Domov SPRÁVY News FWD, RWD, 4×4: Výhody, nevýhody, rozdiely

FWD, RWD, 4×4: Výhody, nevýhody, rozdiely

Foto: Marek Görözdös

Predný pohon (Front Wheel Drive – FWD), zadný pohon (Rear Wheel Drive – RWD) a pohon všetkých kolies alebo 4×4 (4WD, All Wheel Drive – AWD) sú známe pojmy zo sveta štyroch kolies. Každý z nich má na ceste iné vlastnosti. Aké majú výhody, nevýhody a vedeli ste, že všetky tieto typy pohonu môžete mať v jednom jedinom aute?

Za tradičnú koncepciu uloženia motora a pohonu kolies sa považuje koncepcia motora vpredu a náhonu na zadné kolesá. Dlhú históriu však má aj koncepcia s pohonom predných kolies. Úplne prvým takýmto vozidlom bol produkt rakúskej spoločnosti Gräf & Stift dokončený v roku 1898. Bol však vyrobený len jediný kus, preto nemožno hovoriť o sériovej výrobe. Prvý patent na konštrukciu pohonu predných kolies pochádza od francúzkej spoločnosti Société Parisienne, ktorá ho implementovala do vozidla Victoria Combination.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa startstop.sk – Stop Magazín (@startstopsk)

Dlhé desaťročia bola koncepcia s pohonom predných kolies v tieni zadokoliek. Vozidlá s pohonom prednej nápravy boli skôr zriedkavé, medzi najznámejšie takéto vozidlá patril Citroën 2CV. Dominanciu zadného pohonu ukončila ropná kríza v 70. rokoch minulého storočia, kedy sa do popredia dostávali kompakty s menšími, úspornými motormi ako Mini alebo VW Golf. Platí to v podstate až dodnes. Drvivá väčšina mainstreamových vozidiel má motor uložený vpredu priečne a pohon predných kolies.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Výhody a nevýhody

Automobily s pohonom predných kolies majú viac miesta v kabíne. Vozidlo nepotrebuje mať hnací hriadeľ tiahnuci sa celou dĺžkou auta, s ktorým je spojený veľký stredový tunel, čo pozitívne vplýva na priestor pre cestujúcich. FWD vozidlá majú tiež na klzkom povrchu, ako je mokrá alebo zasnežená cesta, lepšiu priľnavosť, pretože váha motora tlačí na predné kolesá. Ďalšie výhody sú presne tie, pre ktoré tieto vozidlá začali vznikať po ropnej kríze. Menej komponentov znamená nižšiu váhu a to znamená nižšie výrobné náklady aj nižšiu spotrebu. Spotrebu znižuje aj priame spojenie motora s prevodovkou, kedy nevznikajú toľké straty.

A napokon čo sa týka ovládania, pre bežných vodičov je správanie vozidla s pohonom predných kolies predvídateľnejšie. Automobily, ktorých ťažisko váhy je vpredu, majú na hrane tendenciu správať sa nedotáčavo. Nedotáčavosť je všeobecne ľahšie zvládnuteľná ako pretáčavosť, pretože si vyžaduje menšie korektúry volantom a plynovým pedálom. Navyše, pri súčasnej dokonalosti elektronických stabilizačných systémov by k nej nemalo ani vôbec dochádzať.

Samozrejme, koncepcia pohonu predných kolies má aj svoje nevýhody. Spravidla to je zvýšené namáhanie geometrie predných kolies, nepomer rozloženia hmotnosti a väčší polomer otáčania. Nerovnomerné rozloženie hmotnosti je možné čiastočne suplovať použitím predného diferenciálu a menšiu obratnosť zase použitím systému s natáčaním zadných kolies, ako to robí napríklad Renault so svojim systémom 4Control.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Pohon zadných kolies

Pohon, pri ktorom motor posiela výkon cez prevodovku na zadnú nápravu vozidla, je vôbec tým najstarším. Jeho pôvod sa datuje až do roku 1885 a automobilovému trhu dominoval v podstate až do ropnej krízy. Aj dnes sa však nájdu automobilky, ktoré sú založené na produkcii vozidiel s pohonom zadných kolies ako BMW, Mercedes-Benz alebo Lexus.

Ako už bolo spomínané, autá s náhonom na zadné kolesá majú spravidla lepšie vyváženie hmotnosti, ktoré prispieva k lepším jazdným vlastnostiam. Je to spôsobené tým, že motor je uložený vpredu, prevodovka za motorom bližšie k stredu auta a komponenty pohon vzadu. To je tiež výhoda v prípade servisu, pretože prístup k jednotlivým zložkám pohonného systému je jednoduchší. Koncepcia RWD umožňuje tiež zástavbu väčších motorov, ktoré majú pri akcelerácii lepšiu priľnavosť. Keďže pri akcelerácii sa ťažisko automobilu presúva dozadu, zadný pohon má výhodu v lepšej trakcii. No a nespornou výhodou je to, že s vozidlom s pohonom zadných kolies je možné driftovať.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Pohon všetkých kolies

Úplne prvý automobil s pohonom všetkých kolies skonštruoval Ferdinand Porsche pre k. u. k. Hofwagenfabrik Ludwig Lohner & Co. už v roku 1899. Lohner-Porsche Mixte Hybrid bol zároveň prvým hybridným automobilom na svete, pretože v každom kolese sa nachádzali malé elektromotory. Elektromotory poháňali batérie a tie zasa dobíjal spaľovací motor. Prvým autom s klasickou koncepciou pohonu všetkých kolies, bol Spyker 60-HP v roku 1903. Prvým luxusným offroadom s pohonom bol v roku 1964 Jeep Wagoneer. Poskytoval revolučné novinky ako nezávislé zavesenie vpredu a prvú automatickú prevodovku spojenú s pohonom 4×4.

Oproti pohonu jednej nápravy majú automobily s hnanými oboma nápravami výhodu v prípade trakcie. Na cestu dokážu efektívnejšie preniesť celý výkon pohonnej sústavy. Výhodou je tiež lepšia prechodnosť terénom či cestami v podmienkach s nízkou adhéziou. S týmito vozidla je spravidla spojená aj vyššia spotreba paliva, ktorá môže byť redukovaná v prípade, ak pohon všetkých kolies nie je permanentný, ale pripájateľný elektronicky v prípade náhlej straty adhézie.

Foto: Hyundai

Čo sa týka ovládania, na suchej ceste majú vozidlá s pohonom všetkých kolies najlepšiu stabilitu, priľnavosť aj trakciu, čo sa prejavuje na rýchlejšími výjazdmi zo zákrut.

Kým doteraz sme potrebovali dve alebo tri vozidlá, aby ste mohli spoznať rozdiely medzi jednotlivými typmi pohonu, moderná technika v kombinácii s majstrovským naladením vám to dokáže dopriať v jednom aute. Ide o IONIQ 5 N, ktorý sme podrobili dôkladnému testu. V našom videu od 4:20 si môžete pozrieť, ako jednoducho je možné prepínať medzi jazdnými režimami a aké sú rozdiely medzi FWD, RWD a AWD pri prejazde tou istou zákrutou.

TEST Hyundai IONIQ 5N - lepší ako i30N?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPojazdný výklad sa vracia. Na diesel zabudnite, má niečo lepšie
Nasledujúci článokHrôzostrašná nehoda, Lancia 037 vletela do davu divákov