela, že ide o preventívne opatrenie, že tento radar nemá sankčný účel. Namiesto toho sa spolieha na psychologický efekt.
Za montážou informačných tabúľ s radarom stojí predpoklad, že motorista informovaný o prekročení maximálnej dovolenej rýchlosti spomalí, keď sa jeho prebiehajúci priestupok odhalí verejne. Je nepochybné, že počas prvých rokov od rozšírenia tohto prostriedku bol tento psychologický efekt silný a motoristi skutočne spomaľovali už len preto, že videli ich rýchlosť vyobrazenú na tabuli.
Dnes sa už tento psychologický efekt vytráca, pretože skúsenejší motoristi počítajú s tým, že im radar aj tak pokutu za rýchlosť nepošle. Ide teda o účinný nástroj najmä pre nových a menej skúsených motoristov, ale aj tých zodpovedných, ktorí jednoducho nestihli zareagovať včas.
Ktoré merače rýchlosti pošlú pokutu?
Zo skúsenosti vieme, že tieto rýchlostné tabule pokutu majiteľovi vozidla spravidla neposielajú. Navyše, ukazuje sa, že často bývajú pomerne veľkorysé, pokiaľ ide o odchýlku od hodnoty na tachometri.
Je to ale pravidlo? Pri niektorých LED tabuliach s rýchlosťou sú predsa kamery a „tajomné“ skrinky. Merač rýchlosti s radarom so psychologickým účinkom ale spravidla nie je vybavený optikou na zhotovenie fotografií. Dôvod je prozaický: sú príliš drahé. Ak pri takejto informačnej LED tabuli vidíte kameru, pravdepodobne ide o nezávislý kamerový systém obce.
Navyše, možnosť zhotovovať záznam automaticky neznamená oprávnenie ukladať pokuty. Ako nám ozrejmil zdroj podnikajúci v oblasti spojenej s rýchlostnými radarmi, problém nie je technický, ale formálny, legislatívny.
Uplynulé roky majú obce možnosť využívať vlastné technické prostriedky a poskytovať zdokumentované priestupky polícii, aby uložila pokuty za dopravné priestupky. Ide napríklad o porušenie zákazu vjazdu, zastavenia, státia, otáčania sa a podobne. Lenže, netýkajú sa prekročenia maximálnej dovolenej rýchlosti.
Na Slovensku obecná polícia nemá kompetenciu ukladať pokuty za rýchlosť, pretože nemá oprávnenie merať rýchlosť. Návrh novely zákona o obecnej polícii z roku 2022, hoci bol tento návrh napokon schválený, sa nedostal do ďalšieho štádia. Navrhovateľ pôvodne avizoval nadobudnutie účinnosti začiatkom roka 2024.
Keďže merače rýchlosti s LED tabuľami prevádzkujú samosprávy, nie je možné využiť ich na ukladanie pokút za rýchlosť. Výnimkou môžu byť situácie, keď má rezort vnútra tieto technické prostriedky prenajaté či vo vlastníctve.
Česká firma nám ukázala legálne antiradary a rušičky za nárazník. Využíva diery v zákone
Pokuty za rýchlosť na Slovensku: rozkaz vs. bloková pokuta
Pokutu za rýchlosť zaznamenaná statickým radarom polícia doručí priamo majiteľovi vozidla. Tento princíp sa nazýva inštitút objektívnej zodpovednosti a odbremeňuje políciu od skúmania, kto reálne sedel za volantom. Rozkaz o zaplatení pokuty za dopravný priestupok treba uhradiť do 15 dní. Vtedy stačí zaplatiť iba dve tretiny z celkovej sumy.
Tým, že sa pokuta doručí majiteľovi vozidla, prechádza zodpovednosť práve na neho s tým, že má možnosť poukázať na reálneho vinníka – teda osobu, ktorá v danom čase vozidlo šoférovala.
Naopak, v prípade, že prekročenie rýchlosti nameria policajná hliadka, službukonajúci policajt uloží blokovú pokutu osobe, ktorá šoférovala.
Sadzobník pokút ukladaných v blokovom konaní uvádza, že pokutu dostanete za prekročenie rýchlosti o 7 km/h a viac (20 €). Výška pokút sa líši v závislosti od toho, či ste sa priestupku dopustili v obci alebo mimo nej, najviac však 800 € (+60 km/h v obci a +70 km/h mimo obce).