Podľa asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA) mali v septembri hybridy spolu s elektromobilmi väčšinový podiel na trhu. Podiel áut na benzín či naftu, naopak, ďalej klesá.
V septembri podiel elektromobilov aj hybridov na trhoch Európskej únie v porovnaní s minulým rokom vzrástol. Z hybridov sa dokonca stal najpredávanejší pohon, keď prekonal benzín. Za celých prvých deväť mesiacov tohto roku je to ale inak. Benzín stále zostáva jednotkou, nabíjateľné autá strácajú. Jediné, čo je rovnaké, je pokračujúci pokles podielu benzínu a nafty a rast podielu hybridov.
Tlak z Bruselu je neúmerný
Automobilky musia predávať viac nabíjateľných áut, aby sa vyhli pokutám za nadmerné emisie. Dopyt ale nie je taký, ako sa očakávalo, a ambície sa preto nedarí plniť. Výrobcovia áut sa teraz snažia tlačiť na politikov, že treba zelené ciele zmierniť, čísla o poklese záujmu sa im tak v argumentácii hodia.
Podiel pohonov na trhu EÚ (v %) | ||||
Pohon | 2024 (9) | 2024 (1-9) | 2023 | 2022 |
Benzín | 29,8 | 34,4 | 35,3 | 36,4 |
Nafta | 10,4 | 12,4 | 13,6 | 16,4 |
Hybrid | 32,8 | 30,1 | 25,8 | 22,7 |
PHEV | 6,8 | 6,9 | 7,7 | 9,4 |
Elektromobil | 17,3 | 13,1 | 14,6 | 12,1 |
Ostatné | 2,9 | 3,1 | 3,0 | 3,0 |
Štatistické odchýlky
Samotný rast áut do zásuvky v septembri nemusí znamenať žiadnu zmenu správania zákazníkov, len s blížiacim sa koncom roka môžu niektoré automobilky snažiť tieto vozidlá predávať aj za cenu veľkých zliav. Z čísel je všeobecne ťažké vyvodzovať niečo o preferenciách zákazníkov. Týka sa to aj rastu podielu hybridov. Rad automobiliek k svojim spaľovacím motorom pridáva elektromotory, aby lepšie plnili emisné normy. Zákazníci tak v mnohých kategóriách v podstate nemajú na výber. Štatistiky tiež nerozlišujú medzi pohonmi, kde elektrina len občas vypomáha a kde už hrá významnú úlohu.
Najpredávanejšie značky v EU | |||
Pozícia | Značka | Predaje (1-9/2024) | Medziročná zmena |
1. | Volkswagen | 867.989 | 1,20% |
2. | Toyota | 592.815 | 15,40 % |
3. | Škoda | 478.883 | 10,90% |
4. | Renault | 458.011 | -1,90 % |
5. | BMW | 456.971 | 7% |
Prepad nafty je nezastaviteľný
Jasným trendom je rýchly pokles predaja naftových áut. Za tie môžu veľké prepady záujmu v dieselových veľmociach. V Belgicku sa áut na naftu za prvých deväť mesiacov zaregistrovalo medziročne o polovicu menej, vo Francúzsku o štvrtinu. V Európskej únii sa oproti minulému roku predalo o šesť percent menej elektromobilov, a to len vplyvom prepadu o 29 percent v Nemecku. Vo zvyšku únie predaje ďalej rastú. Tu sa prejavil nepriaznivý vplyv ukončenia nemeckých dotácií, ktoré vlani viedli k prudkému rastu dopytu, keď sa záujemcovia snažili štedré dotácie stihnúť, aby tento rok nasledoval prudký prepad záujmu.